لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

ايران درباره دخالت غرب در حوادث سوريه هشدار داد


رامين مهمانپرست می گويد که دخالت غرب در سوریه «فقط به تشديد تنش ها منجر خواهد شد.»
رامين مهمانپرست می گويد که دخالت غرب در سوریه «فقط به تشديد تنش ها منجر خواهد شد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران روز سه شنبه درباره دخالت کشورهای غربی در ناآرامی های سوريه هشدار داد و سرکوب معترضان در اين کشور را يک «مسئله داخلی» دانست. رامين مهمانپرست می گويد که دخالت غرب «فقط به تشديد تنش ها منجر خواهد شد.»

سخنگوی وزارت خارجه ايران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران تاکيد کرده که «مسئله سوريه يک مسئله داخلی است و دخالت های خارجی هيچ سودی نخواهد داشت و فقط به تشديد تنش ها منجر خواهد شد.»

آقای مهمانپرست خواستار تلاش همه کشورها «برای ايجاد ثبات و امنيت پايدار در سوريه» شده و آمريکا و ساير کشورهای غربی را به باد انتقاد گرفت که به ادعای وی، «به دخالت در امور داخلی ساير کشورها عادت کرده اند و از هر ابزاری استفاده می کنند تا از نيروهای نظامی بهره گرفته و به اشغال کشورها بپردازند.»

ايران که متحد نزديک سوريه در خاورميانه به شمار می رود از زمان اعتراض های مردمی در اين کشور که از اواسط ماه مارس آغاز شده است، همواره حمايت قاطع خود را از رژيم بشار اسد اعلام کرده است.

سوريه مدعی شده است که در حال جنگ با «تروريست های مسلح» است و اين در حالی است که گروه های حامی حقوق بشر می گويند که دمشق در حال سرکوب گسترده معترضان داخلی است.

از زمان آغاز اعتراض ها در سوريه، حدود ۱۸۲۷ نفر کشته شده اند که در ميان آنها ۴۱۶ نيروی امنيتی نيز به چشم می خورند.

واشينگتن می گويد که رژيم بشار اسد «مشروعيت» خود را از دست داده است و برای همين «بايد برود.»

کشورهای عرب منطقه خاورميانه شامل عربستان، کويت و بحرين سفيران خود را از دمشق فراخوانده اند و ترکيه و اردن نيز خواهان توقف خشونت های در سوريه شده اند.

اما رييس جمهور سوريه بدون اعتنا به فشارهای بين المللی، در روزهای اخير با سلاح های سنگين به گلوله باران شهر ساحلی لاذقيه پرداخته و هزاران نفر از جمله پناهندگان فلسطينی را آواره ساخته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در سخنان خود بار ديگر کشورهای خارجی را در حوادث سوريه مقصر دانسته و گفته است: «برهم زدن امنيت داخلی سوريه از خارج از اين کشور و با اهداف خاص دنبال می شود و تنها رژيم صهيونيستی است که از بی ثبات شدن سوريه بهره می برد.»

آمريکا که فشارهای زيادی را بر سوريه برای توقف سرکوب مردم اين کشور اعمال کرده است، بارها جمهوری اسلامی ايران را متهم کرده که با ارسال نيرو و تجهيزات نظامی به نيروهای امنيتی دمشق برای کشتار مردم سوريه کمک می کند.

اين در حالی است که ايران رسانه های غربی را به بزرگنمايی حوادث سوريه متهم می کند.

در تازه ترين گزارش رسانه های غربی از دخالت ايران در سرکوب مردم سوريه، روزنامه بريتانيايی «ديلی تلگراف» در شماره روز دوشنبه، ۱۵ اوت، گزارش داده است که «تک تيراندازهای ايرانی بخشی از دستگاه سرکوب رژيم بشار اسد عليه اعتراض های مردمی در سوريه هستند.»

اين روزنامه به نقل از يک عضو سابق پليس مخفی (مخابرات) سوريه که نخواست نامش فاش شود، نوشته است: «ما می دانستيم که آنها (تک تيراندازها) از ايران آمده اند چون اجازه نداشتيم با آنها صحبت کنيم و از ما دور نگهداشته می شدند.»

به نوشته ديلی تلگراف، اين عضو پليس مخفی از جمله افرادی است که هفته گذشته از سوريه گريخته و به شهر «يايلاداغی» در مرز ترکيه رفته است و هم اکنون آنجا زندگی می کند.

وی درباره تک تيراندازهای ايرانی گفته است: «زمانی که همراه با ارتش سوريه دست به عمليات می زديم، با آنها يکی می شديم و می توانستيم ارتباط داشته باشيم.»

وضعيت بشار اسد نگرانی های زيادی در ميان مقام های جمهوری اسلامی ايران و همچنين گروه حزب الله لبنان برانگيخته است. ايران متهم است که از طريق سوريه برای حزب الله تسليحات می فرستد و سقوط حکومت خانوادگی اسد می تواند موقعیت حزب الله را در لبنان متزلزل کند.

هفته گذشته، آيت الله مکارم شيرازی، از مراجع حکومتی در قم، در بيانيه ای اعلام کرد که سوريه «در خطوط مقدم جبهه مبارزه با اسرائيل غاصب قرار گرفته و ثانيا مانع زياده‌خواهی دولت‌های استعماری مانند آمريکا و انگليس و فرانسه در منطقه است.»

وی بدون اشاره به کشتار معترضان سوری از سوی دولت بشار اسد، ابراز اميدواری کرده که مردم سوريه «نقشه ‌های شوم اسرائيل و استکبار جهانی را به لطف پروردگار نقش بر آب» کنند.
XS
SM
MD
LG