لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

مطهری در مجلس ماند؛ لاریجانی طرح سوال از احمدی نژاد را اعلام وصول نکرد


نمايندگان مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه، استعفای علی مطهری در واکنش به عدم طرح سوال از محمود احمدی نژاد را نپذيرفتند و به ماندن وی در بهارستان رای دادند. ولی رييس مجلس اعلام کرد که امضاهای طرح سوال از رييس جمهور حد نصاب لازم را ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران، در جلسه علنی مجلس استعفای علی مطهری، نماينده تهران، به رای گذاشته شد که اين استعفا با ۱۵۵ رای مخالف، ۳۱ رای موافق و ۱۲ رای ممتنع از سوی نمايندگان رد شد.

علی مطهری که از نمايندگان اصولگرای مجلس شورای اسلامی روز بيستم مهرماه در واکنش به در دستور کار قرار نگرفتن طرح سوال از رييس جمهور از سمت نمايندگی استعفا کرده بود.

وی در نامه استعفای خود، هيات رييسه مجلس را متهم کرده بود که «بنا ندارند طرح سوال از رييس جمهور عملی شود» و افزوده بود که «تابوی سوال از رييس ‌جمهور بايد شکسته شود.»

با اين حال، هفته گذشته برخی از اعضای هيات رييسه مجلس از جمله محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس، اعلام کردند که امضاهای طرح سوال از رييس جمهور به حد نصاب رسيده است و اين طرح به کميسيون های تخصصی مجلس فرستاده می شود.

به دنبال اعلام اين خبر، آقای مطهری گفت: «صبر خواهم کرد تا ببينم هيات رييسه در عمل به وظيفه قانونی خود تا چه ميزان جدی است، آنگاه در مورد استعفا تصميم لازم را خواهم گرفت.»

با اين حال، علی لاريجانی، رييس مجلس، روز چهارشنبه به حد نصاب رسيدن سوال از محمود احمدی نژاد را رد کرد و گفت که «مجلس نظامات و آيين نامه دارد و طرح سوال از رييس جمهور پس از رسيدن به حد نصاب، به کميسيون های مجلس ارجاع می شود.»

گزارش خبرگزاری فارس حاکی است که نشست علنی مجلس در روز چهارشنبه با تذکرات متعدد نمايندگان درباره طرح سوال از رييس جمهور ايران همراه بوده است.

در اين زمينه، هادی قوامی، نماينده اسفراين از علی لاريجانی پرسيده است که که آيا تعداد امضاهای طرح سوال از احمدی نژاد برای ارجاع به کميسيون ها، به حد نصاب رسيده است يا خير.

رييس مجلس ايران در پاسخ گفته است که هر زمان تعداد امضاهای طرح مذکور به حد نصاب برسد، آن را به کميسيون ها ارجاع می دهيم.

مصطفی کواکبيان، نماينده سمنان، نيز در تذکری گفت که «محمدرضا باهنر اعلام کرده است حدود دو امضا از طرح سوال از رييس جمهور پس گرفته شده است.»

طراحان سوال از محمود احمدی نژاد، در جلسه علنی روز يکشنبه مجلس بار ديگر اين طرح که به امضای ۷۳ نماينده که حد نصاب قانونی است رسيده بود، را به محمدرضا باهنر، رييس جلسه، ارائه کردند.

در نيمه ارديبهشت که حملات اصولگرايان به اطرافيان محمود احمدی ‌نژاد و به ‌ويژه اسفنديار رحيم مشايی به اوج خود رسيده بود، خبرگزاری مهر از به جريان افتادن مجدد طرح سوال از آقای احمدی‌ نژاد و امضای ۹۰ نماينده پای اين طرح خبر داد.

در اين طرح ۱۱ سوال در حوزه های سياسی، فرهنگی و اقتصادی مطرح شده است که مهم‌ ترين محورهای آن «اقدامات غيرقانونی دولت از جمله عدم پرداخت اعتبارات مصوب برای مترو، معرفی نشدن وزير برای وزارتخانه‌های ادغام شده و نحوه برخورد دولت با مصلحی، وزير اطلاعات» است.
XS
SM
MD
LG