لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

مینو خالقی از راهیابی به مجلس دهم «بازماند»


عکس‌های بی‌حجاب و منسوب به خانم خالقی در هفته‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
عکس‌های بی‌حجاب و منسوب به خانم خالقی در هفته‌های گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در حالی که هنوز گزارشی رسمی از تصمیم «هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» درباره وضعیت مینو خالقی منتخب سوم اصفهان در مجلس منتشر نشده است، دو خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت خبر دادند که این هیات، نظر شورای نگهبان را درباره ابطال آراء خانم خالقی تایید کرده است.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم به نقل از یک نماینده مجلس که نام او ذکر نشده خبر دادند که هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه نظر شورای نگهبان مبنی بر «رد صلاحیت و ابطال آرای» مینو خالقی منتخب سوم اصفهان در مجلس را تایید کرده است.

در پی اختلاف دولت و شورای نگهبان تعیین تکلیف وضعیت خانم خالقی به هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه ارجاع شده و این هیات اعلام کرده بود که نظرش درباره این پرونده را «به زودی» به رهبر جمهوری اسلامی اعلام می‌کند.

علی مطهری، نماینده اصولگرا در مجلس نهم، می‌گوید که علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، این موضوع را به هیات حل اختلاف ارجاع داده بود.

وی در سخنانی که عصر سه‌شنبه از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شد، گفت: «آقای لاریجانی بحث خانم خالقی را به هیات حل اختلاف ارسال کردند... در واقع نظر آنها باید به رهبری اعلام شود و ایشان حکم نهایی را اعلام کنند. البته من به آن هیات حل اختلاف هم امیدوار نیستم...».

آقای مطهری که در جمع دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان سخنرانی می‌کرد، افزوده است: «در این موضوع شورای نگهبان انتخابات اصفهان را تایید کرد ولی انتخاب این فرد را باطل اعلام کرده است. چنین چیزی با عقل جور در نمی‌آید. چطور می‌شود شورای نگهبان این فرد را تایید کند و نظر قطعی و نهایی را بدهد اما دوباره چنین مباحثی را مطرح کند؟»

با وجود تایید انتخابات اصفهان از سوی شورای نگهبان، سیامک ره‌پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات روز سوم فروردین اعلام کرد که آرای خانم خالقی «باطل» شده است.

مقامات رسمی یا خانم خالقی تاکنون اشاره‌ای به اصل اتهامات مطرح شده درباره او نکرده‌اند، اما برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی خبر داده‌اند که احمد سالک، منتخب پنجم اصفهان در مجلس، اطلاعاتی را علیه خانم خالقی مانند «عکس او در سفرهای خارجی» و عکس «دست دادن او با مردان» را در اختیار شورای نگهبان قرار داده‌ است.

با این حال احمد میرمرشدی عضو پیشین هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اصفهان گفته‌ است که اسناد و مدارک استفاده شده علیه منتخب سوم اصفهان در مجلس دهم، نه توسط اصولگرایان بلکه توسط «افرادی از درون جبهه اصلاح‌طلبان» در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته‌ است.

عکس‌های بی‌حجاب و منسوب به خانم خالقی در هفته‌های گذشته نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما او به شدت هرگونه انتساب آن‌ها به خود را تکذیب کرد.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه متن دستور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور را منتشر کرده بود که در آن از معاون امنیتی این وزارتخانه خواسته شده که با همکاری پلیس فتای نیروی انتظامی و در صورت نیاز با مشارکت سایر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی عوامل انتشار این عکس‌ها را شناسایی و پرونده آن‌ها را در اختیار قوه قضائیه قرار دهند.

در همین حال وب سایت «انصاف نیوز» خبر داده که پس از این دستور وزیر کشور، کانال تلگرامی «قیچی» که عکس‌های مینو خالقی را منتشر کرده بود، از دسترس خارج شده است.

از سوی دیگر به گفته سایت «زیتون»، این کانال تلگرامی متعلق به حامد طالبی خبرنگار سابق خبرگزاری فارس و مدیر روابط عمومی استانداری فارس در دولت محمود احمدی‌نژاد بوده است.

وزارت کشور و شورای نگهبان درباره تعیین جانشین خانم خالقی نیز اختلاف نظر دارند. در حالی که مقامات شورای نگهبان اعلام کرده‌اند که جانشین او در انتخابات میان دوره‌ای مجلس و در سال ۹۶ انتخاب خواهد شد، از نظر مقامات وزارت کشور منتخب ششم اصفهان که آرای لازم را برای ورود به مجلس کسب کرده باید جانشین خانم خالقی شود.

در همین حال خبرگزاری فارس اعلام کرد که درباره تعیین تکلیف جانشین خانم خالقی «بر اساس مذاکراتی که وزارت کشور با شورای نگهبان داشته، مقرر شده شورای نگهبان مجدداً این موضوع را بررسی کند».

علیرضا آجودانی منتخب ششم اصفهان نیز از نامزدهای اصلاح طلبان در انتخابات هفتم اسفند ۹۴ بود.

هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه در سال ۹۰، با حکم رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شد و ریاست این هیات را محمود هاشمی شاهرودی بر عهده دارد.

محمد حسن ابوترابی نایب رییس مجلس، مرتضی نبوی از چهره‌های اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان و صمد موسوی خوشدل از مسئولین حقوقی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، دیگر اعضای این هیات هستند.

XS
SM
MD
LG