لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

محمد مرسی: بشار اسد باید به خاطر جنايات جنگی محاکمه شود


محمد مرسی، رییس جمهوری مصر
محمد مرسی، رییس جمهوری مصر
محمد مرسی، رییس جمهوری مصر، روز یکشنبه و ساعاتی پس از سخنرانی بشار اسد در دمشق که در آن راهکار حل جنگ داخلی ۲۲ ماهه سوريه را از نظر خود ارائه کرد، گفت که بشار اسد بايد برود و به خاطر جنايات جنگی به پای ميز محاکمه کشيده شود.

محمد مرسی شامگاه يکشنبه هفدهم دی در گفت و گو با شبکه تلويزيونی آمريکايی «سی.ان.ان» گفت يک بار ديگر از بشار اسد می خواهد که مسند رياست جمهوری سوريه را ترک کند و امکان دهد که مردم سوريه به خواسته های خود برسند.

آقای مرسی که خود پس از سرنگونی حکومت حسنی مبارک در مصر به قدرت رسيده است، در اين گفت و گو تاکيد کرد که تلاش های مصر و کشورهای عرب با خواسته جامعه جهانی همخوانی دارد و همه کوشش ها برای وادار کردن اسد به ترک قدرت و روی کارآوردن رهبری جديد در سوريه متمرکز است.

رييس جمهوری مصر گفت در کنار خواسته ملت سوريه که خواهان کشاندن بشار اسد به پای ميز محاکمه است، می ايستد اما در همين حال افزود که مردم سوريه بعد از اسد، خود تصميم خواهند گرفت که در مورد عواملی که مرتکب جنايت عليه اين ملت شده اند، چگونه رفتار کنند.

محمد مرسی که نماينده جنبش اخوان المسلمين مصر است، ابراز «اطمينان» کرد که مردم سوريه يپروز خواهند شد زيرا «اراده برای رسيدن به پيروزی» را ثابت کرده اند و خونريزی هايی که اکنون سوريه را در برگرفته است، آينده دمکراتيکی را برای اين کشور ترسيم می کند.

رييس جمهوری مصر اين را نيز گفت که با پايان کشتارها در سوريه، ملت آن کشور به مرحله ای می رسد که از مجلسی مستقل برخوردار شود که بتواند دولت جديد را برگزيند.

مصاحبه محمد مرسی در روزی انجام شد که ساعاتی پيش از آن، بشار اسد در طرحی که برای بحران کشورش ارائه کرد، هيچ اشاره ای به ترک قدرت از سوی خود نداشت.

در بحران و جنگ داخلی عميق سوريه که از مارس ۲۰۱۱ تا کنون ادامه داشته است، طبق داده هايی که مورد قبول جامعه جهانی است، تاکنون ۶۰ هزار نفر کشته شده اند اما بسياری از مردم سوريه می گويند که حدود يک صد هزار نفر از مفقودالاثرهای سوريه را نيز بايد در شمار کشته ها به حساب آورد.

آقای اسد در سخنرانی روز يکشنبه خود ديدگاه های شناخته شده و مواضع پيشين اش را تکرار و کشورهای همسايه و غرب را به ستيز و خصومت ورزيدن با حکومت سوريه متهم کرد و معارضين مسلح را «عروسک های مزدور» می ناميد و مدعی بود که رژيم وی به خاطر «حمايت از مقاومت» مورد انتقام قرار گرفته و «دشمن» در صدد چند پاره کردن سوريه است.

اخوان المسلمين سوريه که در خيزش های ۲۲ ماه اخير عليه حکومت بشار اسد نقش مهمی دارد، مورد حمايت شاخه های مختلف اخوان المسلمين در مصر و ساير کشورهای منطقه است.

حضور اخوان المسلمين سوری در مبارزات پرتلفات حدوداً دو سال گذشته، جنبش فلسطينی حماس را نيز که از بستر اخوان المسلمين برخاست و شکل گرفت، از حکومت اسد جدا کرد و به حکومت جديد مصر نزديکتر کرد.

محمد مرسی در مصاحبه شامگاه يکشنبه با وولف بليتزر، گزارشگر مشهور سی.ان.ان، به نقش حماس نيز در تحولات آتی منطقه ای اشاره کرد و گفت که محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين را به ادامه تلاش های آشتی و وحدت با حماس تشويق می کند، هر چند که آقای مرسی اذعان داشت که رسيدن به وحدت واقعی ميان فتح و حماس آسان نيست.

محمد مرسی اين را نيز گفت که از روند صلح و ثبات در منطقه و جهان حمايت می کند و به مردمسالاری در مصر پايبند می ماند.

به گزارش سی.ان.ان، محمد مرسی از طريق اين مصاحبه می خواست به جهانيان «اطمينان» بدهد که حکومت وی حامی حقوق اقليت ها و بويژه مسيحيان قبطی مصر خواهد بود، که بيش از ده درصد از ملت مصر را تشکيل می دهند، و اجازه تعرض به آنها را نخواهد داد.

مسيحيان قبطی که در خيزش عليه حکومت حسنی مبارک سهيم بودند، از رهگذر انقلاب مصر در دو سال اخير متحمل فشارها و قربانيان زيادی شده اند.

ماه آينده با آغاز سومين سال انقلاب ۱۸ روزه مصر مصادف است.
XS
SM
MD
LG