لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

دومین سالگرد درگذشت آیت الله منتظری «بدون برگزاری مراسم در قم»


آيت الله منتظری از مراجع تقليد شيعه و از منتقدان اصلی حکومت ايران روز ۲۹ آذرماه سال ۸۸ در شهر قم درگذشت.
آيت الله منتظری از مراجع تقليد شيعه و از منتقدان اصلی حکومت ايران روز ۲۹ آذرماه سال ۸۸ در شهر قم درگذشت.
دفتر آيت الله حسینعلی منتظری در آستانه دومين سالگرد درگذشت این مرجع تقلید شیعه، با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که به دليل نداشتن مکانی مناسب برای برگزاری مراسم و ناتوانی در امنيت شرکت کنندگان، امسال هم مراسمی در شهر قم برگزار نخواهد شد.

آيت الله منتظری از مراجع تقليد شيعه و از منتقدان اصلی حکومت ايران بود که به دليل انتقادهای مکررش سال ها در حبس خانگی به سر برد و روز ۲۹ آذرماه سال ۸۸ در شهر قم درگذشت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:06 0:00
لینک مستقیم


رادیو فردا در گفت و گو با احمد منتظری فرزند آيت الله منتظری از او درباره علت برگزار نشدن مراسم سالگرد پدرش پرسيده است.

احمد منتظری: در واقع ما نه جای مناسبی برای برگزاری مراسم داشتيم و نه می توانستيم امنيت شرکت کنندگان را تامين کنيم. چون که حسينه شهدا که در کنار بيت ايشان است و هميشه هم محل تدريس ايشان بود، الان ۱۴ سال است که متاسفانه پلمپ است و درهای آن را جوش داده اند و قابل استفاده نيست.

دفتر ايشان هم که يک سال و اندی سال قبل تخريب و پلمب شد. جای ديگری هم به ما نمی دادند و از همه مهمتر اينکه بنا بر سابقه ای که تا کنون وجود دارد، متوجهيم که امنيت شرکت کنندگان را نمی توانستيم تضمين کنيم.

در مراسم چهلمی که برای پدرم در دفترشان برگزار کرديم، بدون اينکه تشنجی وجود داشته باشد و حتی بدون اينکه حتی يک شعار داده بشود، يک عده از سوی نهادهايی آمدند و شکستند و مردم را زدند و چند نفر را هم دستگير کردند که برخی افراد حتی تا سه ماه در بازداشت به سر می بردند.

بسيار رفتارهای زشتی مخصوصا با جوان ها انجام داده بودند. برخی از آنها را عريان کرده بودند و به آنها اهانت کرده بودند. در اين ميان ما خيلی شرمنده شديم که افرادی را که دعوت کرده بوديم، يک چنين بلايايی بر سرشان آمده است. با اينکه ما مقصر نبوديم ولی گفتيم امسال اين فکرها نشود و خدای نکرده باعث آزار و اذيت مردم نشويم.

يعنی امسال حتی مراسم خصوصی هم برای نزديکان و اقوام برگزار نمی کنيد؟

نه. در قم مراسمی نداريم. ولی در نجف آباد به اين دليل که مردم يکدست هستند و امنيت بيشتری وجود دارد، اعلام کرده اند که صبح و عصر در مسجد بازار نجف آباد و در حسينه اعظم آن شهر مراسمی برگزار خواهد شد.
در قم مراسمی نداريم. ولی در نجف آباد به اين دليل که مردم يکدست هستند و امنيت بيشتری وجود دارد، اعلام کرده اند که صبح و عصر در مسجد بازار نجف آباد و در حسينه اعظم آن شهر مراسمی برگزار خواهد شد.

احمد منتظری

کسانی که مايل هستند می توانند در اين مراسم شرکت کنند. من از همين جا می گويم که ما هيچ راضی به زحمت کسی نيستيم که کسی بخواهد از شهرهای ديگری در اين مراسم شرکت کند. ولی در قم هيچ مجلس بزرگداشتی نداريم.

آیا دستگاه های قضايی و امنيتی جمهوری اسلامی در اين باره به شما هشدار يا تذکری داده اند که احيانا مراسم را برگزار نکنيد؟

در مورد مراسم خير. هيچ تذکری نداده است. ولی در مورد همين دفتر کوچکی که در منزل ما هست، يعنی بعد از بسته شدن دفتر پدرم يک اتاق در خانه ما به کارهای دفتر ايشان اختصاص پيدا کرده است، در همين مورد يک اتاق تا به حال چندين بار تذکر و حتی احضار به دادسرای ويژه بوده است و اصرار شديدی وجود دارد که بايد همين يک اتاق کوچک هم تعطيل بشود.

در اين مورد متاسفانه تنگ نظری زيادی وجود دارد و تاکيد می کنند که شما هيچ کاری نبايد بکنيد. اين بر خلاف سيره و روشی است که در حوزه علمیه وجود دارد و بعد از مرگ مراجع، دفاتر آنها تا چندين سال باز است و کارهای آنها را انجام می دهد.

اما در مورد دفتر آيت الله منتظری فقط اين همه فشار وجود دارد که اين اتاق بايد تعطيل بشود وحتی يک اتاق در يک خانه هم کارهای مربوط به ايشان را نبايد انجام بدهد.

اين که می گوييد در مراسم چهلم پدرتان درگيری ايجاد شد و تعدادی از مامورين امنيتی آمدند، شرکت کنندگان را تحت فشار قرار دادند و تعدادی از آنها را هم بازداشت کردند، آيا شما و يا خانواده بازداشت شده ها، بعدها، در اين مورد پيگيری قضايی کرديد و اگر پيگيری کرديد، چه پاسخی دريافت نموديد؟

ما هيچ پيگيری نمی توانيم بکنيم. خانواده های شان می رفتند و پيگيری می کردند و در نهايت هم معلوم نشد که آن نهادی که مسوول اين ماجراهاست، کی است؟ دادسرای ويژه به وزارت اطلاعات محول می کرد، اطلاعات می گفت که نيروی انتظامی اين کار را کرده است و در نهايت مدعی شدند که بخش مبارزه با مواد مخدر نيروی انتظامی دست به اين اقدام زده است. يعنی در اين مورد جواب درستی نمی دادند.

در بيانيه منتشر شده توسط دفتر آيت الله منتظری، به آثار علمی به جا مانده از ايشان اشاره و گفته شده است که حتی شرح نهج البلاغه ای که اثر ايشان است، الان با ممنوعيت چاپ مواجه است.

بله دقيقا همين طور است. يعنی بعد از فوت ايشان ما حتی نتوانسته ايم يک کتاب از ايشان چاپ کنيم. حتی کتاب هايی که قبلا مجوز گرفته و چاپ شده است هم امکان تجديد چاپ پيدا نکرده است.
XS
SM
MD
LG