لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

دیپلمات سابق هسته ای از زندان آزاد شد


پيشتر برخی خبرگزاری ها از آزادی آقای موسويان خبر داده بودند که اين خبر تکذيب شد.
پيشتر برخی خبرگزاری ها از آزادی آقای موسويان خبر داده بودند که اين خبر تکذيب شد.

گزارش های رسيده حاکیست که حسين موسويان، سخنگوی هيات مذاکره کننده هسته ای سابق ايران روز چهارشنبه با توديع وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی از زندان آزاد شد.



يک سخنگوی قوه قضاييه ايران روز سه شنبه از تبديل قرار بازداشت آقای موسويان به قرار وثيقه خبر داده بود و گفته بود که در صورت توديع وثيقه وی آزاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس که نزديک به منابع امنيتی جمهوری اسلامی است، معاون امنيت دادستان تهران با صدور قرار قبولی وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانی دستور آزادی موسويان را صادر کرد.


اين خبرگزاری همچنين به نقل از يک منبع «موثق» اعلام کرده است که «تحقيقات مقدماتی در مورد موسويان به پايان رسيده ولی تحقيقات از ايشان پس از آزادی نيز ادامه خواهد يافت.»


وی گفته است که دستگيری موسويان به اتهام مسائل امنيتی براساس اسناد معتبر بوده است .


اين منبع «موثق» به موضوع بازداشت دو نفر ديگر در ارتباط با پرونده موسويان نيز اشاره کرده و گفته است که «اين دو نفر از کارمندان مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام و شورای عالی امنيت ملی بودند که يکی از آنها روز سه شنبه با سپردن وثيقه آزاد شدند.»


روز سه شنبه، غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی گفته بود که « در رابطه با پرونده موسويان دو نفر را به اين وزارتخانه احضار کرديم که تحقيقات از آنان در حال اجراست.»


آقای محسنی اژه ای اشاره کرده بود که « پرونده موسويان فعلا در مرحله تحقيقات مقدماتی است و تقريبا مراحل نهايی بازجويی اش را می گذراند.»


خبرگزاری فارس همچنين به نقل از منبع «موثق» خود گفته است که «حسين موسويان از کارهای خود اظهار ندامت و پشيمانی کرده است.»


اين منبع به کارهايی که آقای موسويان از آنها ابراز ندامت کرده، اشاره ای نکرده است.


حسين موسويان، معاون پژوهش های بين المللی مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام که رياست آن را حسن روحانی، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنيت ملی و دبير سابق اين شورا برعهده دارد، روز دوشنبه، ۱۰ ارديبهشت ماه، بازداشت شد.

حسين موسويان، معاون پژوهش های بين المللی مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام که رياست آن را حسن روحانی، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنيت ملی و دبير سابق اين شورا برعهده دارد، روز دوشنبه، ۱۰ ارديبهشت ماه، بازداشت شد.


خبر دستگيری وی ۴۸ ساعت بعد، به تاييد مقامات قضايی جمهوری اسلامی رسيد. با اين حال با گذشت سه روز مقامات رسمی از اعلام اتهام و چگونگی دستگيری آقای موسويان خودداری کردند.


از جهاد سازندگی تا تيم هسته ای


حسين موسويان ۵۰ ساله، خواهرزاده حسين محلوجی وزير صنايع و معادن دولت هاشمی رفسنجانی است. اولين سمت رسمی موسويان که متولد شهر کاشان است، رياست جهاد سازندگی اين شهر بود.


وی پس از آن مدير مسئولی روزنامه انگليسی زبان تهران تايمز، وابسته به سازمان تبليغات اسلامی را بر عهده گرفت.


رياست مرکز مطبوعاتی موسسه احيای انديشه های اسلامی و معاونت تشکيلات، برنامه ريزی و ارزشيابی سازمان تبليغات اسلامی که زير نظر رهبر جمهوری اسلامی فعاليت می کند، بخش ديگری از پست های موسويان است .


وی در مجلس شورای اسلامی نيز به عنوان رييس سازمان اداری و مديرکل اداری - مالی فعاليت داشته است.


آغاز فعاليت موسويان به عنوان ديپلمات در وزارت امور خارجه، زمانی است که علی اکبر ولايتی، هدايت وزارتخانه را به عهده دارد و خود نيز، موسويان را به سمت مدير کل اروپای غربی منصوب می کند.


سفير جمهوری اسلامی ايران در روسيه و آلمان، دو پست ديگر وی بوده اند که سفارت وی در آلمان در فاصله سال ۶۹ تا ۷۵ ، مصادف با ترور مخالفان حکومت ايران در کافه ميکونوس است؛ تروری که اتهاماتی را نيز متوجه وی کرد.


وی همزمان با مطرح شدن موضوع هسته ای ايران نقشی کليدی در اين پرونده ايفا کرد. موسويان در دوره دبيری حسن روحانی در شورای عالی امنيت ملی، رياست کميته بين الملل اين شورا را بر عهده داشت و به دنبال آغاز مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با کشورهای اروپايی، عضو ارشد تيم مذاکره کننده و سخنگويی اين تيم را بر عهده داشت.


XS
SM
MD
LG