لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

علی مطهری درباره حادثه شیراز: مهاجمان برای هر اقدامی آزاد بودند


علی مطهری پس از حادثه روز دوشنبه و حمله مهاجمان به وی در فرودگاه شیراز
علی مطهری پس از حادثه روز دوشنبه و حمله مهاجمان به وی در فرودگاه شیراز

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتشار مطلبی در وب سایتش درباره حمله نیروهای لباس‌ شخصی به او در روز دوشنبه ۱۸ اسفند نوشت که «مهاجمان برای هر اقدامی آزاد بودند».

استاندار فارس نیز گفت که حمله کنندگان به آقای مطهری، «اشخاص عادی» نبوده‌اند و «همین گروه» می‌خواسته‌اند به علی یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، هم هنگام ورود به شیراز حمله کنند، اما «پیش‌بینی و جلوگیری شد».

بر اساس گزارش‌ها، علی مطهری که روز ۱۸ اسفند برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود در فرودگاه این شهر «با هجوم نیروهای لباس‌شخصی مورد ضرب‌و‌شتم» قرار گرفت و در‌‌ نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

آقای مطهری روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند در وبسایت خود با اشاره به حمله یک گروه سی تا چهل نفره به تاکسی حامل او نوشت: «یک نفر خود را روی کاپوت خودرو انداخت. راننده به هر زحمتی بود او را رد کرد ولی کمی جلو‌تر سنگ و آجر و گوجه‌فرنگی بود که به سمت ما می‌‌آمد».

تاکسی حامل علی مطهری که شیشه‌های آن توسط مهاجمان در شیراز شکسته شد.
تاکسی حامل علی مطهری که شیشه‌های آن توسط مهاجمان در شیراز شکسته شد.

وی اضافه کرد: «شیشه عقب و شیشه‌های دو طرف خودرو کاملا خرد و پودر شد و ذرات آن به سر و صورت و دست ما پاشید و برخی فرو رفت. گاز فلفل هم سلاح دیگر آن‌ها بود که از نزدیک استفاده کردند و حدود یک دقیقه نفسم بند آمده بود».

پیش از این خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خبر داده بود که حمله کنندگان به آقای مطهری «اسپری فلفل» نیز استفاده کرده‌اند که موجب اختلال تنفسی علی مطهری شده است.

به گفته این خبرگزاری، آقای مطهری از ناحیه چشم دچار «آسیب جزئی» شده است.

آقای مطهری در ادامه نوشته خود تصریح کرد: «ظاهرا به قصد کشتن یا ناقص کردن آمده بودند. راننده به هر ترتیب بود از میان آنها گریخت اما آنها با موتورهای سنگین و یک وانت ما را تعقیب می‌کردند و باز سنگ و اشیاء دیگر و دشنام‌های ناموسی و کلماتی مانند "حرامزاده" بود که به سمت ما می‌آمد. راننده ناچار وارد کلانتری ۲۰ گل‌سرخ شیراز شد».

وی افزود: «ما خیال می‌کردیم الان نیروهای کلانتری این افراد را بازداشت می‌کنند ولی دیدیم هیچ عکس‌العملی نشان ندادند و فقط از ورود آنها به کلانتری جلوگیری کردند. ظاهراً یک اصل پذیرفته شده بود که این افراد که از تجهیزات‌شان مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل معلوم بود از کجا دستور گرفته‌اند در این گونه کار‌ها آزادند و کسی حق مزاحمت برای آن‌ها ندارد مگر اینکه فرد مورد تهاجم از شدت ضربات از دنیا برود».

پیش از این وب‌سایت «انصاف نیوز» خبر داده بود که برخی از حمله‌کنندگان به آقای مطهری سوار بر «موتورهای سنگین» بوده‌اند، و برخی از این افراد نیز «ماسک بر صورت» داشته‌اند.

«موتورهای سنگین» معمولا توسط نهادهای نظامی و نیروهای بسیج در ایران استفاده می‌شود.

علی مطهری در ادامه نوشته خود گفته است: «به رییس کلانتری گفتم... الان که اینها در دسترس شما هستند بازداشت‌شان کنید... گفت ما اطلاعات و عکس همه آن‌ها را داریم، ‌بعدا همه‌شان را بازداشت می‌کنیم؛ و من منتظر بازداشت آنها هستم!»

این نماینده تهران اضافه کرد: «به امید مسئولان اجرایی استان بودم که آنها با دستور مناسب، آن اراذل را بازداشت و... اینجانب را تحت‌الحفظ به دانشگاه ببرند. اما از تماس‌هایی که گرفته می‌شد فهمیدم که... همت و تصمیم اصلی آنها این است که به هر ترتیب شده آن جلسه سخنرانی دارای مجوز برگزار نشود و ثانیا هیچ کاری به کار مهاجمان نداشتند و آن‌ها برای هر اقدامی آزاد بودند. اینجا بود که شمه‌ای از تدبیر دولت یازدهم را درک کردم».

به گفته آقای مطهری، از طرف استانداری فارس در سالن سخنرانی «به دروغ» اعلام شد که وی به تهران بازگشته تا جمعیت متفرق شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تجمع دانشجویانی که منتظر حضور علی مطهری بودند تا ساعت هشت شب روز دوشنبه ادامه داشت و آنان پس از شنیدن خبر بازگشت آقای مطهری به تهران و بعد از سر دادن شعارهایی متفرق شدند.

آقای مطهری در پایان نوشته خود تصریح کرد: «به مسئولان استانی و انتظامی شیراز گفتم اگر قرار بر زورآزمایی اجتماعی است بفرمایید تا من هم هوادارانم را به خیابان‌ها فرا بخوانم، در آن صورت این اراذل یک لقمه آن‌ها خواهند بود».

وی تاکید کرد: «به رییس جمهوری محترم عرض می‌کنم فکری به حال استان فارس بکنند و البته نتیجه بده و بستان در معرفی وزیر کشور به مجلس بهتر از این نمی‌شود و این حوادث نتیجه آن تصمیم غلط است».

استاندار فارس نیز روز سه‌شنبه درباره حمله به آقای مطهری گفت: «به حتم کسانی‌ که این اتفاقات را رقم زده‌اند، اشخاص عادی نبودند».

محمد احمدی در عین حال گفت استانداری فارس از طریق فرماندار جهرم که رابطه دوستی با آقای مطهری دارد، از او خواسته بود که برای سخنرانی به شیراز نیاید و این سفر را با چند روز تاخیر انجام دهد.

وی اضافه کرد: «همین گروه می‌خواستند به آقای یونسی هم هنگام ورود به شیراز حمله کنند، اما پیش‌بینی و جلوگیری شد».

استاندار فارس تصریح کرد: «اگر آقای مطهری به محل سخنرانی می‌رسید با توجه به جوی که در آنجا به‌ واسطه حضور افراد مخالفش حاکم بود، امکان بروز حوادث بسیار ناگوارتری وجود داشت».

پیش از این نیز درخواست آقای مطهری برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، بار‌ها اعتراض حامیان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، را سبب شده است.

از جمله روز ۲۱ دی، «حمله» برخی از نمایندگان مجلس به علی مطهری، نماینده تهران، و درگیری فیزیکی پس از درخواست دوباره او برای رفع حصر میرحسین موسوی و کروبی در نطق میان‌دستور، باعث تعطیلی موقت جلسه علنی مجلس شد.

XS
SM
MD
LG