لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

کشف سیاره‌های شبیه به زمین در خارج از منظومه خورشیدی


ناسا از کشف سیاره‌های دیگر شبیه به کره زمین در خارج از منظومه خورشیدی خبر داد. وجود سیاره‌های شبیه زمین، وسوسه کشف حیات در نقاط دیگر فضا را تقویت کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ستاره‌شناسان ناسا روز سه شنبه ۱۶ دی اعلام کردند که سه یا چهار سیاره تقریبا هم اندازه زمین را کشف کرده‌اند.

این سیاره‌ها در بخش‌هایی از فضا قرار دارند که دمای آن نه چندان گرم و نه چندان سرد است که در اصطلاح علمی به آن گلیدلاک «Goldilocks Zone» گفته می‌شود و شرایط مناسب برای تشکیل آب مایع را دارند.

این سیاره‌ها از توده‌های عظیم گاز و یا یخ تشکیل نشده و احتمالا مانند زمین سنگی هستند. بر اساس تازه‌ترین تحقیقاتی که توسط تلسکوپ فضایی کپلرِ متعلق به ناسا انجام شده این سیاره‌ها از ستاره خود حرارتی دریافت می‌کنند که تقریبا مشابه حرارتی است که از خورشید به کره زمین می‌رسد.

با این حال اختر‌شناسان یادآوری می‌کنند که این سیاره‌ها ممکن است در قیاس با ابعاد عظیم جهان هستی از نظر اندازه و دما شبیه زمین باشند اما این شباهت‌ها به معنای قابل زیست بودن آن‌ها نیست.

گیرمو تورس ستاره‌شناس ارشد مسئول این پژوهش در مرکز فیزیک نجومی هاروارد اسمیتسونین می‌گوید می‌توان دو سیاره را که به تازگی کشف شده‌اند مشابه‌ترین موارد به کره زمین فرض کرد.

او افزوده است: اگر جو آن‌ها شبیه زمین باشد، که بعید به نظر می‌رسد، دمای یکی از آن‌ها ۱۴۰ درجه سانتیگراد و دمای دیگری در حدود صفر درجه خواهد بود.

گیرمو تورس می‌گوید که در فضایی با این دما‌ها حیات می‌تواند به وجود بیاید و انطباق پیدا کند.

آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد که این دو سیاره در فاصله نزدیک به کره زمین و مناسب برای سفر انسان واقع نشده‌اند. فاصله آن‌ها با کره زمین بین ۵۰۰ تا ۱۱۰۰ سال نوری است. یک سال نوری برابر با ۹.۵ تریلیون کیلومتر است.

داگلاس کالدول اختر‌شناس موسسه ستی SETI و یکی از همکاران این پژوهش در هنگام ارائه این یافته‌ها در نشست انجمن ستاره‌شناسی آمریکا در سیاتل گفت: نکته مهم این است که ستاره‌شناسان، به پیدا کرن سیاره‌های دوقلوی زمین و یافتن جواب این سوال همیشگی «که آیا ما تنها هستیم؟» نزدیک‌تر شده‌اند.

گیرمو تورس در مصاحبه تلفنی از کمبریج در ایالت ماساچوست آمریکا گفت: «این سیاره‌ها واقعا وجود دارند و ما قبلا این را نمی‌دانستیم. با اشتیاق در جستجوی یافتن نشانه‌های حیات هستیم. هنوز به آن نرسیده‌ایم و ممکن است سال‌های زیادی طول بکشد. اما این اولین گام است».

گروه پژوهشی گیرمو تورس یافته‌های پیشین و تازه را تایید کرده بودند و به این ترتیب تعداد سیاره‌های شناخته شده‌ای که اندازه آن‌ها از دو برابر زمین بزرگ‌تر نیست و دمای آن‌ها قابل زندگی است به هشت و یا ۹ سیاره رسیده است. اما این نتیجه از تحقیقاتی کوتاه مدت و در بخش کوچکی از کهکشان به دست آمده است. به همین دلیل گیرمو تورس معتقد است با وجودی که اثبات این نکته هنوز ممکن نیست اما در سراسر فضا سیاره‌های شبیه زمین وجود دارند.

گیرمو تورس و داگلاس کالدول روی دو سیاره‌ای که بیش از سایر موارد اندازه‌ای مشابه کره زمین دارند تمرکز کردند.

گیرمو تورس می‌گوید نزدیک‌ترین سیاره که کپلر ۴۳۸- بی‌ نامیده شده است تنها ۱۲ درصد از زمین بزرگ‌تر است و از میزانی که زمین از خورشید حرارت می‌گیرد ۴۰ درصد انرژی بیشتری دریافت می‌کند. به همین دلیل باید از زمین گرم‌تر باشد.

به گفته این اختر‌شناسان، خورشید این سیاره در آسمان آن به رنگ سرخ دیده می‌شود و نه مثل خورشید ما به رنگ زرد. این سیاره در مدار یک ستاره کوچک‌تر و سرد‌تر از خورشید در حال گردش است و سال آن برابر با ۳۵ روز از سال خورشیدی در کره زمین است.

گیرمو تورس افزود: «ممکن است این سیاره گرم‌تر باشد اما باکتری‌هایی در کره زمین وجود دارند که به راحتی در چنین دمایی زندگی می‌کنند».

سیاره دیگر کپلر ۴۴۲- بی‌ در حدود ۳۴ درصد بزرگ‌تر از زمین است و مانند کره زمین تنها دو سوم انرژی خود را از ستاره‌اش می‌گیرد.

ناسا همچنین اعلام کرد که تلسکوپ فضایی کپلر موفق به کشف هزارمین سیاره خارج از منظومه شمسی شده است که بسیار شبیه زمین ولی قابل سکونت نیست.

با احتساب یافته‌های پیشین، اختر‌شناسان تاکنون ۱۸۰۰ سیاره خارج از منظومه خورشیدی کشف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG