لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

خواهر سعید ملک‌پور شهروند ایرانی- کانادایی خواستار آزادی برادرش شد


سعید ملک‌پور شهروند ایرانی- کانادایی زندانی در ایران
سعید ملک‌پور شهروند ایرانی- کانادایی زندانی در ایران

خواهر سعید ملک‌پور شهروند ایرانی- کانادایی زندانی در ایران، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، با اشاره به آزادی چهار شهروند ایرانی-آمریکایی، ابراز امیدواری کرده است که برادرش نیز پس از هفت سال و نیم از زندان آزاد شود.

مریم ملک‌پور خواهر سعید ملک‌پور می‌گوید برادرش در این مدت حتی یک روز هم به مرخصی نرفته و بعضی از هفته‌ها و ماه‌ها از ملاقات حضوری با خانواده نیز محروم بوده است.

سعید ملک‌پور شهروند ایرانی- کانادایی ۳۹ ساله، سال ۱۳۸۷ در حالی که به گفته خانواده‌اش برای دیدار با بستگان خود به ایران سفر کرده بود، توسط مأموران امنیتی بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سرمی‌برد.

وی به اتهام «توهین به مقدسات» از طریق راه‌اندازی و مدیریت وب‌سایت‌های «پورنوگرافیک» در مهرماه سال ۱۳۸۹ در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد که این حکم پس از تایید در دیوان عالی کشور به دایره اجرای احکام ارسال شد، اما پس از مدتی به حبس ابد تغییر یافت.

سعید ملک‌پور چند ماه پس از بازداشت، در یک «اعتراف تلویزیونی» گفت که در کانادا با حمایت یک شرکت آمریکایی، اقدام به تاسیس وب‌سایت‌های «غیراخلاقی» کرده بود، اما چندی بعد در دادگاه بدوی، این اعتراف‌ها را رد کرد و گفت که «تحت فشار و شکنجه» ناچار به این اعتراف‌ها شده بود.

خواهر سعید ملک‌پور به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته که برای آزادی برادرش، اخیراً نامه‌ای به جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا نوشته است و در آن خواستار آزادی برادرش و همچنین آزادی مصطفی عزیزی دیگر شهروند ایرانی- کانادایی زندانی در ایران شده، اما هنوز از آقای ترودو پاسخی دریافت نکرده است.

وی در ادامه افزود: «آقای ترودو در سخنرانی‌هایش مرتب می‌گوید مسئله حقوق بشر برای او در اولویت است بنابراین، در نامه‌ام از او خواستم اگر رعایت حقوق انسان‌ها برای او مهم است و می‌خواهد با ایران ارتباط برقرار کند، پیگیر آزادی برادرم باشد. سعید بی‌گناه است، هیچ سندی برای اثبات جرم‌های او در پرونده‌اش نیست و هفت سال و نیم بی‌گناه در زندان مانده است».

مصطفی عزیزی نویسنده و تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی نیز که تابعیت کانادا را دارد، چند روز پس از بازگشت خود به ایران، در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۳ توسط مأموران امنیتی بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سرمی‌برد.

وی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران» در دادگاه انقلاب تهران، به هشت سال زندان محکوم شده است.

خانواده مصطفی عزیزی، چندی پیش، از وضعیت نامناسب جسمی او در زندان خبر دادند.

طی یک سال گذشته، انجمن جهانی قلم، انجمن قلم کانادا و عفو بین‌الملل در بیانیه‌هایی جداگانه، از مقام‌های ایران خواستار آزادی مصطفی عزیزی شده‌اند.

جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست، امیر میرزایی حکمتی تفنگدار پیشین نیروی دریایی آمریکا، سعید عابدینی نوکیش مسیحی و نصرت‌الله خسروانی رودسری تاجر و مت تره‌ویتیک دانشجوی آمریکایی، پنج شهروند آمریکایی هستند که روز یکشنبه، از زندان آزاد و راهی آمریکا شدند.

سیامک نمازی مدیر دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت نفتی کرسنت، دیگر شهروند ایرانی- آمریکایی است که با گذشت حدود سه ماه از بازداشتش در ایران، همچنان در زندان به سرمی‌برد و از وضعی پرونده او خبری منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG