لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

تجمع اهالی سه روستا در شمال ایران در اعتراض به طرح انتقال آب


اهالی سه روستا در استان مازندران در اعتراض به انتقال آب چشمه‌ای که آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی آنها را تامین می‌کند٬ دست به تجمع زدند.

وب‌سایت محلی «میان‌خبر» روز چهارشنبه ۲۴ شهریور گزارش داد که معترضان با در دست داشتن پلاکارد‌هایی٬ مقابل دهیاری «دارابکلا» از توابع بخش مرکزی شهرستان «میان‌دورو» تجمع کرده‌اند.

«چشمه مازیار را نجات دهید»٬ «دست از سر چشمه مازیار بردارید» و «آب و خاک مثل ناموس ماست٬ از آن دفاع می‌کنیم»٬ از جمله دست‌نوشته‌هایی است که معترضان در این تجمع با خود حمل می‌کردند.

معترضان که از اهالی سه روستای «دارابکلا»، «اوسا» و «مرسم» هستند نسبت به صدور مجوز انتقال آب چشمه «مازیار» به شرکت «ماهان» اعتراض دارند.

آن‌طور که این وب‌‌سایت محلی گزارش کرده شرکت «ماهان» در حال ساخت مجتمع تفریحی و گردشگری، در روستای «لالیم» است که مجوز تامین آب مورد نیاز این مجتمع را از آب چشمه «مازیار» واقع در جنگل «اوسا» دریافت کرده است.

یکی از اهالی این روستا در اعتراض به صدور مجوز یادشده گفته که «حق آب این چشمه به نام کسی ثبت نشده»٬ اما اهالی روستای «اوسا» هزینه استفاده از آب این چشمه را پرداخت می‌کنند.

وب‌سایت محلی «بلاغمازندران» هم به نقل از منابع محلی گزارش کرده طرح انتقال آب این چشمه «خط قرمز مردم منطقه» است که اجرای آن در دستور کار شرکت «ماهان» قرار گرفته است.

به نوشته این وب‌سایت٬ مسئولان این شرکت «بدون توجه به درخواست‌های منابع محلی طرح لوله‌گذاری را در دستور کار قرار داده و اقدام به ایجاد سد بتنی در دهانه چشمه کرده‌اند».

استان مازندران هم‌چون بسیاری دیگر از استان‌های ایران با کمبود آب مواجه است و مسئولان این استان در سال‌های اخیر بارها نسبت به گسترش پدیده کم‌آبی در این استان هشدار داده‌اند.

بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران٬ میانگین شاخص مصرف آب در کشور برای هر نفر در شرایط عادی ۱۵۰ لیتر است در حالی که هر شهروند مازندرانی روزانه بین ۱۹۷ تا ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند.

آب آشامیدنی شهروندان زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران از طریق ۱۵۰ حلقه چاه و ۱۹ دهنه چشمه و رودخانه تامین می‌شود.

در حال حاضر ۵۲۵ دهنه چشمه و ۳۰ حلقه چاه آب شرب روستاهای مازندران را تامین می‌کنند که برداشت‌های غیرمجاز آب از سفره‌های زیر زمینی و چاه‌ها منجر به بروز کم آبی در این روستاها شده است.

مازندران دارای ۱۴۷ شاخه رودخانه، یک‌هزار و ۷۹۸ سردهنه کشاورزی، ۴۸ رشته قنات، هفت هزار و ۳۹۴ دهنه چشمه و ۷۶۳ قطعه آب بندان است.

بیش از ۷۰ هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز در مازندران وجود دارد که به طور میانگین سالانه حدود ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب از آنها برداشت می‌شود.

XS
SM
MD
LG