لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

مهاجمان به سفارت عربستان «سال‌ها فعالیت مذهبی و خیریه می‌کرده‌اند»


حمله به سفارت عربستان در تهران پس از اعدام شیخ نمر النمر، روحانی ناراضی شیعه عربستان، از سوی ریاض صورت گرفت.
حمله به سفارت عربستان در تهران پس از اعدام شیخ نمر النمر، روحانی ناراضی شیعه عربستان، از سوی ریاض صورت گرفت.

معاون امنیتی وزارت کشور ایران می‌گوید: فردی در خارج از کشور هدایت حمله به عربستان سعودی در تهران را به عهده داشته و از طریق تلگرام، ظهر آن روز دستوراتی را به مهاجمان می‌داده است.

حسین ذوالفقاری روز پنجشنبه اول بهمن در یک نشست خبری با تاکید بر اینکه حمله به سفارت عربستان را «سازمان و نهادی خاص یا پایگاه‌های بسیج» سازماندهی نکرده بودند، گفته است که فرد هدایت کننده در حال حاضر دستگیر و به ایران منتقل شده و هم‌اکنون نیز در حال بازجویی است.

با این حال معاون امنیتی وزارت کشور ایران، این موضوع را که عاملان این حمله به صورت سازماندهی شده اقدام کرده‌اند را تایید کرد.

گزارش رادیویی مهرداد قاسمفر از دستگیری «لیدر» حمله به سفارت عربستان در تهران
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:11 0:00
لینک مستقیم

مرتضی کاظمیان تحلیلگر مسائل سیاسی ایران در این باره به رادیو فردا می‌گوید: «صرفنظر از اینکه بخواهیم درباره ماهیت حمله‌کنندگان داوری کنیم، به نظر می‌آید که پیامدهای آن چنان فرا‌تر از انتظار اتاق‌های فکر هدایت‌کننده این حمله بوده که نهادهای امنیتی را وادار کرده است که آن را به خارج از کشور منتسب کنند».

آقای ذوالفقاریان درباره ماهیت مهاجمان به سفارت عربستان، بدون اینکه به جزییات بیشتری اشاره کند، گفته است این عده «بیش از ده سال است که در کرج و تهران در زمینه امور خیریه و فعالیت‌های مذهبی فعالیت دارند».

حمله افراد خشمگین به سفارت عربستان و آتش زدن بخشی از آن در حضور نیروهای انتظامی پس از آن صورت گرفت که اعدام یک روحانی شیعه در عربستان موجی از احساسات ضد دولت سعودی را در رسانه‌های رسمی ایران برانگیخت و رهبر جمهوری اسلامی به عربستان حمله لفظی کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور درباره مهاجمان گفته است که «عده‌ای از مسولان کشور - به گفته او- دانسته و ندانسته از آن‌ها حمایت کرده‌اند».

به گزارش تسنیم، این مقام امنیتی ایران در توضیح بیشتری افزود: «از برخی اطلاعات و برنامه‌ریزی‌ها رو دست خوردیم. ما حتی گفتیم تجمع جلوی سفارت را ممنوع کنید، اما گفتند خیال‌تان راحت باشد، اما ما گفتیم خیال ما راحت نیست».

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه تاکید کرد که به بهانه حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران و مشهد، به جوانان به گفته او «مومن و حزب‌الهی» حمله نشود.

درباره سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، مرتضی کاظمیان معتقد است که «اظهار نظر آقای خامنه‌ای بسیار معنادار بود. به این صورت که حرف‌های وی تلویحا نشانگر وابسته بودن حمله کنندگان به خود بیت رهبری یا دستکم نهادهای مختلف از جمله بخش امنیتی سپاه بود. در عین حال آیت الله خامنه‌ای، ضمن فاصله گیری با رد کردن این حمله سعی کرد که این عده را از فشار‌ها و تبعات بعدی دور نگاه دارد و دست آنان را در ایام منتهی به انتخابات پیش رو همچنان باز بگذارد».

معاون امنیتی وزارت کشور ایران بدون آنکه جزییات بیشتری درباره افراد و گروه‌های مهاجم به سفارت عربستان ارائه کند، از آماده شدن به گفته او «گزارش تمام ابعاد حادثه» برای ارائه به رهبر جمهوری اسلامی، خبر داد.

XS
SM
MD
LG