لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

صد‌ها پناهجو در شرق مجارستان با عبور از صفوف پلیس راهی بوداپست شدند


صد‌ها تن از پناهجویان عرب، آسیایی و آفریقایی که از انتظار برای رسیدن اتوبوس‌ها خسته شده‌اند روز دوشنبه ۱۶ شهریور صفوف پلیس مجارستان در مرز با صربستان را شکافته و پای پیاده از طریق بزرگراه به سمت بوداپست، پایتخت این کشور، به راه افتادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پلیس مجارستان بار‌ها تلاش کرد تا موانعی را بر سر جاده‌های منتهی به روستای «روزکه» که محل تجمع پناهندگان است ایجاد کند، ولی پناهجویان که شمار آن‌ها نسبت به نیروی پلیس زیاد‌تر بود به راحتی صفوف آن‌ها را شکافته و با عبور از مزارع اطراف راهی جاده اصلی به سمت بوداپست شدند.

پناهجویان امیدوارند که با رساندن خود به بوداپست، با استفاده از قطار یا اتوبوس راهی اتریش یا آلمان شوند.

این گزارش می‌افزاید پناهجویان در حالی که کوله پشتی با خود حمل می‌کنند در نوار باریک بزرگراه به حرکت در آمده و پلیس ناچار شده است تا آن‌ها را همراهی کند، ولی اقدامی برای متوقف این مهاجران انجام نمی‌دهد. یک هلی کوپتر پلیس نیز وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کند.

پناهجویان دست‌های خود را به علامت پیروزی بالا برده و مقابل دوربین‌های تلویزیونی شعار می‌دادند: «آلمان! آلمان!»

حرکت امروز پناهجویان یادآور اقدام آن دسته از مهاجران هستند که هفته گذشته پای پیاده از بوداپست به سمت مرز اتریش راه افتادند که مقام‌های مجارستانی را وادار کرد تا تدابیر امنیتی را به اجرا در آورده و با اعزام ده‌ها اتوبوس، آن‌ها را به مرز اتریش برساند.

مجارستان همچنین روند بررسی ویزای خارجی‌ها در ایستگاه‌های قطار را به حال تعلیق در آورده و کار را برای تازه واردان به منظور رفتن به کشورهای ثروتمند غربی بویژه آلمان تسهیل کرده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۴۰ هزار پناهجو وارد خاک اتحادیه اروپا شده‌اند که بیشتر آن‌ها از جنگ در سوریه، عراق و افغانستان فرار کرده‌اند.

حدود ۲۰ هزار مهاجر و پناهجو در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری وارد آلمان شدند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری خواستار تقسیم عادلانه پناهجویان در کشورهای اروپایی شد. آلمان حدود شش میلیادر یورو بودجه اضافی برای کمک به مهاجران و پناهجویان در نظر گرفته و اعلام کرده که تا پایان سال جاری میلادی، پذیرای ۸۰۰ هزار نفر از آنان خواهد بود.

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، هم پیشنهاد کرده است کنفرانسی بین‌المللی برای رسیدگی به وضعیت مهاجران و پناهجویان برگزار شود.

اما نخست وزیر مجارستان، دولت آلمان را به تشویق مهاجران برای هجوم به اروپا متهم کرده و از برنامه ریزی برای کنترل شدید‌تر مرزهای آن کشور خبر داده است.

در همین حال، دیوید کامرون، ‌ نخست وزیر بریتانیا، ‌روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور در پنج سال آینده ۲۰ هزار پناهجوی سوری را خواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ‌ آقای کامرون گفت که پذیرش پناهجویان از اردوگاه‌های آوارگان در سوریه و کشورهای همسایه آن صورت خواهد گرفت.

در روزهای اخیر نخست‌وزیر بریتانیا برای پذیرش تعداد بیشتری از پناهجویان سوری و کمک به حل بحران پناهجویان در اروپا، تحت فشار افکار عمومی قرار داشته است.

بریتانیا تاکنون ۲۱۶ پناهجوی سوری را پذیرفته و به پنج هزار پناهجوی دیگر برای دریافت پناهندگی تضمین داده است.

بر اساس گزارش‌ها، ‌ بیش از چهار میلیون تن در پی جنگ داخلی در سوریه آواره شده‌اند.

از سوی دیگر، لارس لوکه راسموسِن، ‌نخست‌وزیر دانمارک، روز دوشنبه اعلام کرد که اعمال کنترل مرز این کشور با آلمان، راه حل بحران پناهجویی نیست و خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده احزاب سیاسی دانمارک شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ‌پیش از این، حزب مردم دانمارک خواستار کنترل مرز این کشور با آلمان شده بود.

سخنان نخست‌وزیر دانمارک پس از آن ابراز شد که از روز شنبه تاکنون حدود ۴۰۰ پناهجو از طریق خاک آلمان وارد این کشور شده‌اند.

بر اساس این گزارش، اغلب این پناهجویان درصدد هستند به سوئد بروند اما دانمارک می‌گوید آن‌ها باید بر اساس توافقنامه دوبلین در مورد متقاضیان پناهندگی در همین کشور ثبت‌نام شوند.

بر مبنای «پیمان دوبلین»، نخستین کشور اتحادیه اروپا که پناهجو به آن وارد می‌شود باید پرونده پناهجو را بررسی کند و دیگر کشور‌ها از پذیرش آن پناهجو، معافند.

XS
SM
MD
LG