لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

محمد مرسی: نقش ایران در پایان دادن به بحران سوریه حیاتی است


محمد مرسی، رییس جمهور اسلامگرای مصر
محمد مرسی، رییس جمهور اسلامگرای مصر
محمد مرسی، رييس جمهور اسلامگرای مصر، در گفت و گو با تلویزیون دولتی این کشور گفته است که برای پايان دادن به کشتارها و خشونت ها در سوريه، ارتباط با جمهوری اسلامی ايران برای مصر اهميت دارد.

محمد مرسی روز شنبه در نخستين گفتگوی تلويزيونی خود پس از انتخاب به رياست جمهوری مصر در ماه ژوئن گذشته،‌ گفته است که با حکومت ايران مشکل مهم و قابل توجهی ندارد و روابطش با تهران، مانند کشورهای ديگر نرمال و معمولی است.

آقای مرسی در تلاش برای احيای موقعيت مصر در منطقه، ماه گذشته تشکيل کميته ای چهارگانه از جمله با شرکت ترکيه و عربستان سعودی برای رايزنی درمورد حل بحران سوريه را اعلام کرد و از دولت ايران نيز خواست تا به عنوان يکی از اضلاع اين کميته، در آن شرکت جويد.

جمهوری اسلامی ايران، ‌تنها عضو اين کميته چهارگانه است که متحد بشار اسد رييس جمهوری سوريه به شمار می آيد و عربستان سعودی و ترکيه را متهم کرده که به شورشيان مخالف اسد کمک می کنند تا وی را از اريکه قدرت به زير کشند. ترکيه، ‌عربستان و مصر اما جملگی خواستار واگذاری قدرت توسط بشار اسد شده اند. حکومت ايران هفته گذشته، از سوی شورای امنيت سازمان ملل متحد به خاطر حمايت های مداوم از رژيم سوريه مورد انتقاد قرار گرفت.

خبرگزاری رويترز در گزارش خود از سخنان محمد مرسی می نويسد: رييس جمهوری اسلامگرای مصر گفته است که حضور دولت ايران در کميته چهارگانه را نه مشکل که بخشی از راه حل بحران سوريه می بيند.

او گفت:‌«روابط دولت ايران با حکومت سوريه بسيار نزديک است و اين امر برای حل بحران سوريه، بسيار حیاتی است.»

اظهارنظر آقای مرسی پس از آن ايراد شد که عربستان سعودی خود را از کميته چهارگانه کنار کشيد و در نشست هفدهم سپتامبر {۲۷ شهريور} قاهره شرکت نکرد. مقام های کشورهای غربی و تحليلگران سياسی، دليل اين تصميم عربستان را واکنش به حضورنمايندگان حکومت شيعه ايران در نشست قاهره می دانند.

عربستان سعودی در مورد عدم شرکت خود در اجلاس قاهره به طور رسمی سخنی نگفته و مقام های مصری هم دلايل ضد و نقيضی در اين باره ارايه کرده اند.

مرسی در اين نخستين مصاحبه با تلويزيون دولتی مصر گفت که می تواند با مقام های ارشد سه کشور عضو کميته چهارگانه در حاشيه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات کند.

رويترز در ادامه گزارش خود با اشاره به اين نکته که محمد مرسی نخستين رييس کشور مصر است که از هنگام استقرار جمهوری اسلامی در ايران و صرفا برای شرکت در کنفرانس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به تهران سفر کرده، نوشته است که وی از هنگام به دست گرفتن قدرت در مصر، آشکارا از حکومت سوريه انتقاد کرده و گفته است که رژيم دمشق يک حکومت ستمکار است.

او ماه گذشته به هنگام سخنرانی در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، پشتيبانی از مردم سوريه را يک وظيفه اخلاقی ناميده بود.

آقای مرسی روز شنبه بار ديگر آنچه را که کمتر از يک ماه پيش در کنفرانس وزيران اتحاديه عرب در قاهره گفته بود تکرار کرد و گفت:‌ «رژيم سوريه بايد بداند که با ادامه خونريزی ها، تمام قوانين و هنجارهای مدنی را نقض می کند.»

به گفته مقام های سازمان ملل متحد، بحران سوريه تا کنون نزديک به بيست هزار قربانی گرفته و بيش از ۲۳۵ هزار تن نيز به دليل پيکار نيروهای دولتی و مخالفان، خانه و کاشانه خود را رها کرده و به کشورهای همسايه مانند ترکيه، اردن، لبنان و عراق گريخته اند و در همان حال، يک ميليون و دويست هزار تن هم در درون سوريه آواره شده اند.
XS
SM
MD
LG