لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۳

مشاور میت رامنی: باید برای گزینه نظامی علیه ایران آماده شد


میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال جاری.
میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال جاری.
يکی از مشاوران ارشد ميت رامنی نامزد حزب جمهوريخواه برای انتخابات آتی رياست جمهوری آمريکا در مصاحبه با روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» گفت که در صورت پيروزی آقای رامنی در انتخابات، حکومت ايران «بفهمد که کلانتر جديدی به شهر آمده است».

ريچارد ويليامسون، مشاور ارشد ميت رامنی، در اين مصاحبه گفته است که آقای رامنی در صورت رسيدن به کاخ سفيد «به ايران خواهد فهماند که تهديد آمريکا برای کاربرد گزينه نظامی در برابر اين کشور، صادق تر از هر زمان ديگر است».

آقای ويليامسون اين را نيز گفته است که «ديدگاه رامنی عليه برنامه هسته ای ايران، قاطعانه است و ايران بايد غنی سازی اورانيوم را به طور کامل متوقف کند و به ناظران آژانس بين المللی انرژی اتمی امکان دهد که نظارتی دقيق بر طرح های هسته ای اين کشور داشته باشند».

اين مشاور ارشد آقای رامنی که در گذشته سفير آمريکا بوده، افزوده است که «به باور نامزد جمهوريخواهان، رسيدن ايران به توانايی هسته ای نظامی، بدتر از کاربرد گزينه نظامی است و او معتقد است که بايد آماده عملی کردن گزينه نظامی بود تا امنيت منطقه و صلح و ثبات کشور اسرائيل حفظ شود».

در اين مصاحبه که به نوشته هاآرتص، انجام آن به تصويب ستاد عالی انتخابات ميت رامنی نيز رسيده بود، آقای ويليامسون به شدت آنچه را که «سياست های سهل انگارانه باراک اوباما» رييس جمهوری کنونی آمريکا ناميده است، مورد نکوهش قرار داد.

آقای ويليامسون مدعی شد در چنين وضعی که اوباما «به ناز و نوازش حکومت های ايران و سوريه می پردازد، جمهوری اسلامی اطمينان يافته است که "گزينه نظامی" آمريکايی، صادقانه نيست».

مشاور ارشد ميت رامنی اين جمله بيسمارک صدراعظم مشهور آلمانی را يادآور شده است که گفته بود «ديپلماسی بدون کاربرد صادقانه زور، مانند تلاش برای نواختن موسيقی بدون آلات موسيقی است».

ريچارد ويليامسون افزوده است که تلاش های دولت باراک اوباما برای «ايجاد هماهنگی با روسيه و چين در اتخاذ گام های لازم عليه حکومت سوريه، مانند رفتار يک بچه ناتوان است که برای هر کاری مرتب به مادرش می گويد: مامان! مامان! اجازه دارم...؟»

ميت رامنی نيز خود پيشتر گفته بود که روسيه را «دشمن ژئوپوليتيک» آمريکا می داند.

آقای ويليامسون گفته است: ميت رامنی «موضع گيری های روسيه در قبال سوريه و ايران را که يک سياست ضد آمريکايی است» به چشم «يک مسئله راهبردی» می بيند بويژه اينکه روسيه و ايران «همچنان به تجهيز نظامی سوريه ادامه می دهند».

در همين حال، نتايج تازه ترين نظرسنجی که در ميان يهوديان آمريکايی به عمل آمده است، نشان می دهد که عليرغم اظهارات به شدت طرفدارانه آقای ميت رامنی از اسرائيل، يهوديان آمريکايی نه تنها همچنان حامی حزب دمکرات باقی مانده اند بلکه ميزان پشتيبانی آنان در روزهای اخير به نسبت چند ماه پيش اندکی هم افزايش يافته است.

روزنامه اسرائيلی «جروزالم پست» که در شماره روز یکشنبه خود نتايج نظرسنجی به عمل آمده از سوی موسسه گالوپ در ميان يهوديان آمريکايی را منتشر کرده است، می نويسد: در حالی که ۶۴ درصد از يهوديان آمريکايی از هم اينک می گويند که به سود اوباما رای خواهند داد تنها ۲۹ درصد حاضر به حمايت آشکار از ميت رامنی هستند.

ماه مارس، سه ماه پيش، ميزان حمايت يهوديان از اوباما و رامنی ۶۱ در برابر ۲۸ درصد بود. در آن زمان، ميت رامنی هنوز به عنوان نامزد نهايی جمهوريخواهان برای انتخابات ششم نوامبر امسال معرفی نشده بود.

قطعی شدن نامزدی آقای رامنی در رقابت در برابر باراک اوباما اثر چندانی در افزايش حمايت يهوديان آمريکايی از او نداشته است.

در انتخابات نوامبر ۲۰۰۸ هفتاد و چهار درصد از يهوديانِ صاحب حق رای برای رياست جمهوری اوباما رای خود را به صندوق انداخته بودند.

يهوديان آمريکايی به طور سنتی دمکرات هستند و تاکيد برخی از مخالفان افراطی اوباما بر وجود ريشه های اسلامی پدر اوباما و يا حتی برجسته کردن نام «حسين»، اسم ميانی باراک اوباما، در قصد يهوديان آمريکايی در دادن رای به سود نامزد دمکرات ها تغييری نداده بود.

در همين حال، حمايت ۲۹ درصدی يهوديان در حال حاضر از آقای رامنی نيز بالاترين ميزان پشتيبانی يهوديان آمريکايی از يک نامزد جمهوريخواهان در ۲۴ سال گذشته است.
XS
SM
MD
LG