لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

وزیر خارجه اسرائیل خواستار برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی شد


آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسرائيل و رهبر حزب راستگرای «اسرائيل خانه ماست».
آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسرائيل و رهبر حزب راستگرای «اسرائيل خانه ماست».
با مطرح شدن بحث انتخابات زودهنگام پارلمانی در اسرائيل، آويگدور ليبرمن وزيرخارجه اسرائيل و رهبر حزب راستگرای «اسرائيل خانه ماست» گفته است که چنين انتخاباتی بايد هر چه زودتر برگزار شود.

به گزارش «وای.نت»، تارنمای خبری- تحليلی روزنامه يديعوت آخرونوت، ليبرمن که در سه سال و نيم اخير پست وزارت خارجه را در دولت نتانياهو در دست داشته است، روز جمعه چهاردهم مهر در ديداری با نخست وزير استدلال کرده است که برگزاری انتخاباتی هر چه زودتر «مانع از آسيب رسيدن به دستاوردهای اقتصادی و امنيتی دولت کنونی» خواهد شد.

بحث برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائيل از نيمه ماه سپتامبر مطرح شده است. نظرسنجی افکار عمومی اسرائيل که نشان می دهد حزب حاکم ليکود به رهبری بنيامين نتانياهو برنده قطعی انتخابات بعدی خواهد بود و او بار ديگر تشکيل دهنده دولت خواهد بود، نخست وزير اسرائيل را به رفتن به سوی انتخابات برای ساکت کردن مخالفان خود که با بودجه نظامی و گزينه نظامی يک جانبه عليه سايت های هسته ای ايران مخالف هستند، تشويق کرده است.

آقای نتانياهو در روزهای گذشته با هدف تعيين تاريخ انتخابات زودهنگام، رشته ديدارهايی را با سران احزاب مختلف آغاز کرده است؛ در همين راستا، وی روز جمعه ساعاتی آويگدور ليبرمن را به منزل شخصی خود در اورشليم فراخواند.

آقای ليبرمن پس از اين ديدار به خبرنگاران گفت: «هيچ دليلی برای صبر کردن وجود ندارد و می توان هر چه زودتر انتخابات را برگزار کرد».

به گزارش «وای.نت»، رئوبن ريبلين رييس دوره کنونی کنست نيز که از اعضای حزب ليکود است، روز پنجشنبه، سيزدهم مهر، گفت: «در نخستين ساعات از سرگيری کار مجلس (پس از تعطيلات اعياد پاييزه يهوديان) می توان سريعاً اين دوره پارلمانی را منحل کرد و به سوی انتخابات پيش رفت».

آقای ريبلين اين را نيز اضافه کرد: «ترديدی نيست که سرنوشت سياسی رقم خورد و همه احزاب برای انتخابات آماده می شوند و چه بهتر که ما نيز از آن استقبال کرده و اين کار را هفته ها طول ندهيم».

رييس کنست پنجشنبه در ديدار با زئو الکين رييس فراکسيون احزاب همپيمان با دولت، به او گفت نخواهد گذاشت که در روزهايی که تا انحلال دولت باقی است، کسی از نمايندگان کنست بخواهد طرحی را برای مبدل شدن به قانون به رای گيری مجلس بگذارد.

نخست وزير اسرائيل پس از آن برای انتخابات زودهنگام روحيه گرفت که اهود باراک وزير دفاع دولت او در سفری رسمی به آمريکا ديدارهايی با مقامات آمريکايی و نيز با نيروهای اوپوزيسيون اسرائيلی در شيکاگو و نيويورک انجام داد.

نتانياهو هفته گذشته اهود باراک را عامل عميق ترشدن اختلافات ميان خود با باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا بر سر راهکار مقابله با برنامه هسته ای ايران معرفی کرد؛ اتهامی که اهود باراک به آن پاسخ آشکار داد و چهارشنبه گذشته در يک بيانيه رسمی گفت که او تنها تلاش کرده است همکاری های اسرائيل و آمريکا را بر سر ايران تقويت کند.

دولت کنونی اسرائيل از اول آوريل سال ۲۰۰۹ بر سر کار بوده است. اين دولت می تواند بيش از پنج سال و نيم در قدرت بماند (تا اکتبر ۲۰۱۴) زيرا انتخاباتی که موجب روی کار آمدن اين دولت شده بود، يک سال و نيم زودتر انجام شده بود (به جای اکتبر ۲۰۱۰ در فوريه ۲۰۰۹ انتخابات صورت گرفته بود).

ليکود که حزب حاکم است در آن انتخابات ۲۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی را بدست آورد که يک کرسی از حزب کاديما به رهبری خانم تسيپی ليونی کمتر بود اما چون حمايت لازم ساير احزاب از نخست وزيری خانم ليونی بدست نيامد و او نيز حاضر به تقسيم قدرت با ليکود نبود، بنيامين نتانياهو با تشکيل ائتلافی از احزاب راستگرا و مذهبی، برای دومين بار در عمر خود به مقام نخست وزيری رسيد.

اکنون نيز همه شواهد نشان می دهد که وی نخست وزير بعدی کشور خواهد بود و حزب کاديما و حزب تازه تاسيس «استقلال» که اهود باراک تشکيل داده، از حمايت چندانی برخوردار نخواهند شد.

شواهد نشان می دهد که اهود باراک نگران است که حتی نتواند خودش از سوی حزب «استقلال» به کنست راه يابد و خواهان ورود به حزب ليکود شده است اما نتانياهو با آن مخالفت کرده است.

آويگدور ليبرمن که از برگزاری «هرچه زودتر انتخابات» حمايت کرد، به نظرسنجی هايی تکيه دارد که نشان می دهد حزب راستگرای او مانند ليکود در اين انتخابات تقويت خواهد شد.

مقابله با برنامه هسته ای ايران يکی از اساسی ترين مسايل در انتخابات جديد خواهد بود.

گفتنی است که آقای نتانياهو چند ماه پيش نيز با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرد اما در آخرين لحظه پيش از انحلال دوره کنونی پارلمانی، نظر خود را تغيير داد.

کنست اسرائيل ۱۲۰ کرسی دارد که به دليل وجود احزاب متعدد در اين کشور، احزاب قديمی ديگر مانند گذشته نمی توانند کرسی های زيادی بدست آورند؛ چه بسا که در دوره کنونی دوازده حزب کرسی هايی را در دست دارند و از جمله يازده کرسی در اختيار سه حزب عربی بوده است.
XS
SM
MD
LG