لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

لیبرمن: ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ۱۸ ماه زمان نیاز دارد


آویگدور لیبرمن (چپ) وزیر امور خارجه اسرائیل همراه با سرگئی لاوروف، همتای روس وی.
آویگدور لیبرمن (چپ) وزیر امور خارجه اسرائیل همراه با سرگئی لاوروف، همتای روس وی.

وزیر امور خارجه اسرائیل روز سه شنبه هفتم بهمن گفت که ایران تنها ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان نیاز دارد تا به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و اسرائیل همه گزینه‌ها را برای جلوگیری از چنین اتفاقی مدنظر دارد.

آویگدور لیبرمن به خبرگزاری روسی «اینترفاکس» گفت: «تحت هر شرایطی، ما همه گزینه‌ها را برای خود محفوظ می‌دانیم تا به این مسئله واکنش نشان دهیم».

وزیر خارجه اسرائیل تصریح کرد: «همه گزینه‌ها روی میز است. ما پس از مذاکرات (شش قدرت جهانی با ایران) در این زمینه تصمیم‌گیری و ارزیابی می‌کنیم که چه دستاوردهایی حاصل شده و چه مواردی نیز حاصل نشده است».

اسرائیل از مخالفان سرسخت برنامه هسته‌ای ایران بوده و بار‌ها گفته است که تهران به دنبال ساخت سلاح اتمی است. مقام‌های این کشور خواهان تشدید تحریم‌های بین‌المللی و حتی استفاده از گزینه نظامی برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند.

این در حالی است که شش قدرت جهانی و در راس آنها آمریکا می‌گویند باید به دپیلماسی فرصت داد تا از راههای مسالمت آمیز، ابهامات پیرامون این برنامه حل و فصل شود.

طرفین در حال حاضر دور دوم مذاکرات تمدید شده خود را دنبال می‌کنند تا به توافقی جامع و مانع در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای تهران دست پیدا کنند.

به رغم اعلام خوش بینی‌ها برای رسیدن به توافق تا اواخر ماه ژوئن- پایان مهلت هفت ماهه- گروه پنج به علاوه یک و ایران همچنان از وجود اختلاف میان خود خبر می‌دهند.

وزیر امور خارجه اسرائیل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «امروزه (ایرانی‌ها) در تلاش هستند که به آستانه اتمی شدن برسند، به گونه‌ای که قادر باشند به چنین بمبی دست پیدا کنند».

آقای لیبرمن تصریح کرد: «امروزه کشورهای مختلفی در این آستانه هستند، کشورهای مدرنی چون کانادا، استرالیا، آلمان و ژاپن. اینکه قرار باشد آلمان یا ژاپن بمب هسته‌ای بسازند تنها بستگی به یک تصمیم سیاسی دارد. به عبارت دیگر، آن‌ها از لحظه تصمیم‌گیری فقط شش هفته نیاز دارند تا به بمب اتمی دست پیدا کنند. این کشورها زیرساخت‌های لازم، مواد و کار‌شناس این کار را دارند».

وی اظهار داشت: «ولی هیچ کسی نه از آلمان نگرانی دارد و نه از ژاپن. ولی همه نگران کره شمالی هستند. چرا که کل قضیه در رابطه با چنین کشوری به شایستگی رژیم آن باز می‌گردد».

وزیر امور خارجه اسرائیل افزود: «اگر ایران، خدا آن روز را نیاورد، به سلاح اتمی دست پیدا کند، وضعیت به طور بنیادین تغییر خواهد کرد چرا که نمی‌توان رژیم (ایران) را لایق دانست».

لیبرمن می‌گوید که توان ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای باعث به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد، از جمله در کشورهای عربستان، ترکیه، مصر و غیره.

وی بار دیگر بر مواضع دولت اسرائیل مبنی بر اینکه «عدم توافق، بهتر از یک توافق بد است» تاکید کرد و خواستار دنبال کردن مدل سوریه در زمینه حل برنامه هسته‌ای ایران شد.

وزیر امور خارجه اسرائیل گفت: «بر اساس مدل سوریه، مشکل برنامه هسته‌ای این کشور که با توافق روسیه و آمریکا حاصل شد، از طریق بیرون بردن تمام سلاح‌های شیمیایی آن به خارج و امحای آن‌ها، و همچنین نابودی تاسیسات تولید این سلاح‌ها و زیرساخت‌ها حل و فصل شد».

به گفته وی، «اگر مدل ایران مشابه مدل سوریه باشد، ما قطعا با خوشحالی از آن استقبال خواهیم کرد».

لیبرمن اظهار داشت: «اگر ما اجازه دهیم که آن‌ها (ایرانی‌ها) شش تا ۹ هزار سانتریفوژ فعال داشته باشند، تاسیسات زیر زمینی‌شان را حفظ کنند، و به تولید فعلی موشک‌های بالستیک میان برد و دوربرد ادامه دهند، آن زمان دیگر هیچ نقطه امیدی در این توافقنامه وجود نخواهد داشت».

XS
SM
MD
LG