لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

پارلمان لبنان چهارشنبه برای انتخاب رییس جمهور جدید رای‌گیری می‌کند


رییس جمهوری جدید لبنان جانشین میشل سلیمان خواهد شد.
رییس جمهوری جدید لبنان جانشین میشل سلیمان خواهد شد.
نبیه بری رییس پارلمان لبنان طی فراخوانی از نمایندگان مجلس این کشور خواست که در جلسه روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، برای انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور شرکت کنند.

رییس جمهوری جدید لبنان قرار است جانشین میشل سلیمان شود که دوره ریاست جمهوری او چهارم خرداد امسال به پایان می‌رسد.

خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داده است: «نبیه بری رییس پارلمان خواستار تشکیل جلسه‌ای برای انتخاب رییس جمهوری در ساعت دوازده ظهر روز چهارشنبه شد.»

بر پایه قانون اساسی لبنان، برای تشکیل جلسه انتخاب رییس جمهور، باید دستکم دو سوم نمایندگان پارلمان که شمار آن‌ها به ۱۲۸ نفر می‌رسد، حاضر باشند.

نبیه بری از زمان آغاز مهلت قانونی برای انتخاب رییس جمهور در روز پنجم فروردین گفته بود چنانچه حد نصاب نمایندگان شرکت کننده در جلسه را تضمین نکند، فراخوان تشکیل جلسه نخواهد داد.

میشل موسی یکی از اعضای گروه سه نفره‌ای که بری برای اطلاع از نظر فراکسیون‌ها درباره انتخاب رییس جمهوری تشکیل داده، گفته است: «بیشتر فراکسیون‌ها تاکید کردند که در جلسه حاضر خواهند شد و حد نصاب لازم را تامین خواهند کرد. امیدوارم قول آن‌ها مقرون به فعل باشد.»

در دور اول رای گیری، باید رییس جمهوری رای دو سوم حاضران در جلسه را از آن خود سازد. در غیر این صورت، رای‌گیری به دور دوم کشیده می‌شود که در آن اکثریت نصف به علاوه یک حاضران برای انتخاب رییس جمهوری، کافی است.

تشکیل جلسه پارلمان به معنی حتمی بودن انتخاب رییس جمهوری نخواهد بود. هم اکنون پارلمان تقریبا به صورت مساوی میان ائتلاف ۸ مارس متشکل از حزب‌الله و همپیمانانش و ائتلاف ۱۴ مارس متشکل از گروه‌های مخالف حزب‌الله و نظام حاکم بر سوریه تقسیم می‌شود.

فراکسیون دروزی‌ها به رهبری ولید جنبلاط نیز در پارلمان حضور دارد که خود را میانه معرفی می‌کند. این فراکسیون هنوز نظر خود را درباره انتخاب رییس جمهوری اعلام نکرده است.

تنها کسی که رسما خود را تا کنون به عنوان نامزد ریاست جمهوری لبنان معرفی کرده، سمیر جعجع از چهره‌های سر‌شناس ائتلاف ۱۴ مارس است. با توجه به مواضع تند او علیه حزب‌الله و نظام سوریه، موافقت ائتلاف ۸ مارس با ریاست جمهوری او بعید به نظر می‌رسد.

میشل سلیمان، رییس جمهوری فعلی لبنان، پس از هفت ماه خلاء در کرسی ریاست جمهوری به دلیل بحران شدید سیاسی انتخاب شد. او که فرمانده سابق ارتش لبنان است، در آن هنگام یک چهره میانه و بی‌طرف شناخته می‌شد.
XS
SM
MD
LG