لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

موسوی لاری: اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات هنوز تصميم نگرفته‌اند


عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور پیشین ایران (عکس: سایت جماران)
عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور پیشین ایران (عکس: سایت جماران)
عبدالواحد موسوی لاری در گفت‌وگو با شماره روز يکشنبه روزنامه «آرمان» گفته است که اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات آينده رياست جمهوری «تا اين لحظه تصميمی اتخاذ نکرده اند» چرا که مراجع رسمی تاکنون به سئوال اصلی اصلاح‌طلبان درباره «برگزاری انتخابات رقابتی» پاسخ نداده‌اند.

وزير کشور دوره رياست جمهوری محمد خاتمی به شماره روز ۱۸ فرودرین اين روزنامه گفته است: «آنچه من اطلاع دارم اين است که به سوال اصلی که اصلاح‌طلبان دارند، پاسخی داده نشده است» و «سوال» اصلاح طلبان هم اين است که «آيا بالاخره دست‌اندرکاران انتخابات، در نظر دارند انتخابات رقابتی که همه جريان‌های معتقد به نظام و علاقه‌مند به فعاليت در ذيل قانون اساسی در آن حضور داشته باشند را برگزار کنند»، اما «اين سوال اصلاح‌طلبان تاکنون پاسخی نداشته و نتوانسته‌اند از مراجع رسمی پاسخی دريافت کنند».

به گفته موسوی لاری، «از برخی علائم و نشانه‌ها از جانب جريان رقيب چنين استنباط می‌شود که هنوز فضا برای همه گروه‌ها در حد انتظار آنها مهيا نيست تا بتوانند کانديدا داشته باشند».

روزنامه آرمان همچنين از قول موسوی لاری نوشته است: «مشکل اصلاحات مردم نيست بلکه عرصه انتخابات است. اگر عرصه فراهم باشد اصلاح‌طلبان هم در شوراها و هم رياست‌جمهوری می‌توانند حضور داشته باشند» اما «بايد عرصه انتخابات برای رقابت همه جريانات رقيب به صورت برابر باشد، اگر اين چنين نباشد، چطور می‌توان وارد عرصه شد».

انتخابات رياست جمهوری ايران قرار است روز ۲۴ خرداد برگزار شود و در حالی که بيش از ده نفر از جناح اصولگرايان نامزد انتخابات شده اند ولی اصلاح‌طلبان هنوز نامزد شاخصی معرفی نکرده‌اند.از محمد خاتمی به عنوان مهمترين نامزد اصلاح‌طلبان نام برده می‌شود ولی وی هنوز به درخواست‌های گروه‌های مختلف پاسخ مثبت نداده است.

آقای موسوی لاری در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان» گفته است: «اکبر هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان به يک نقطه مشترک رسيده‌اند» چرا که «حضور هاشمی می‌تواند برای عبور از مرحله افراطی‌گری موثر باشد».

وی گفته است: اختلاف طيف دولت و طيف‌های ديگر اصولگرايان «دعواهای درون گروهی است نه بر سر مبانی، چون مبانی آنها يکی است و تفاوتی با هم ندارند» اما «جريان اصولگرايی حالا که می‌خواهد وارد انتخابات شود،چون نمی‌تواند از کارنامه دولت دفاع کند، می‌گويد جريان دولت به اصلاح‌طلبان نزديک است» و اين «يک شوخی است» چرا که اصولگرايان خود «هفت سال در عزا و عروسی دولت حضور داشتند، حالا می‌خواهند در آستانه انتخابات بگويند ما اين دولت را نمی‌شناسيم».

روزنامه آرمان همچنين از قول موسوی لاری نوشته است: «جريان اصولگرايی بايد بپذيرد که جامعه به يک داوری قاطع راجع به کارنامه اصولگرايی رسيده و نمره منفی داده شده است» و «يک زمانی به اينها گفتند که توان اداره يک نانوايی را نداريد، اصولگرايان در آن زمان خيلی ناراحت شدند».

موسوی لاری با تاکيد بر اينکه اصولگرايان هشت سال دولت و ديگر قوای کشور را به علاوه درآمدی معادل درآمد يک قرن از فروش نفت در اختيار داشته اند، تاکيد کرده که اصولگرايان حالا و پس از «بيست و چند سال خودشان به اين نتيجه رسيدند که آن جمله خيلی حکيمانه بود» و «به همين دليل برخی سران اصولگرايی به جای اينکه بگويند نبود اصولگرايان مصيبت است، بايد چشم مبارک را باز کنند و بابت اين کارنامه از مردم عذرخواهی کنند».

در همين حال، پنج نامزد اصولگرايان برای انتخابات رياست جمهوری ايران، روز شنبه، ۱۷ فروردين ماه، يک نشست مشترک برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، منوچهر متکی، مصطفی پورمحمدی، يحيی آل اسحاق ، محمد حسن ابوترابی فرد و محمد رضا باهنر که در ائتلافی انتخاباتی به نام «ائتلاف اکثريت اصولگرايان» با يکديگر همکاری می‌کنند، خواستار گفت‌وگو با ساير نامزدهای اصولگرا شده‌اند.

منوچهر متکی از اعضای اين ائتلاف اعلام کرده است که نامزد نهايی آنها، دهم تا پانزدهم ارديبهشت معرفی می‌شود.

سه نامزد ديگر اصولگرايان يعنی غلامعلی حداد عادل، محمد باقر قاليباف و علی اکبر ولايتی در ائتلاف ديگری به نام «ائتلاف پيشرفت» با يکديگرهمکاری می‌کنند.
XS
SM
MD
LG