لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

شبی فراموش نشدنی برای فوتبال بریتانیا


منچستر یونایتد با هفت گل تیم آ اس رم را درهم کوبید.
منچستر یونایتد با هفت گل تیم آ اس رم را درهم کوبید.

منچستر يونايتد و چلسی در شبی به ياد ماندنی با پيروزی های درخشان خود توانستند به مرحله نيمه پايانی « ليگ » قهرمانان باشگاههای اروپا راه يابند.


منچستر يونايتد بریتانیا در اولد ترافورد هفت بر يک تيم آ اس رم ايتاليا را خرد کرد و چلسی در اسپانيا بر تيم والنسيا اسپانيا دو بر يک پيروز شد.


منچستر يونايتد نمايشی رويايی داد، شايد کامل ترين نمايش تاريخ پر افتخار فوتبال خود را، زيرا آنان آگاهانه تيم آ اس رم را با شهرتی به دليل رکورد دفاع عالی اش، خرد کردند.


در همان حال تيم چلسی در نيمه دوم با ظهوری درخشان، بار ديگر همان چلسی توفانی شد تا تعادل بازی با تيم اسپانيايی را در والنسيا بر هم بزند و در آخرين دقيقه مسابقه با زدن گل پيروزی، به مرحله نيمه پايانی جام قهرمانان اروپا دست يابد.


آ اس رم با خوردن تنها پنج گل در نه مسابقه خود در « ليگ » قهرمانان به بازی برگشت با منچستر يونايتد آمد، درحالی که در ۳۰ مسابقه آخر خود در « سری آ » ايتاليا، تنها ۲۳ گل خورده داشت. اما پايتخت نشينان ايتاليا در عرض ۱۹ دقيقه سه گل از يونايتد خوردند و در کل مسابقه هفت گل !


در جايگاه حکمرانی خط حمله تيم يونايتد يک جوان پرتغالی، يعنی کريستيانو رونالدو به چشم می آمد و او نه تنها به عنوان گلزن، که به عنوان يک گل ساز برای يارانش چهره کرد.


اولين نمايش کوبنده او يک فرار گيج کننده از جناح راست بود که آن را با يک پاس استادانه بر سر راه مايکل کريک کامل کرد. ملی پوش انگليسی با کنترل توپ آن را از بالای سر دونی، دروازه بان رم، به سقف دروازه زد(دقيقه ۱۱).



آ اس رم با خوردن تنها پنج گل در نه مسابقه خود در « ليگ » قهرمانان به بازی برگشت با منچستر يونايتد آمد، درحالی که در ۳۰ مسابقه آخر خود در « سری آ » ايتاليا، تنها ۲۳ گل خورده داشت. اما پايتخت نشينان ايتاليا در عرض ۱۹ دقيقه سه گل از يونايتد خوردند و در کل مسابقه هفت گل !

ايتاليايی ها برای بازگشت به بازی بهترين سطح بازی خود را پس از اين گل ارائه کردند اما در يک ضد حمله، گيگز توپ را به اسميت رساند تا او به راحتی دونی را از روی لبه محوطه جريمه شکست دهد ( دقيقه ۱۷). رم با اين ضربه به خود پيچيد و دو دقيقه بعد ضربه کوبنده بعدی را دريافت کرد.


رونالدو در اوج نمايش خود از نيمه زمين منچستر، توفانی گريخت. او توپ را برای گيگز در حال فرار از راست آماده کرد و ارسال توپ مرد ولزی درست برای وين رونی بود تا با شليکی سرضرب گل سوم را بزند ( دقيقه ۱۹).



در اولد ترافورد گرم از يک فضای پرشور، بازی روان و تهاجمی شيطان های سرخ ادامه يافت. يک بار ديگر تلاش کريک برای گلزنی به نتيجه نرسيد و يک دقيقه بعد رايان گيگز با شکستن تله آفسايد توپ را به رونالدو رساند تا از ميانه ميدان بگريزد و با خونسردی نخستين گل خود را در اين شب به ثمر برساند.



ضيافت گل درنيمه دوم با ارسال توپ از سوی گيگز و ضربه رونالدو، اعجوبه پرتغالی، ادامه يافت (دقيقه ۴۸). و سپس کاريک هم چون رونالدو گل دوم خود را زد (دقيقه ۵۰) . ضربه کاريک با شليکی تماشايی از ۲۵ متری بود.


يک شليک سرضرب تماشايی در دقيقه ۶۰ کمی غرور شکسته ايتاليايی ها را کاهش داد تا اين که « پاتريس اورا » راه ياران سر الکس فرگوسن را کامل کرد.


برای هواخواهان يونايتد، ورزشگاه مشهور منچستر هرگز به اين اندازه که « نمايشنامه روياها » از يک بازی خيره کننده به صحنه آمد، به اوج هيجان نرسيده بود.


در مقابل برای تيم رم و هواخواهانش نام اولد ترافورد مترادف با تاريک ترين ساعت بازی آنان در زمين فوتبال شد.


