لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

نمایندگان لبنان دوره فعالیت پارلمان را تا سال ۲۰۱۷ تمدید کردند


نمایندگان پارلمان لبنان روز چهارشنبه ۱۴ آبان با اکثریت آراء دوره فعالیت این نهاد را تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ تمدید کردند. این دومین بار است که پارلمان لبنان به دلایل امنیتی و بد‌تر شدن امنیت کشور انتخابات سراسری را به تعویق می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با تصمیم یاد شده مدت فعالیت این دوره پارلمان به هشت سال، دو برابر دوره معمولی خواهد رسید.

این تصمیم پارلمان علیرغم تحریم دو حزب اصلی مسیحی، با ۹۵ رای موافق و دو رای مخالف از نمایندگان حاضر در جلسه تصویب شد.

گروه کوچکی از مخالفان در خیابان‌های منتهی به ساختمان پارلمان لبنان واقع در مرکز شهر بیروت تجمع کرده بودند. آن‌ها با پرتاب گوجه به خودروهای‌های نمایندگان آن‌ها را «دزد» خطاب کردند.

برگزار نشدن انتخابات سراسری در لبنان ضربه‌ای به سنت انتخابات آزاد این کشور در منطقه‌ای از جهان است که معمولا توسط دولت‌های استبدادی اداره می‌شود.

نادیم حوری معاون رییس بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفت: «آن‌ها به تدریج حق رای را از مردم سلب می‌کنند و این مسئله مهمی است. این یک حق است و نه تجمل».

او اضافه کرد اینکه به دلایل امنیتی اکنون زمان مناسبی برای انتخابات نیست توجیه «صادقانه‌ای نیست».

پارلمان لبنان می‌گوید وضعیت امنیتی کشور به دلیل جنگ داخلی در سوریه مناسب نیست و دوره فعالیت این نهاد باید تمدید شود. نمایندگان همچنین گفته‌اند این تصمیم از بروز خلاء قدرت در کشوری که دچار اختلافات فرقه‌ای و منطقه‌ای است جلوگیری می‌کند.

در پی استعفای میشل سلیمان از مقام ریاست جمهوری در ماه مه، لبنان بدون رییس جمهوری بوده است. رییس جمهوری این کشور از میان مسیحیان انتخاب می‌شود.

دیوید هیل سفیر ایالات متحده در لبنان گفت: «آمریکا عمیقا نگران فلج شدن نهاد‌های سیاسی لبنان است». او از رهبران کشورخواست تا هر چه زود‌تر انتخابات پارلمانی را برگزار کنند.

این دومین بار است که دوره فعالیت این مجلس به دلیل بد‌تر شدن وضعیت امنیتی کشور تمدید شده است. از زمان خاتمه جنگ‌های داخلی پانزده ساله لبنان در سال ۱۹۹۰ اولین بار در ماه مه سال گذشته نمایندگان این نهاد، دوره فعالیت پارلمان را تمدید کردند.

با وقوع جنگ داخلی در سوریه، درگیری‌های بیشتری که با آن بحران مرتبطند در لبنان رخ داده است. روستاهای مرزی لبنان بار‌ها مورد اصابت موشک قرار گرفته‌اند و از ماه اوت ارتش لبنان در مناطق مرزی همجوار با سوریه با سنی‌های افراطی جنگیده است.

XS
SM
MD
LG