لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

«آمریکا برنامه ای برای حمله نظامی به ایران ندارد»


درياسالار مايکل مولن، فرمانده عمليات دريايی آمريکا
درياسالار مايکل مولن، فرمانده عمليات دريايی آمريکا

يک مقام ارشد ارتش آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد که ايالات متحده برنامه ای برای حمله نظامی به ايران ندارد و حضور نظامی واشينگتن در خليج فارس به منظور برقراری صلح در منطقه است.


درياسالار مايکل مولن، که از پاکستان ديدن می کند روز دوشنبه تاکيد کرد که تلاش ها برای حل پرونده اتمی ايران بر استفاده از راه های ديپلماتيک استوار شده است.


فرمانده عمليات دريايی آمريکا افزود: ما برای دهه های متوالی حضور قوی دريايی در اين بخش از جهان داشته ايم. و اخيرا نيز برای اطمينان به دوستان خود در منطقه تعدادی کشتی را به خليج فارس اعزام کرده ايم.


به گفته وی، « خليج فارس يک منطقه حياتی محسوب می شود و هدف ما نيز تقويت و ثبات بخشی به منظور برقراری آرامش و صلح در آن است. بنابراين تا جايی که من آگاه هستم مطلقا برنامه ای برای حمله نظامی به ايران وجود ندارد.»


خليج فارس يک منطقه حياتی محسوب می شود و هدف ما نيز تقويت و ثبات بخشی به منظور برقراری آرامش و صلح در آن است. بنابراين تا جايی که من آگاه هستم مطلقا برنامه ای برای حمله نظامی به ايران وجود ندارد.
دریاسالار مایکل مولن

در حال حاضر دو ناو هواپيمابر آمريکايی در خليج فارس حضور دارند که بالاترين حضور نظامی نيروی دريايی ايالات متحده در اين منطقه از زمان حمله سال ۲۰۰۳ اين کشور به عراق است.


اظهارات اين مقام آمريکايی در ادامه سخنان مقامات کاخ سفيد، وزارت امورخارجه و وزارت دفاع ايالات متحده صورت می گيرد که گفته بودند واشينگتن برنامه ای برای حمله نظامی به ايران بدليل تعقيب فعاليت های اتمی آن ندارند.


هرچند که مقامات آمريکايی در ماه های گذشته از حل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی از مسير ديپلماتيک سخن گفته اند ولی برخی ديگر از مقامات نظير ديک چنی، معاون رييس جمهوری امريکا در عين از روی ميز قرار داشتن همه گزينه ها در برخورد با ايران سخن گفته اند.


برنامه هسته ای ايران در حال حاضر به مهمترين چالش در روابط جمهوری اسلامی با غرب تبديل شده است، چرا که اين نگرانی در محافل غربی وجود دارد که ايران در پوشش فعاليت های صلح آميز هسته ای بدنبال دستيابی به سلاح اتمی باشد. ايران همواره اين ادعاها را رد کرده است.


ما کاری به کسی نداريم اما اگر يقه ما دريده شود روزگاری برای دشمن نخواهيم گذاشت و دشمن هم اين را مي داند.
فرمانده ارتش ایران

روز يکشنبه نيز محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پيش بينی نمی کند که به ايران حمله نظامی خواهد شد ولی نمی تواند احتمال به کار گيری نيروی نظامی عليه جمهوری اسلامی را نيز رد کند.


هشدار فرماندهان ارتش ايران


در همين حال فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی نسبت به هر گونه حمله به ايران هشدار دادند.


فرمانده کل ارتش ايران در سخنانی به مناسبت ۲۹ فروردين ماه، روز ارتش، گفته است که «ما کاری به کسی نداريم اما اگر يقه ما دريده شود روزگاری برای دشمن نخواهيم گذاشت و دشمن هم اين را مي داند.»


به گزارش خبرگزاری ایسنا، عطاء الله صالحی افزوده که «با صداقت و علم و آگاهی به دشمنان مي گويم که آنها چه حمله کنند و چه حمله نکنند نابود هستند. اگر ديوانگی کنند و دست به ماشه ببرند از ما جزء مقاومت چيزی نميبينند. سرانجام با خفت و خواری مجبور خواهند شد که به کشورشان برگردند.»


فرمانده کل ارتش، در ادامه اظهار داشت: « از آنجايی که من نظامی هستم تحقير شدن هيچ نظامی چه انگليسی و چه آمريکايی را هم نميخواهم. آنها اگر تهديد هم نکنند به زودی شکست خواهند خورد.»


همچنين فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران به مناسبت سالروز ارتش در سخنانی گفته است که نيروی دريايی برای پاسخگويی به تهديدات « دشمن» از آمادگی برخوردار است.


XS
SM
MD
LG