لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

دبيرکل حزب جبهه مشارکت پس از شش سال زندان آزاد شد


محسن میردامادی پس از آزادی از زندان (عکس از سایت کلمه)
محسن میردامادی پس از آزادی از زندان (عکس از سایت کلمه)

محسن ميردامادی، دبيرکل حزب جبهه مشارکت و رییس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ششم، شامگاه سه‌شنبه ۲۶ خرداد پس از تحمل شش سال حبس از زندان آزاد شد.

خبر آزادی وی را خبرگزاری کار ایران، ایلنا، و سایر سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان منتشر کرده‌اند.

آقای میردامادی در خرداد سال ۸۸ بازداشت و در ارديبهشت ۸۹ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به شش سال حبس و ۱۰ سال ممنوعيت از فعاليت حزبی و مطبوعاتی محکوم شده بود.

در همين حال وب سايت کلمه، نزديک به ميرحسين موسوی، روز سه شنبه به نقل از الهه مجردی، همسر آقای ميردامادی نوشت که حتی بدون در نظر گرفتن قانون مجازات اسلامی جديد، حکم شش ساله همسرش «در سی‌ام ارديبهشت» به پايان رسيده بود.

با اين حال بر اساس تاريخ تعيين شده از سوی زندان قرار بود آقای ميردامادی ۲۸ خرداد آزاد شود.

سایت کلمه افزوده است: دبیرکل جبهه مشارکت در «اقدامی غيرمتعارف از بعدازظهر دوشنبه ۲۵ خرداد به بند دو الف زندان اوين منتقل شده و در اختيار حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران قرار گرفته بود».

بر اساس این گزارش، ماموران با هدف «جلوگيری از برگزاری مراسم استقبال» در مقابل زندان اوين، در نهايت آقای ميردامادی را «به شکلی غيرمعمول و در مقابل منزلش» آزاد کردند.

محسن میردامادی در مجلس ششم نماينده تهران و ریيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی بود اما صلاحيت او برای انتخابات مجلس هفتم در سال ۸۲ مورد تاييد شورای نگهبان قرار نگرفت.

او از سال ۸۵ به دبيرکلی حزب مشارکت ايران اسلامی انتخاب شد.

محسن ميردامادی همچنين مديرمسئول روزنامه نوروز، ارگان حزب مشارکت و از جمله رسانه‌های عمده اصلاح‌طلب در زمان خود بود. اين روزنامه در تيرماه ۸۱ توقيف شد و علاوه بر آن آقای ميردامادی به شش ماه حبس محکوم شد.

دبيرکل حزب جبهه مشارکت ايران در مدت زندان خود همراه با برخی از زندانيان سياسی نامه‌هايی را درباره برخی از رخدادهای سياسی ايران نوشته بود. از جمله او در سال ۹۲ به همراه ۵۴ زندانی سياسی ديگر در نامه‌ای سرگشاده به باراک اوباما، ریيس جمهوری ايالات متحده، نسبت به ادامه تحريم‌ها عليه تهران هشدار داده و آن را تنها باعث «رنج» مردم ايران دانسته بود.

آقای میردامادی در مرداد ۸۹ نيز همراه با محسن امين‌زاده، مصطفی تاجزاده، عبدالله رمضان‌زاده، فيض ‌الله عرب‌سرخی، محسن صفايی فراهانی و بهزاد نبوی با استناد به اظهاراتی که از يک مقام نظامی با عنوان «سردار مشفق» منتشر شده بود، در شکايت ‌نامه‌‌ای خطاب به ریيس قوه قضایيه و نيز ریيس سازمان قضايی نيروهای مسلح، درباره برخی از فرماندهان قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران به اتهام دخالت‌های «غيرقانونی» در روند انتخابات اعلام جرم کرد.

محسن ميردامادی پس از حمله ماموران و زندانبانان به بند ۳۵۰ زندان اوين و «ضرب و شتم» زندانيان اين بند در فروردين ماه ۹۳ به همراه ۱۱ زندانی ديگر به مدت چند روز اعتصاب غذا کرد.

XS
SM
MD
LG