لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۱

المالکی: شبه نظامیان شیعه باید خلع سلاح شوند


نوری المالکی، نخست وزير عراق از گروه های شبه نظامی شيعه خواست تا سلاح های خود را بر زمين بگذارند و در غیر این صورت آماده برخورد نظامی باشند.
نوری المالکی، نخست وزير عراق از گروه های شبه نظامی شيعه خواست تا سلاح های خود را بر زمين بگذارند و در غیر این صورت آماده برخورد نظامی باشند.

نوری المالکی، نخست وزير عراق از گروه های شبه نظامی شيعه خواست تا سلاح های خود را بر زمين بگذارند و در غیر این صورت آماده برخورد نظامی باشند .


اين اظهارات آقای المالکی همسو با برنامه جديد دولت آمريکا است که روز چهارشنبه اعلام کرد برای برقراری امنيت بيشتر در عراق ۲۱ هزار و ۵۰۰ نيروی جديد به اين کشور اعزام می کند .


مقامات عراقی روز چهارشنبه تاکيد کردند که آقای المالکی تحت فشار ايالات متحده آمريکا، موافقت کرده تا به اقدامات جنگجويانی پايان دهد که وفادار به متحدان قدرتمند دولت نظير شبه نظاميان وابسته به مقتدی صدر هستند.


رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی خود به مناسب اعلام سياست های جديد اين کشور در عراق گفت که نخست وزير عراق به او قول داده است تا به خشونت های قومی پايان دهد .


آقای بوش تاکيد کرد: «اگر دولت عراق به آنچه که گفته عمل نکند حمايت مردم آمريکا و عراق را از دست خواهد داد.»


ساعاتی پيش از سخنرانی رييس جمهوری آمريکا، يک نماينده برجسته شيعه و مشاور آقای المالکی گفت که «نخست وزير عراق هشدار داده که در اقدامات امنيتی جديد هيچ گروه شبه نظامی تحمل نخواهد شد.»



ساعاتی پيش از سخنرانی رييس جمهوری آمريکا، يک نماينده برجسته شيعه و مشاور آقای المالکی گفت که « نخست وزير عراق هشدار داده که در اقدامات امنيتی جديد هيچ گروه شبه نظامی تحمل نخواهد شد.»

اين مقام عراقی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: « دولت به طرفداران مقتدی صدر گفته است، اگر ما خواهان ساختن کشور هستيم انتخابی جز برخورد با گروه های شبه نظامی نداريم.»


در ماه های گذشته، نخست وزير عراق که از ماه مه ۲۰۰۶ بر سر کار آمده است همواره با برخورد ارتش آمريکا با جيش المهدی، وابسته به مقتدا صدر روحانی تندروی شيعه، مخالفت کرده است و اين درحالی بود که دست نيروهای آمريکايی را در برخورد با شبه نظاميان سنی باز گذاشته بود .


تغيير سياست آقای المالکی می تواند راه را برای برخورد های تازه هموار کند هرچند که ممکن است اين مسئله به برخوردهای شديد و عدم حمايت گروه صدر از دولت عراق منجر شود .


استقبال عراق از سخنان بوش


به دنبال سخنرانی رييس جمهوری آمريکا برای اعزام نيروی بيشتر به عراق، بغداد با استقبال از اين طرح وعده داد که با خشونت ها مقابله خواهد کرد .


صديق الرکابی، مشاور آقای المالکی گفت: « شکست در عراق فقط بر اين کشور تاثير نمی گذارد بلکه منطقه و جهان از جمله آمريکا را تحت تاثير قرار می دهد.»


وی افزود: «شرايط کنونی نه تنها برای مردم آمريکا بلکه برای مردم و دولت عراق نيز قابل پذيرش نيست. ما از طرف مردم و دولت منتخب عراق از تعهد آمريکا برای موفقيت استقبال می کنيم. دولت عراق نيز خواهان موفقيت است.»


آقای الرکابی تاکيد کرد: « برنامه آمريکا نمی تواند بدون ما به نتيجه برسد چرا که ما در همان حوزه ای کار می کنيم که در تلاش برای نابودی خشونت و تروريسم است و به تقويت نظام دمکراسی کمک خواهد کرد.»


مقامات دولتی نزديک به گروه مقتدا صدر حاضر نشده اند درباره سخنرانی روز چهارشنبه رييس جمهوری آمريکا اظهار نظر کنند و آن را موکول به تشکيل شورای سياسی اين گروه برای بحث در اين باره کردند .


آقای المالکی روز يکشنبه اعلام کرده بود که دولت وی يک برنامه جديد امنيتی را با همکاری نيروهای آمريکايی در بغداد به اجرا در می آورد که شامل جستجوی خانه به خانه برای از بين بردن شورشيان خواهد بود.


حسن الفلوجی، از قانونگذاران سنی عراق، ضمن مخالفت با طرح آقای بوش برای افزايش شمار نيروهای آمريکايی در عراق، هشدار داد که «اين اقدام تنها به افزايش ميزان خشونت منجر خواهد شد.»


به گفته وی ، « برنامه دولت آمريکا می تواند آخرين کوشش برای تثبيت هرج و مرجی باشد که بعد از تهاجم به عراق به وجود آمد. در حال حاضر، نيز فرستادن نيروهای بيشتر به مشکلات خاتمه نمی دهد و در مقابل، به خونريزی های بيشتر دامن خواهد زد.»


اين قانونگذار سنی گفت: «من فکر می کنم که راه حل مسئله، تعيين جدول زمانی برای عقب نشينی نيروهای آمريکايی و آغاز گفت و گوهای مستقيم با مقاومت عراق است.»


XS
SM
MD
LG