لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

نشست ۱+۵ درباره برنامه هسته اى ايران برگزار می شود


نمايندگان شش قدرت جهانى در قالب گروه پنج به علاوه يک روز چهارشنبه در حاشيه نشست مجمع عمومى سازمان ملل در نيويورک گردهم مى آيند تا تحريم هاى اخير شوراى امنيت عليه ايران و درخواست تهران براى از سرگيرى مذاكرات را بررسى كنند.

اين نشست با حضور كشورهاى آمريكا، روسيه، فرانسه، چين، بريتانيا – پنج عضو دائم شوراى امنيت- همراه با آلمان برگزار مى شود و در آن هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا و همتايان وى در اين گروه شركت خواهند داشت.

بر اساس گزارش هاى منتشره، در نشست روز چهارشنبه درخواست محمود احمدى نژاد، رييس جمهور اسلامی ايران، براى از سرگيرى مذاكرات با گروه پنج به علاوه يک درباره برنامه هسته اى تهران مورد بحث و بررسى قرار مى گيرد.

آقاى احمدى نژاد در مصاحبه اخير خود با خبرگزارى آسوشيتدپرس در جريان سفر به نيويورک گفته است: «ملت ايران هميشه آماده گفت ‌و گو بوده است و هرگاه جلسه‌ اى هماهنگ شد ايران از حضور در اين جلسه ابايى ندارد.»

وى در عين حال گفته است كه گفت و گوها بايد در چارچوب قانون، عدالت و احترام باشد.

جمهورى اسلامى ايران تا كنون با چهار قطعنامه تحريمى شوراى امنيت روبرو شده است و همزمان برخى از كشورها از جمله آمریکا، استرالیا، کره جنوبی، ژاپن و کانادا نيز تحريم هاى يكجانبه اى را عليه تهران اعمال كرده اند.

آمريكا مى گويد كه اين تحريم ها گزنده بوده و از تهران خواسته است تا به سر ميز مذاكره باز گردد.

فيليپ كراولى، سخنگوى وزارت خارجه آمريكا، روز سه شنبه اعلام كرد، آمريكا همچنان خواهان «تعامل سازنده با ايران» است.

كراولى افزود: ايالات متحده، اميدوار است كه ايرانيان پيشقدم شده و نگرانى هاى جامعه جهانى را در مورد ماهيت برنامه هسته اى شان برطرف كنند.

وى با اشاره به اعلام آمادگى رييس جمهور ايران براى مذاكره گفته است: «ما وى را تشويق مى كنيم تا با خانم (كاترين) اشتون تماس گرفته و تاريخ و محل مذاكرات را مشخص كند.»

كاترين اشتون مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا و نماينده گروه پنج به علاوه يك در مذاكرات با تهران است.

آخرين بار، نمايندگان پنج به علاوه يک در اكتبر سال ۲۰۰۹ با طرف هاى ايرانى ديدار و در آن نشست توافق شد تا ايران اورانيوم كم غنى شده خود را براى تبديل به سوخت ۲۰ درصدى مورد نياز در راكتور تحقيقاتى تهران به خارج ارسال كند.

اما ايران كه در ابتدا موافقت ضمنى خود را با اين پيشنهاد اعلام كرده بود در ماه هاى بعد شرايط تازه اى از جمله مبادله همزمان سوخت در خاك اين كشور را مطرح كرد كه از سوى آمريكا و متحدان آن رد شد.

ايران در ارديبهشت ماه بيانيه اى با حضور رييس جمهور برزيل و نخست وزير تركيه تنظيم كرد كه در آن موافقت كرد تا اورانيوم با غناى پايين خود را به تركيه ارسال و سپس با سوخت اتمى ۲۰ درصدى مبادله كند.

اما به رغم انتشار اين بيانيه، شوراى امنيت سازمان ملل در نهم ماه ژوئن قطعنامه ۱۹۲۹ را با هدف تشديد تحريم هاى ايران تصويب كرد و از تهران خواست تا فعاليت هاى مربوط به غنى سازى اورانيوم را متوقف كند.

ايران اين قطعنامه را رد كرده و مى گويد كه براى تامين سوخت مورد نياز راكتور تهران غنى سازى ۲۰ درصدى را آغاز كرده است. غرب نگران فعاليت هاى احتمالى نظامى- اتمى ايران است ولى جمهورى اسلامى مى گويد كه برنامه هسته ايش اهداف صلح آميز دارد.
XS
SM
MD
LG