اوج چلسی در آخرين لحظه بود



والنسيا با داشتن يک تساوی اميد بخش از استمفورد بريج آمد تا در ورزشگاه مستالا با گرفتن بازی از حريفش کار صعود را به پايان برساند و اجازه برتری به چلسی با قدرت بدنی اش را ندهد.


با گذشت هر دقيقه تيم « لوس چس » ( والنسيا ) با ضد حمله هايش بيشتر خطرناک می شد و در دقيقه ۳۰ وقتی داويد ويلا يک توپ را روی خط جريمه برای فرناندو مورينتز آماده کرد و تنها ديرک عمودی دروازه پتر سچ، مانع به ثمر رسيدن شليک سنگين مورينتز شد... والنسيا زنگ خطر را نواخت، چرا که گريز چلسی از خطر موقتی بود و دو دقيقه بعد مورينتس باروحيه و نا آرام، توپ ارسالی خوآکين را درون دروازه تيم چلس جای داد (دقيقه ۳۲).


تيم اسپانيايی به فشار ادامه داد و طولی نکشيد که خط دفاعی چلسی بار ديگر از سوی بازی فريب دهنده داويد ويلا تهديد شد.


اين بازيکن ملی پوش اسپانيا توانست ضربه اش را به مورينتز، مهاجم همبازی اش در نزديک ديرک مخالف برساند اما با خوش اقبالی تيم مهمان، شليک مورينتز در حالی بين پاهای اشلی کول گير کرد که سچ، دروازه بان چلسی مغلوب شده بود (دقيقه ۳۴).


پيش از پايان نيمه نخست، چلسی از طريق دروگبا، مهاجم نا آرامش ميل به باز يابی خود را نشان داد. دروگبا با پرشی بلند ويک ضربه سر، سانتياگو کانيزارس، دروازه بان والنسيا را وادار به واکنشی تماشايی کرد ( دقيقه ۴۰).


در نيمه دوم ژوزه مورينيو با بيرون کشيدن لاسانا ديار را و فرستادن جو کول، با ويژگی های تهاجمی بيشتر، بازی تهاجمی در زمين حريف را برگزيد .


آبی پوشان چلسی با چشم پوشی از خطر ضد حمله های حريف شروع به حمله همه جانبه کردند وديری نپاييد که پاداش تسلط بر بازی را گرفتند.


مايگل اسی ين يک توپ را به دهانه دروازه فرستاد تا دروگبا با روبرتو آيالا درگير شود و توپ به جلو پای آندری شوچنکو بيفتد تا او باسرعت عمل و ضربه سريعش هيج فرصتی برای کانيزارس باقی نگذارد (دقيقه ۵۲).



در مرحله نيمه پايانی چلسی، ليورپول را حريف خود می بيند، زيرا پيروزی سه بر صفر اين تيم ديگر بریتانیایی عملا مسابقه برگشت چهارشنبه در برابر پ اس ف ايندهوفن هلند را تشريفاتی ساخته بود.

والنسيا شگفت زده از سازمان يابی تاکتيکی دو باره لندنی ها، در يک سوم دفاعی خود متمرکز شد و توسط بازيکنانی چون داويد البلدا و آيالا بارها خطا کرد. اين ها همگی تيم ميزبان را از آهنگ بازی خوبش خارج ساخت. در دقيقه ۶۰ مورينتز تعويض شد. ديری نپاييد که رائول البيول هم روی تخت روان از زمين به بيرون رفت.


در حالی که بازی رو به پايان وقت معمولی بود، والنسيا سعی کرد پاسخ معنی داری بدهد، اما چلسی طبق معمول هر لحظه قوی تر و قوی تر می شد. ديدير دروگبا هم در پايان هر برنامه تهاجمی تيم لندنی بود و تعادل خط دفاعی والنسيا را بر هم می زد.


و پایداری تيم بریتانیایی در آخرين دقيقه نتيجه داد. مايکل اسی ين يکه و تنها پا به توپ از راست، پای به محوطه جريمه والنسيا گذاشت و شليک پر قدرت بازيکن غنايی از زاويه بسته کانيزارس را در نزديک ديرک نزديک، مغلوب کرد تا چلسی دو بر يک پيروز شود و برای سومين بار در چهار سال اخير به نيمه پايانی اين جام معتبر پای گذارد.


در مرحله نيمه پايانی چلسی، ليورپول را حريف خود می بيند، زيرا پيروزی سه بر صفر اين تيم ديگر بریتانیایی عملا مسابقه برگشت چهارشنبه در برابر پ اس ف ايندهوفن هلند را تشريفاتی ساخته بود.


منچستر يونايتد با برنده مسابقه بايرن مونيخ با آس ميلان ايتاليا رو به رو می شود که در ميلان دو بر دو کردند و چهارشنبه شب بازيگر مسابقه برگشت در مونيخ بودند.


به دنبال در گيری پليس ايتاليا با هواخواهان منچستر يونايتد در رم، پيش از مسابقه برگشت دو تيم در منچستر نيز پليس انگليس برای جلوگيری از برخورد هواخواهان افراطی دو تيم مجبور به خشونت و دستگيری بسياری از آشوب طلبان شد، اما اين حوادث خيابانی اثری در اولد ترافورد نداشت.


XS
SM
MD
LG