لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

پزشکان بدون مرز: حمله به بیمارستان قندوز حمله به کنوانسیون ژنو است


ژوان لیو، رییس پزشکان بدون مرز، می‌گوید که حمله‌ به بیمارستان قندوز، حمله به کنوانسیون ژنو است.
ژوان لیو، رییس پزشکان بدون مرز، می‌گوید که حمله‌ به بیمارستان قندوز، حمله به کنوانسیون ژنو است.

پزشکان بدون مرز روز چهارشنبه ۱۵ مهر خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی در مورد حمله هوایی آمریکا به بیمارستان شهر قندوز شد. فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو نیز گفته‌ که نیروهای آمریکایی در این حمله مقررات عملیاتی را نقض کرده‌اند.

در حال حاضر تحقیقات جداگانه‌ای از سوی ارتش آمریکا، ناتو و دولت افغانستان درباره این حمله در جریان است. در حمله هوایی آمریکا به بیمارستان قندوز که متعلق به پزشکان بدون مرز است و روز شنبه رخ داد، حداقل ۲۲ نفر کشته شدند.

پزشکان بدون مرز که این حمله را به عنوان «جنایت جنگی» محکوم کرده است، می‌گوید عملیات علیه بیمارستان قندوز، نقض آشکار کنوانسیون ژنو است و باید یک تحقیقات بین‌المللی و مستقل انجام شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژوان لیو رییس این نهاد در یک کنفرانس خبری در شهر ژنو گفت: «ما نمی‌توانیم به تحقیقات داخلی نیروهای مسلح تکیه کنیم و یک کمیسیون بین‌المللی از سوی نهادهای بشردوست باید در مورد این بمباران تحقیق کند».

او افزود: «این عملیات فقط حمله به بیمارستان نبود بلکه حمله‌ای به کنوانسیون ژنو است و نمی‌توان از آن گذشت».

بمباران بیمارستان قندوز که در جریان آن بیماران در آتش سوختند، در سطح بین‌المللی انتقادات شدیدی را برانگیخته است.

ژنرال جان کمبل فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان روز سه‌شنبه گفت ارتش افغانستان تقاضای این حمله را کرده بود و بیمارستان به اشتباه هدف قرار گرفت.

اما پزشکان بدون مرز می‌گوید «اشتباه در انتخاب هدف» جواب قانع کننده‌ای نیست و تاکید می‌کند که «تمام حقایق، اولویت‌ها، جزییات و انگیزه‌های این حمله که بیش از یک ساعت تداوم داشت باید روشن شود».

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید اعتراف ژنرال کمبل به اشتباه نیروهای آمریکایی در حمله به بیمارستان قندوز فقط یک مورد از توجیه‌های گوناگونی است که طی روزهای گذشته ارائه شده است. ابتدا این حمله را «ضایعات جانبی» توصیف کرده بودند و در مورد دیگری گفته بودند که این حمله برای دفاع از جان نیروهای آمریکایی ضروری بوده است.

نهادهای بشردوست بین‌المللی، سازمان ملل متحد و انتقاد افکار عمومی جهان دولت آمریکا را تحت فشار قرار داده تا در مورد حمله به بیمارستان قندوز تمام حقایق را برملا کند.

روزنامه نیویورک تایمز روز سه‌شنبه از قول مقامات نزدیک به ژنرال جان کمبل نوشت که کماندوهای آمریکایی در منطقه عملیاتی قبل از این بمباران نمی‌توانستند تشخیص دهند که این بیمارستان هدف مشروعی است.

یکی از مقامات آمریکایی به نیویورک تایمز گفت: «تحقیقات در مورد این ماجرا هنوز ادامه دارد ولی ژنرال کمبل اکنون به این نتیجه رسیده که واحدهای آمریکایی مستقر در منطقه از مقررات عملیات جنگی کاملا تبعیت نکرده‌اند».

البته این مقام تاکید کرد که تحقیقات هنوز به نتیجه قطعی نرسیده و ممکن است تحقیقات در پایان به نتیجه دیگری برسد.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که طبق مقررات عملیاتی ارتش آمریکا در افغانستان حملات هوایی فقط برای نابود کردن مواضع شورشیان، حمایت از جان نیروهای آمریکایی و یا در پاسخ به تقاضای ارتش افغانستان برای حمایت هوایی صورت می‌گیرد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، ژنرال جان کمبل در گفت‌وگوی خصوصی با همکاران خود گفته است که کماندوهای آمریکایی مستقر در منطقه که تقاضای حمله به بیمارستان قندوز را مخابره کردند هیچ یک از این سه پیش شرط برای توجیه حمله هوایی را رعایت نکرده‌اند.

ژنرال کمبل روز سه‌شنبه در گزارش خود به کنگره آمریکا تاکید کرد که نیروهای افغان خواستار انجام این حمله هوایی شدند اما در ‌‌نهایت مسئولیت انجام حمله با نیروهای آمریکایی است.

مقامات دولت افغانستان تاکنون به این سخنان ژنرال کمبل واکنش نشان نداده‌اند ولی قبلا ادعا کرده بودند که شورشیان (نیروهای طالبان) از این بیمارستان برای حمله به نیروهای دولتی استفاده می‌کردند.

یک مسئول گروه طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت که نیروهای طالبان به بیمارستان قندوز رفته تا به کارکنان آن تضمین دهند که به آن‌ها آسیبی نخواهد رسید ولی ۱۲ ساعت قبل از بمباران این بیمارستان را ترک کردند.

ژنرال جان کمبل در گزارش خود به کنگره خواست که ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۶ حضور خود را در خاک افغانستان تقویت کرده تا ضمن مقابله با گسترش حملات طالبان بتواند به تثبیت شرایط امنیتی ناپایدار در افغانستان کمک کند.

دولت آمریکا هم اکنون در حال بررسی آخرین مرحله از خروج نظامیان این کشور از افغانستان در اواخر سال ۲۰۱۶ و همزمان با پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما است.

در صورت خروج کامل نظامیان آمریکایی فقط یک نیروی تقریبا هزار نفره برای حفاظت از سفارت آمریکا در افغانستان باقی خواهد ماند.

در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۸۰۰ نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند و ژنرال کمبل می‌گوید که رییس جمهور به او این اختیار را داده است تا در صورت لزوم سرعت خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را کند نماید.

XS
SM
MD
LG