لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

نخستین شليک اشعه ليزر توسط «کنجکاوی» به صخره های مريخ


ناسا با انتشار بيانيه ای در مرکز کنترل پرواز مريخ نورد «کنجکاوی» در حومه شهر لس آنجلس اعلام کرد که اين آزمايشگاه علمی– فضايی خودکار برای اولين بار به مدت ۱۰ ثانيه اشعه ليزر با قدرت ۳۰ پولس را به سوی صخره های کره مريخ تابانده است.

به نوشته روزنامه «ديلی تلگراف»، هر «پولس» از اشعه ليرز حامل بيش از يک ميليون وات انرژی در يک ميلياردم ثانيه است. تحت تاثير تابش اين ميزان از اشعه ليرز قطعه سنگی به اندازه يک پرتقال به طور کامل خرد شده و جرقه های بزرگی توليد شده است و با کمک تلسکوپ اين مريخ پيما تمام جزييات اين کنش فيزيکی ثبت شده است.

مشتعل شدن و پراکنده شدن ذرات سنگ از فاصله هشت متری فيلمبرداری شده و نتايج آن که توسط کارشناسان ناسا بررسی خواهند شد می تواند به شناخت مشخصات و ترکيب های شيميايی سنگ های موجود در کره مريخ کمک کند.

مريخ پيمای «کنجکاوی» قرار است در طول ماموريت خود در سطح کره مريخ حدود ۱۴ هزار مورد از اين آزمايش ها را انجام دهد.

هدف اولين آزمايش روی سنگ های موجود در کره مريخ که اولين مورد آن روز يکشنبه انجام شد در حقيقت تنظیم نشانه گيری ابزارهای اين فضاپيمای خودکار بود. ولی در عين حال دانشمندان از نتايج اين آزمايش برای تحقيقات مربوط به شناخت مواد موجود در کره مريخ نيز استفاده خواهند کرد.

مسئولان اين پروژه در ناسا ضمن ابراز رضايت از نتيجه اولين آزمايش گفتند که نتيجه هشت سال کار برای تکميل ابزارهای موجود در اين مريخ پيما بسيار مثبت بوده است.

روزنامه «ديلی تلگراف» می افزايد که مريخ نورد «کنجکاوی» که حدود يک تن وزن دارد يک خودرو شش چرخ است و ابعاد آن به اندازه يک اتومبيل کوچک است. اين خودرو فضانورد روز ششم ماه اوت امسال پس از يک سفر هشت ماهه و طی مسافتی حدود ۱۵۰ ميليون کيلومتر در فضا به سطح کره مريخ رسيد.

هدف ماموريت دو ساله آن در سطح کره مريخ که بيش از هر سياره ديگری با زمين شباهت دارد يافتن پاسخ به اين سئوال است که آيا در سطح مريخ نيز يک زمانی حيات در شکل اوليه و يا ميکروبی وجود داشته است و يا نه.

از سالهای دهه ۱۹۷۰ که مريخ پيمای آزمايشی «وايکينگ» به اين سياره سفر کرد، مريخ نورد «کنجکاوی» پيشرفته ترين ماموريت علمی ناسا در سطح فضا است و اين خودرو فضاپيما حامل کاملترين آزمايشگاهها و ابزارهای پيشرفته ای است که می توانند کار نمونه برداری و سنجش ترکيب شيميايی و همينطور رديابی های زيست شناسی را در سطح اين سياره انجام دهد.

هزينه ساخت و ارسال اين مريخ پيما حدود دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار بوده است. تجهيزات آن مجهز به فن آوری جديدی است که اصطلاحا «کِم کام» (Chem Cam) ناميده می شود. این فن آوری دقيق ترين روش های نمونه برداری از ترکيبات شيميايی و زيست شناسی هر محيطی است و در گذشته از ابزارهای مشابهی برای بررسی محيط فعاليت های هسته ای استفاده شده است.

از انواع ديگر اين فن آوری برای بررسی و ثبت تغييرات جوی و زيست محيطی و همينطور تحقيق در مورد نحوه تشخيص سرطان استفاده می شود . اما آزمايش روز يکشنبه که در سيزدهمين روز استقرار مريخ نورد «کنجکاوی» در سطح اين سياره صورت گرفت اولين مورد استفاده از اين فن آوری برای تجسس های فضايی بوده است.
XS
SM
MD
LG