لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

تاریخ جدید ایران برای راه اندازی نیروگاه بوشهر


معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی می گوید که مبلغ قرارداد نیروگاه بوشهر ده درصد افزایش داشته است.
معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی می گوید که مبلغ قرارداد نیروگاه بوشهر ده درصد افزایش داشته است.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر در سال آینده تاکید و این بار اواخر مهرماه را زمان آغاز به کار این نیروگاه اعلام کرد.


احمد فیاض بخش، معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری در تهران گفت که مراحل بهره برداری این نیروگاه نیز با فاصله کوتاهی پس از راه اندازی آغاز می شود.


زمان بندی تازه ایران برای آغاز به کار نیروگاه اتمی بوشهر در حالی اعلام می شود که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نهم دی ماه سال جاری گفته بود که پس از ارسال سوخت از روسيه که هشت مرحله دارد، نيمی از نيروگاه بوشهر در تابستان آينده راه اندازی خواهد شد.


روز دوشنبه هفته جاری اعلام شد که هشتمین و آخرین محموله سوخت هسته ای مورد نیاز برای راه اندازی نیروگاه بوشهر به محل این نیروگاه رسیده است.


بر اساس قرارداد سال ۲۰۰۶ ميان ايران و روسيه، شش ماه پس از ارسال سوخت اتمی فاز نخست نيروگاه بوشهر بايد راه اندازی شود، ولی شرکت روسی اتم استروی اکسپورت می گوید که این نیروگاه تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی راه اندازی نخواهد شد.


زمان بندی تازه ایران برای آغاز به کار نیروگاه اتمی بوشهر در حالی اعلام می شود که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نهم دی ماه، سال جاری گفته بود: پس از ارسال سوخت از روسيه که هشت مرحله دارد، نيمی از نيروگاه بوشهر در تابستان آينده راه اندازی خواهد شد.

غلامرضا آقا زاده، رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی همزمان با ارسال اولین محموله سوخت نیروگاه بوشهر گفته بود که برق تولیدی این نیروگاه سال آینده وارد مدار خواهد شد.


نیروگاه بوشهر که کار ساخت آن از ۳۰ سال پیش تاکنون به پایان نرسیده، قرار است که یک هزار مگاوات برق تولید کند.


تهران و مسکو برای ماه های متوالی بر سر تاخیر در پرداخت های مالی ساخت نیروگاه بوشهر با یکدیگر مشاجره دیپلماتیک داشتند، ولی به رغم حل و فصل اختلافات مالی، طرف روسی تاریخی برای راه اندازی نیروگاه بوشهر اعلام نکرده است.


افزايش ده درصدی مبلغ قرارداد نيروگاه


معاون نيروگاهی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی گفته است که تاکنون ۹۳.۶۷ درصد از عمليات ساخت نيروگاه بوشهر به پايان رسيده است.


آقای فياض بخش افزود: کل مبلغ پروژه در ابتدا يک ميليارد و دويست ميليون دلار بوده که به تدريج پرداخت شده است و کمتر از ده درصد مبلغ اين قرارداد افزايش داشته است.


اين مقام سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران درباره ميزان قرارداد سوخت نيروگاه بوشهر نيز گفته است: قرارداد سوخت نيروگاه بوشهر ۵۲ ميليون دلار به انضمام کل هزينه های حمل تا محل ساختگاه پيش بينی شده است که اين مبلغ به شرکت پيمانکار پرداخت شده است.


آقای فياض بخش با اشاره به اينکه ۸۲ تن سوخت نيروگاه بوشهر برای يکسال تامين می شود، گفت: از اين ميزان هر سال يک سوم برداشت می شود و با يک سوم ديگر که از روسيه به ايران حمل می شود جايگزين می شود.


  • «کل مبلغ پروژه در ابتدا يک ميليارد و دويست ميليون دلار بوده که به تدريج پرداخت شده است و کمتر از ده درصد مبلغ اين قرارداد افزايش داشته است.»
معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی ایران

وی در ادامه مصاحبه خود همچنین به ساخت «نیروگاه برق اتمی بومی ایران» اشاره کرده و گفته است که بر اساس برنامه ریزی، قرار است این نیروگاه با سوخت داخلی در سال ۱۳۹۵و در منطقه دارخوین آغاز به کار کند.


زمان بندی جدید برای راه اندازی نیروگاه دارخوین نیز در حالی اعلام می شود که پیشتر، سایر مقامات سازمان انرژی اتمی از ساخت نیروگاه یاد شده ظرف مدت زمانی چهار تا پنج سال خبر داده بوده اند.


با ارسال سوخت نیروگاه بوشهر از سوی روسیه، وزیر امور خارجه این کشور و جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا گفته اند که ایران دیگر نیازی به غنی سازی اورانیوم ندارد و از تهران خواسته اند تا روند غنی سازی را به حال تعلیق درآورد.


کشورهای غربی نگران هستند که جمهوری اسلامی ایران با غنی سازی اورانیوم که کاربرد دوگانه نظامی و غیر نظامی دارد، به دنبال تولید و ساخت سلاح هسته ای باشد.


ایران این اتهامات را رد کرده و می گوید که برای نیروگاه های آینده خود از جمله دارخوین نیاز به تولید سوخت اتمی دارد.


روز چهارشنبه، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران از کشورهای غربی خواست تا در ساخت نیروگاه های اتمی ایران مشارکت کنند.


آقای احمدی نژاد که به بوشهر رفته است، خطاب به این کشورها گفت: «اگر نيامديد، بدانيد اين ملت به دست دانشمندان و متخصصان خود و با اتكا بر توانمندی خود، نيروگاه اتمی می سازد.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG