لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

بازگشت محمد بنا به تيم ملی کشتی فرنگی ایران


محمد بنا (نفر دوم از راست).
محمد بنا (نفر دوم از راست).
محمد بنا سرمربی سابق تيم ملی کشتی فرنگی ايران، بار ديگر هدايت اين تيم را برعهده گرفت. او با رسول خادم سرپرست فدراسيون کشتی برای بازگشت به تيم ملی به توافق رسيده است.

بنا پس از المپيک لندن که با تيمش بهترين نتيجه تاريخ ورزش ايران را به جا گذاشته بود، از سمت خود کناره‌گيری کرد. دستياران او هم با انعقاد قرارداد، هدايت تيم ملی کشتی جمهوری آذربايجان را بپذيرفتند. اما خودش به پيشنهادات خارجی پاسخ منفی داد.

بنا نشان شجاعت را نيز از دولت ايران دريافت کرده بود اما ضمن کناره‌گيری در بيانيه خود نوشت: «در برهه کنونی نه تنها امکانات ويژه برای ورزش اول ايران در نظر گرفته نشده، بلکه بی‌توجهی‌ها به اوج رسيده و مشکلات بسياری سد راه موفقيت کشتی فرنگی است که گفتن آنها تکرار مکررات است.»

پس از بنا، رسول جزينی در جام جهانی ۲۰۱۳ کشتی فرنگی به ميزبانی تهران هدايت تيم ملی را برعهده داشت اما موفق به حفظ جام نشد و ايران، فينال را به روسيه واگذار کرد. بيش از ۱۲ هزار نفر شعارهايی را در حمايت از محمد بنا سر دادند. جزينی هم که خود دستيار بنا بود، حاضر به ادامه همکاری نشد و از سمتش کناره‌گيری کرد.

سپس عبدالله چمن‌گلی مسئوليت تيم ملی کشتی فرنگی را به عهده گرفت. او در غياب حميد سوريان، اميد نوروزی، سعيد عبدولی، حبيب اخلاقی، قاسم رضايی و بشير باباجان‌زاده که ملی‌پوشان المپيکی بودند، با تيمی دگرگون شده عازم مجارستان شد و با دو نشان طلا، نتايج خوبی به جا گذاشت.

با برکناری حجت‌الله خطيب و در حالی که کشتی فرنگی ايران بايد مهيای حضور در بازی‌های آسيايی ۲۰۱۴ اينچئون در کره جنوبی و مسابقات جهانی ۲۰۱۴ تاشکند شود، ناصر نوربخش هدايت اين تيم را پذيرفت. اما عمر سرمربيگری نوربخش هم طولانی نبود و محمد بنا بازگشت تا رويای بازگشت قدرتمندانه ستارگانی مثل سعيد عبدولی، قاسم رضايی، حميد سوريان و اميد نوروزی نيز در دل کشتی دوستان ايرانی زنده شود.

محمد بنا که نوزدهم دی ۱۳۹۱ با صدور بيانيه‌ای از سمت خود استعفا کرده بود، هجدهم آذر ۹۲ به تيم ملی بازگشت تا هدايت کنندگان تيم ملی ايران در مدت يازده ماه، پنج بار با تغيير کنند و رکوردی کم نظير در تاريخ کشتی ايران به جا گذاشته شود.

محمد بنا دارنده مدال نقره جهان در سال ۱۹۸۳ است. مربی سال ايران شده. همچنين بهترين مربی جهان در سال ۲۰۱۱. او سه دوره قهرمانی جام‌های جهانی کشتی فرنگی را نصيب ايران کرده. با تيم ملی کشتی فرنگی ايران در المپيک لندن به رکورد ۳ مدال طلا دست يافته که حتی خوشبين‌ترين کارشناسان نيز تصورش را نداشتند.

کسب ۴ مدال طلا با تيم ملی کشتی فرنگی ايران در بازی های آسيايی ۲۰۱۰ گوانگجو، اميد به تکرار آن نتايج در دوره بعدی که سال آينده برگزار خواهد شد را برای علاقمندان ورزش ايران زنده می‌کند. خصوصاً که تعداد مدال‌های طلا در بازی‌های آسيايی بسيار مهم است و جدول رده‌بندی، مانند المپيک محاسبه می‌شود.

حسن بابک هم به عنوان مدير تيم های ملی کشتی فرنگی انتخاب شده. شورای فنی تيم‌های ملی کشتی فرنگی با ارزيابی افراد واجد شرايط و به لحاظ واگذاری اختيارات رسول خادم سرپرست فدراسيون کشتی به شورای مذکور، بابک را به عنوان مدير تيم های ملی برگزيده. حسين ابراهيميان، رحيم علی آبادی،‌ بهرام مشتاقی،‌ احد پازاج و علی رضا لرستانی قهرمانان سابق کشتی فرنگی و به عنوان اعضای شورا در اين نشست حضور داشتند.

حسن بابک عضو سابق تيم ملی کشتی فرنگی ايران است که دو مدال طلا و دو مدال نقره قهرمانی آسيا و يک مدال نقره بازی‌های آسيايی ۱۹۹۴ در وزن۹۰ کيلوگرم به گردن آويخته. بابک در المپيک بارسلون به مقام پنجم رسيد و مبارزه خوبی مقابل مايک بولمان آلمانی قهرمان نامدار آن روزهای کشتی فرنگی جهان برگزار کرد.

او سابقه مديريت تيم‌های ملی کشتی فرنگی و سرمربيگری تيم ملی را هم در کارنامه دارد. نخستين سالی که سوريان برای تيم ملی بزرگسالان به روی تشک رفت و قهرمان شد، مسابقات جهانی ۲۰۰۵ بوداپست بود. يعنی همان مسابقاتی که محمد بنا برای اولين بار در کادر تيم ملی بزرگسالان حضور داشت و همراه با حسن بابک، تيم ملی را هدايت می‌کرد. از حالا به بعد، اين دو مجدداً کنار هم قرار خواهند گرفت تا کشتی فرنگی ايران را مهيای حضور در مسابقات مهم آتی کنند.

خصوصاً که شايعه دوپينگ يک فرنگی‌کار و احتمال در پيش بودن يک شوک بزرگ به کشتی فرنگی ايران، در محافل کشتی مطرح شده است و گفته می‌شود طی روزهای آينده رسماً از ستاد مبارزه با دوپينگ و فدراسيون کشتی اعلام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG