لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

سرگئی لاورف: بشار اسد متحد نزدیک روسیه نیست


سرگئی لاوروف می‌گوید که مسکو در جنگ علیه تروریسم و برای حفظ یکپارچگی سوریه از اسد حمایت می‌کند.
سرگئی لاوروف می‌گوید که مسکو در جنگ علیه تروریسم و برای حفظ یکپارچگی سوریه از اسد حمایت می‌کند.

سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه، گفته است بشار اسد رییس جمهوری سوریه به حدی که ترکیه متحد نزدیک آمریکاست، متحد روسیه قلمداد نمی‌شود.

آقای لاورف در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی که روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت منتشر شده است، افزود: «بشار اسد متحد ما نیست. ما در جنگ علیه تروریسم و برای حفظ یکپارچگی سوریه از او حمایت می‌کنیم. ولی او به حدی که ترکیه متحد نزدیک آمریکاست متحد روسیه قلمداد نمی‌شود».

وی اظهار داشت روسیه معتقد است که مذاکرات صلح سوریه در ماه جاری در ژنو از سر گرفته خواهد شد ولی به خاطر «وسواس‌های» کمیته عالی مذاکرات، نیروهای مخالف دولت و سایر کشور‌ها از جمله ترکیه، هنوز شرایط مناسب برای گفت‌وگوهای مستقیم فراهم نشده است.

وزیر امور خارجه روسیه افزود جلسه کشورهای عضو گروه بین‌المللی حامی سوریه ممکن است در هفته‌های آینده برگزار شود.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یکی از مقامات سازمان ملل متحد گزارش داد که تشدید نبرد‌ها بخصوص در منطقه حلب، باعث شده است که ساکنان مناطق دیگر به شدت تحت فشار قرار گرفته و نهادهای امداد و کمک رسان نتوانند به این نقاط دسترسی پیدا کنند.

یان اگلند، هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه در سوریه، روز چهارشنبه در ژنو گفت احتمالا مناطق جدیدی تحت محاصره قرار گرفته‌اند و صد‌ها نفر از کارمندان گروه‌های امداد نمی‌توانند در شهر حلب فعالیت کنند.

وی در عین حال تاکید کرد که گروه‌های امداد و کمک‌رسان برای دسترسی به مناطق محاصره شده که در جلسه ماه فوریه در شهر مونیخ مشخص شده بود، پیشرفت زیادی کرده‌اند.

آقای اگلند افزود مهم‌ترین مسئله پایان دادن به نبردهای مسلحانه است. او تاکید کرد «اقدامات آمریکا و روسیه بسیار مهم است ولی ما به صدور بیانیه نیازی نداریم، ما می‌خواهیم جنگ پایان یابد».

روز چهارشنبه خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داد که بر اثر توپ باران مناطق تحت کنترل حکومت در شهر حلب بوسیله شورشیان سه نفر کشته شده‌اند.

تلویزیون دولتی سوریه نیز گزارش داد که روز چهارشنبه نیروهای دولتی حمله شورشیان به حومه شهر حلب را دفع کرده‌اند.

منابع نزدیک به شورشیان این گزارش را تایید کرده و افزودند نیروهای دولتی یک مرکز خرید را که خط مقدم جدید جبهه نبرد در غرب شهر حلب است، باز پس گرفته‌اند.

حلب، مرکز تجاری سابق و بزرگ‌ترین شهر سوریه، طی دو هفته گذشته کانون نبردهای سنگینی بوده که در عمل آتش بس محدودی را که از اواخر فوریه برقرار شد، شکسته است.

اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به این نبرد‌ها که از ۲۲ آوریل تاکنون حدود ۳۰۰ قربانی به جا گذاشته در جریان است.

XS
SM
MD
LG