لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

«لا توتا»، از مهم‌ترین رهبران کارتل‌های مواد مخدر مکزیک دستگیر شد


سرواندو «لا توتا» گومز، یکی از بزرگترین سران مافیای مواد مخدر مکزیک و رییس کارتل «نایت تمپلار»، روز جمعه هشتم اسفند توسط پلیس فدرال مکزیک دستگیر شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام مکزیکی می‌نویسد که سرواندو گومز در شهر مورلیا در استان میچواکان در غرب مکزیک و بدون درگیری مسلحانه و حتی شلیک یک گلوله دستگیر شد.

رهبر ۴۹ ساله کارتل «نایت تمپلار» پس از اینکه دولت فدرال کنترل این استان را به دست گرفت، بیش از یکسال متواری بود. «نایت تمپلار» (شوالیه زائر بیت‌المقدس) یک گروه جنایی شبه مذهبی است که پیشتر بر استان میچواکان تسلط کامل داشت و تجارت و سیاست آن را کنترل می‌کرد.

دولت مکزیک دو میلیون دلار برای دستگیری سرواندو گومز جایزه تعیین کرده بود و در آمریکا نیز به جرم وارد کردن و توزیع مواد مخدر تحت تعقیب بود.

دستگیری رهبر یکی از بزرگ‌ترین کارتل‌های مواد مخدر برای انریکه پنا نیتو، رییس جمهوری مکزیک، پیروزی بزرگی محسوب می‌شود که از پاییز سال گذشته و به دنبال ناپدید شدن ۴۳ دانشجو که گفته می‌شود کار باندهای تبهکار است، از نظر سیاسی به شدت تحت فشار بود.

سرواندو گومز تازه‌ترین مورد از دستگیری رهبران کارتل‌های مواد مخدر در دوران ریاست جمهوری آقای پنا نینیتو است. سال گذشته یکی از بزرگترین کاپو‌ها (روسای باند‌های مواد مخدر) به نام خواکین گوزمن معروف به «ال چپو» نیز به دام پلیس افتاد.

اریک ال اولسون، تحلیگر مسائل امنیتی و جرایم سازمان یافته مکزیک در پژوهشکده وودرو ویلسون در واشینگتن گفت: «دستگیری او بسیار مهم و گومز یکی از عوامل شناخته شده است. درست است که این دستگیری‌ها اهمیت زیادی دارند ولی باید توجه کنیم که ممکن است خشونت و جرایم را تشدید کند. البته در مورد استان میچواکان نمی‌توان وضعیتی بدتر از این را تصور کرد».

سرواندو گومز با گونه‌های برجسته و بینی بزرگ که به شخصیتی تاثیر گذار و خوش مشرب معروف بود، از معلمی مدارس به یکی از بی‌رحم‌ترین رهبران کارتل‌های مواد مخدر تبدیل شد.

او که برای مدتی کنترل کامل توزیع و فروش متآمفتامین را در دست داشت، با تهدید، ارعاب و اخاذی از سیاستمداران و بازگانان بر استان زادگاهش تسلط داشت.

او در دوران متواری بودن بار‌ها با کلاه بیسبال و ریش بزی معروفش در فیلم‌های ویدئویی و دیدار با مقامات، روزنامه نگاران و چهره‌های مهم ظاهر شد.

با وجودی که باند او از مواد مخدر شروع کرد ولی بعد‌ها محدوده فعالیتش را به کنترل بندر لازارو ساردناس، یکی از بزرگ‌ترین بنادر تجاری مکزیک گسترش داد و از استخراج غیرقانونی معادن میلیون‌ها دلار ثروت اندوخت.

تلاش‌های دولت فدرال برای دستگیری و خاتمه دادن به سلطه سرواندو گومز بار‌ها با شکست مواجه شد و اعزام نیروهای نظامی و پلیس برای پس گرفتن استان میچواکان بی‌نتیجه ماند.

سال ۲۰۱۳ گروهی از اهالی محل با تشکیل گروه‌های دفاع مسلح متشکل از کشاورزان و بعضی از اعضای سابق کارتل‌ها، شهر‌ها را یکی پس از دیگری از کنترل باند او خارج کردند.

دولت فدرال نیز تحت فشار این گروه‌ها مجبور شد مداخله کند و برای دستگیری گومز و سایر رهبران کارتل‌ها عملیات جدی‌تری را شروع کند.

سروانو گومز متولد فوریه ۱۹۶۶ کارش را به عنوان آموزگار در استان میچواکان شروع کرد و به همین دلیل یکی از نام‌های مستعار او «ال پروفه» مخفف پروفسور بود که در زبان اسپانیایی به معنی آموزگار است.

در شهر محل سکونتش بعضی از مردم او را به عنوان فردی متواضع ستایش می‌کردند که به فقرا پول، غذا، کمک‌های پزشکی و لباس می‌دهد و دعوا بین اهالی را حل و فصل می‌کند.

XS
SM
MD
LG