لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

درگیری نیروهای عراقی با شورشیان در نجف


استاندار نجف می گوید که توطئه قتل چند روحانی برجسته در این شهر کشف شده است.
استاندار نجف می گوید که توطئه قتل چند روحانی برجسته در این شهر کشف شده است.

استاندار نجف روز يکشنبه گفت: نيروهای امنيتی عراق با گروهی از شورشيان سنی که در باغ های اطراف شهر نجف سنگر گرفته اند درگير شدند .


به گزارش رويترز، يکی از گزارشگران اين خبرگزاری صدای شديد آتشبار را در ۱.۵ کيلومتری شهر نجف شنيده است که در ادامه آن دود غليظی از يک هلی کوپتر آمريکايی که در حال چرخيدن بر روی صحنه درگيری بوده به هوا بلند شد .


براساس اين گزارش، هلی کوپتر آمريکايی که در حال حمله به مقر شورشيان بود پايين آمد و دود ناشی از آن به هوا برخاست. هنوز معلوم نيست که هلی کوپتر سقوط کرده است يا نه .


پليس شهر نجف که محل زندگی و فعاليت روحانيون شيعه با نفوذ عراق است، از اظهار نظر در اين زمينه خودداری کرد و ارتش آمريکا نيز از انتشار هرگونه بيانيه ای در خصوص اين حمله امتناع کرد .


يک افسر عراقی در نجف به شرط ناشناس ماندن گفت که او هم خبر سقوط هلی کوپتر را شنيده است. وی گفت که مردان مسلح با پوشيدن يونيفرم به خوبی سازماندهی شده بودند و در دستجات کوچک می جنگيدند .


اسد ابوجليل، استاندار نجف به رويترز گفت که مقامات عراقی توطئه ای کشف کرده اند که براساس آن جنگجويان قصد کشتن برخی از روحانيون را در روز دوشنبه داشته اند. روز دوشنبه در عالم تشيع مصادف با واقعه عاشوراست .


به گفته مقامات، نيروهای عراقی محل سنگر گرفتن شورشيان را محاصره کرده اند. هيچ نيروی آمريکايی در اين درگيری شرکت ندارد چرا که آنها ماه گذشته از اين استان عقب نشينی کردند اما هلی کوپتر های آمريکايی از هوا اين عمليات را حمايت می کنند.


استاندار نجف می گويد که تعدادی از سربازان عراقی در اين درگيری مجروح شده اند و لی وی به رقم آنها اشاره نکرد. يک سخنگوی استانداری نجف، اعلام کرد که در اين رابطه پنج نفر دستگير شدند. اما يک افسر عراقی گفته است که ۲۵ نفر بازداشت شده اند.


در رویدادی دیگر، اصابت دو خمپاره به دبيرستان دخترانه ای در منطقه عمدتا سنی نشين غرب بغداد، پنج دانش آموز را کشت.


به گفته مدير اين دبيرستان ، دانش آموزان برای زنگ تفريح به حياط مدرسه آمده بودند که دو خمپاره به داخل حياط افتاد. در این حمله، بيست دانش آموز هم زخمی شدند.


XS
SM
MD
LG