لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

اعزام دانشجو و محدودیت تازه؛ «دیوار فرهنگی به دور کشور می کشیم»


وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكى جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد، با توجه به گفته او «سطح پايين روابط و دشمنى‌هاى جدى» دو كشور بريتانيا و آمريكا با ايران، وزارت بهداشت نيز در زمينه ادامه تحصيل دانشجويان ايرانى در اين دو كشور، محدوديت‌هايى را ايجاد كرده است.

مرضیه وحید دستجردی در همين زمينه گفته است، در ازاى دشمنى‌هاى جدى دو كشور بريتانيا و آمريكا، دانشجويان ايرانى هم براى ادامه تحصيل به اين كشورها نروند و براى گذراندن دوره‌هاى تخصصى خود، به كشورهاى ديگر سفر كنند.



آن طور كه رضا فانى ‌يزدى، تحليلگر سياسى مقيم آمريكا مى‌گويد، اين روش راهى است براى محدود كردن نگاه دانشجويان ايرانى نسبت به شرايط واقعى در كشورهايى بريتانيا و آمريكا.

رضا فانی یزدی: به نظر مى رسد تنها نگرانى كه اين افراد دارند اين است كه افرادى كه از ايران وارد ايالات متحده آمريكا و برتانيا مى شوند يك نگاه ديگرى نسبت به اين كشورها و مناسبات مردم اين كشورها با دانشجويان ايرانى پيدا مى كنند و به اين ترتيب با تبليغاتى كه طى ۳۰ سال گذشته رژيم انجام داده در رابطه با دشمنى با ايران و اسلام و مسلمان در تناقض قرار مى گيرد و چه بسا اين امر يكى از دلايلى است كه اينها مى خواهند مناسبات را محدود كنند.

وزير بهداشت مشخصاً توضيح داده كه اين حضور مى تواند باعث دشمنى خاص شود و دانشجويان ايرانى را در معرض خطر قرار دهد. از ديد شما «در معرض خطر قرار گرفتن» چه معنايى دارد؟

به نظر من اين حرف بسيار بى ربطى است. طى ۳۰ سالی كه از انقلاب مى گذرد هيچ مانعى براى زندگى دانشجويانى ايرانى در خارج از كشور به ويژه در ايالات متحده وجود نداشته است.

من حداقل ۲۰ سال گذشته را در اينجا زندگى كرده ام و تعداد بسيار زيادى از دانشجويان خارجى در ايالات متحده بودند كه هيچ مانعى برايشان وجود نداشت و هيچ دشمنى ايجاد نشد و آنها بسيار مورد استقبال بودند و مدارج عالى علمى را دراينجا گذراندند و امكانات بسيار مناسب ترى از ايران داشتند و از هر گونه فعاليت سياسى و فرهنگى هم برخوردار بودند.

چندى پيش فهرستى منتشر شد كه حدود ۲۲ موسسه در ايران براى اعزام دانشجو به بريتانيا و آمريكا فعال هستند. قبلاً هم يك مقام مسئول در وزارت علوم اعلام كرده بود ايران به جز اسراييل با همه دنيا در زمينه علمى همكارى مى كند. تناقضى بين سخنان وزير بهداشت و اتفاقى كه در ايران رخ مى دهد وجود دارد؟

اگر قرار است فعاليت هاى علمى و فرهنگى بين جمهورى اسلامى و ديگر كشورها مورد تعرض قرار بگيرد به خاطر تقابل هاى سياسى مرحله اى كه ايجاد مى شود، تمام مناسبات فرهنگى و علمى كشور ما مورد خطر قرار خواهد گرفت.

بحثى كه امروز اينها مطرح مى كنند در ارتباط با تحريم ها و تحركات سياسى است كه از طريق بريتانيا و ايالات متحده مطرح مى شود. وزير بهداشت مى گويد براى دوره هاى تخصصى به كشورهاى ديگر بروند، خوب به كدام كشور بروند؟ اگر به روسيه هم بروند فردا تقابل سياسى با روسيه پيش مى آيد، پس فردا با هندوستان و روز ديگر با چين و عملا در دانشگاه ها و موسسات عالى پيشرفته را به روى دانشجويان ايرانى درآينده نزديك خواهند بست و در واقع يك ديوار فرهنگى به دور كشور كشيده مى شود، اگر به همين ترتيب پيش رويم و به اين ليست اضافه شود.

آقاى فانى يزدى! البته در حال حاضر شرايطى به وجود آمده براى افزايش دانشجو در كشورهاى خاصى از جمله ونزوئلا و روسيه و حتى ايرلند. شايد براى اين كه دانشجويان كجا بروند فكرى شده باشد؟

بله فكرى شده است، اما شما مقايسه كنيد بين امكانات و سطح علمى دانشگاه هاى ايالات متحده كه دراختيار دانشجويان ايرانى قرار مى گيرد با آن چه در ونزوئلا يا روسيه و مثلا فردا در پاكستان در اختيار دانشجو قرار مى گيرد.

متاسفانه اگر قرار باشد با اين شيوه ايالات متحده و بريتانيا و كشورهاى اروپايى را جايگزين كنيم با كشورهايى كه از نظر استانداردهاى علمى غير قابل مقايسه با پيشرفته ترين مراكز علمى و تحقيقاتى هستند، خسارت بسيار جدى براى آموزش و تخصص در كشور است.
XS
SM
MD
LG