لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

مدیرعامل هما: قطعات هواپیماهای ایرانی در انتظار صدور مجوز خزانه‌داری آمریکا است


مدیرعامل شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) روز سه شنبه اعلام کرد که قطعات هواپیماهای ایرانی در انتظار صدور مجوز خزانه‌داری آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، فرهاد پرورش اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی ایران درخواست خرید قطعات مورد نیاز را به شرکت‌های سازنده خارجی داده‌اند و پس از صدور مجوز خزانه‌داری آمریکا، این قطعات طی چند هفته آینده تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل ایران ایر پیش‌بینی کرده است که شرکت‌های هوایی ایران بتوانند تا دو ماه آینده قطعات مورد نیاز خود را تحویل بگیرند.

آقای پرورش افزوده است، تجربه نشان می‌دهد سازندگان قطعات هواپیما بیش از ۸۰ درصد نیازهای شرکت‌های ایرانی را تامین کنند.

به گفته وی، «درخواست‌های مختلفی به کمپانی‌های اروپایی و آمریکایی ارائه شده که پاسخ بیش از ۸۰ درصد آن‌ها مثبت بوده و همه کمپانی‌ها از بروز این اتفاق ابراز خرسندی کرده‌اند».

ناوگان هوایی ایران از ابتدای انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به ‌دلیل تحریم‌های آمریکا و سپس بین‌المللی علیه تهران، فرسوده شده است و بروز نقض فنی در هواپیماهای مسافربری موجب شده که چندین سانحه هوایی مرگبار طی سال‌های اخیر رخ دهد.

توافق میان ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک در ژنو سوئیس که در سوم آذر امسال به دست آمد، راه را برای ورود قطعات هواپیما به ناوگان هوایی ایران هموار کرده است و آمریکا موافقت کرده که تحریم‌ها در این زمینه را طی شش ماه آینده کاهش دهد.

مدیرعامل هما در نشست خبری روز سه شنبه خود با بیان اینکه «درخواست‌ها ابتدا باید به ادارهٔ خزانه‌داری آمریکا ارائه شود»، گفت: «در مسئلهٔ تحریم قطعات، ‌ مسائل بانکی و پرداخت مالی نیز مطرح است و اینکه باید بارنامه قطعه هواپیما به مقصد ایران باشد ضمن آنکه قطعه باید بیمه باشد».

وی اعلام کرده است که با خرید قطعات مورد نیاز حدود یک چهارم از یک صد هواپیمای زمین گیر ایران پروازشان را از سرمی گیرند و تنها از شرکت ایران ایر ۱۰ هواپیمای زمین گیر به ناوگان هما افزوده می‌شود.

این مقام ارشد شرکت هوایی ایران افزوده است با به کارگیری این ۱۰ فروند هواپیمای مسافربری، شمار ناوگان هوایی ایران ایر به ۴۷ فروند افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر راه ایران آذر ماه امسال به خبرگزاری ایرنا گفته بود که ۱۰۰ فروند هواپیمای ایران در حال حاضر زمین‌گیر شده است.

فرهاد پرورش روز سه شنبه همچنین گفت که چهار شرکت هواپیمایی در ایران در پی خرید هواپیما با بودجه‌ای نزدیکِ‌ ۴۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعهٔ ملی هستند.

وی با بیان اینکه ایران ایر برنامه خود را برای خرید هواپیما ارائه داده است، سهم ایران ایر از این مبلغ را ۳۳۰ میلیون دلار ذکر و اضافه کرد: موضوع غیرقانونی بودن اختصاص این رقم به ایران ایر برای خرید هواپیما به عنوان یک شرکت دولتی را تایید نمی‌کند.

فرهاد پرورش گفت: اگر شرایط تحریم برداشته شود، شرکت فرودگاههای کشور نیز خواهان آن است که فرودگاه‌های خود را با سیستم‌های مدرن تجهیز کند و ورود انواع هواپیما‌ها به فرودگاه‌ها امکان‌پذیر باشد.

در همین حال «پاول کلاسن» مسئول خدمات پشتیبانی شرکت ایرباس در ایران و خاورمیانه روز سه‌شنبه به خبرگزاری ایرنا گفت که با توافق ژنو، شرکت ایرباس خواهان آن است که با ارائه راهکارهای مناسب، صادرات قطعات هواپیماهای ایرباس را به ایران افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، یک گروه از کار‌شناسان شرکت هواپیماسازی ایرباس برای برگزاری بیست و یکمین دوره آموزشی به ایران سفر کرده است.

بنا بر این گزارش، نخستین همایش عملیات پرواز و آگاهیهای ایمنی عصر دوشنبه در تهران با همکاری شرکت هوایی ایران (هما) برگزار شد که در آن بیش از یکصد تن از خلبانان، مهندسان و کارمندان پروازی هواپیماهای ایرباسِ شماری از شرکت‌های هوایی فعال در ایران شرکت داشتند.
XS
SM
MD
LG