لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور جدید بی نتیجه ماند


نشست پارلمان لبنان در روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت
نشست پارلمان لبنان در روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت
پارلمان لبنان روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت ماه، در نخستین جلسه رای گیری خود موفق نشد که رییس جمهوری جدیدی برای این کشور انتخاب کند.

اختلاف میان جریان‌های سیاسی لبنان بر سر بحران سوریه و شکاف میان تصمیم سازان منطقه‌ای موثر بر لبنان، باعث به نتیجه نرسیدن جلسه پارلمان این کشور برای انتخاب رییس جمهوری شده است.

سمیر جعجع رهبر سابق فالانژهای لبنانی که یکی از سرشناس‌ترین شخصیت‌ها در جنگ‌های داخلی این کشور بود، موفق نشد دو سوم آرای اعضای پارلمان را از آن خود کند.

در دوره نخست رای گیری، نامزد ریاست جمهوری باید دستکم آرای دو سوم نمایندگان پارلمان را از آن خود سازد.

به گزارش خبرگزاری دولتی لبنان، جعجع که از حمایت ائتلاف ۱۴ مارس متشکل از گروه‌های منتقد حزب الله لبنان و مخالف نظام حاکم بر سوریه تشکیل شده است، در جلسه روز چهارشنبه پارلمان که ۱۲۴ نماینده در آن حضور داشتند، موفق به کسب ۴۸ رای شد.

شمار کل نمایندگان پارلمان لبنان، ۱۲۸ نفر است.

نمایندگان ائتلاف ۸ مارس که از حزب‌الله و همپیمانانش تشکیل شده است، برای جلوگیری از رسیدن جعجع به مقام ریاست جمهوری، رای سفید دادند.

شکاف‌ها در لبنان که دارای نظام طایفه‌ای است، به دلیل جنگ‌های داخلی سه ساله در سوریه بیشتر شده است. نیروهای حزب‌الله لبنان در حمایت از نظام اسد علیه مخالفانش در این کشور در حال جنگ هستند. در مقابل گروه ۱۴ مارس از مخالفان اسد حمایت می‌کند.

لبنان همواره برای پایان دادن به اختلافات میان جریان‌های سیاسی خود، به میانجی‌گری‌ قدرهای منطقه‌ای و مذاکرات آن‌ها تکیه داشت. اما اکنون قدرت‌های منطقه‌ای موثر در لبنان، مشغول بحران سوریه هستند. عربستان سعودی به عنوان حامی مخالفان اسد، پشتیبان ائتلاف ۱۴ مارس در لبنان است. ایران نیز بزرگ‌ترین متحد نظام بشار اسد در منطقه، پشتیبان گروه حزب‌الله است.

نبیه بری رییس پارلمان لبنان در پایان شمارش آرای نمایندگان گفت: «شمار رای دهندگان ۱۲۴ نفر، رای‌های سفید ۵۲ رای، سمیر جعجع ۴۸ رای، هنری حلو ۱۶ رای، امین جمیل یک رای و ۷ رای باطله.»

در اعتراضی آشکار به نامزدی جعجع برای ریاست جمهوری لبنان، بر روی برگه‌های رای که باطل اعلام شد، نام رشید کرامی نخست وزیر اسبق، دنی شمعون از رهبران مسیحی، فرزندانش و شماری دیگر از افرادی نوشته شده بود که جعجع متهم به ترور آن‌ها در دوره جنگ داخلی است. آقای جعجع ابتدا به اعدام محکوم شد اما پس از آن محکومیتش به حبس ابد کاهش یافت و ۱۱ سال از آن را در زندان گذراند.

جعجع تنها سیاستمدار لبنانی است که به خاطر نقشی که در جنگ‌های داخلی لبنان داشت به زندان افتاد. او بر پایه مصوبه پارلمان در سال ۲۰۰۵ میلادی که قانون عفو را به تصویب رساند، از زندان خارج شد. در آن هنگام اکثر کرسی‌های پارلمان لبنان در دست مخالفان نظام سوریه بود.

سمیر جعجع روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «آنچه که پیش آمد پیروزی بزرگی بود که با وجود تلاش‌های برخی برای سیاه نمایی، به دست آمد.»

او بر عزم خود برای ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی تاکید کرد و از دیگر سیاستمداران خواست تا نامزد شوند.

با پایان رای گیری، اعضای فراکسیون میشل عون، از رهبران مسیحی هم‌ پیمان حزب‌الله اقدام به خروج از پارلمان لبنان کردند. آن‌ها بیم داشتند که با انجام رای‌گیری جدید برای انتخاب رییس جمهوری، جعجع نصف به علاوه یک آرا را به دست آورد.

بر پایه قانون لبنان، تنها دور اول رای گیری نیاز به دو سوم آرا برای انتخاب رییس جمهوری دارد و در دورهای بعدی، نصاب نصف به علاوه یک کافی است.

میشل عون به خبرنگاران گفت: «از جلسه پارلمان پس از پایان دور اول رای گیری خارج شدیم و در انتظار اجماع بر سر یک نامزد هستیم».

نبیه بری اعلام کرد که جلسه بعدی پارلمان، روز چهارشنبه هفته آینده، دهم اردیبهشت، برگزار خواهد شد.

در صورت شکست پارلمان لبنان در انتخاب رییس جمهوری جدید در جلسه آینده، راه برای نامزدی شخصیت‌های دیگری همچون جان قهوجی فرمانده ارتش و ریاض سلامه رییس بانک مرکزی لبنان به عنوان نامزدهای توافقی، باز خواهد شد.
XS
SM
MD
LG