لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

دعوت نصرالله برای تظاهرات اعتراضی به فيلم «معصومیت مسلمانان»


حسن نصر الله، دبيرکل حزب الله لبنان
حسن نصر الله، دبيرکل حزب الله لبنان
هواداران گروه حزب الله لبنان به دعوت حسن نصرالله، دبیرکل این حزب، خود را برای تظاهرات در خيابان‌های بيروت در اعتراض به فيلم «معصوميت مسلمانان» آماده می‌کنند، فيلمی که گفته می‌شود در آن به پيامبر اسلام اهانت شده است.

لبنان روز جمعه شاهد اعتراض‌هايی به این فيلم در شهر سنی نشين طرابلس در شمال اين کشور بود. در اين اعتراض‌ها که به درگيری ميان تظاهر کنندگان و نيروهای امنيتی انجاميد، يک نفر کشته و ۱۴ نفر ديگر زخمی شدند. معترضان خشمگين يکی از شعبه‌های رستوران زنجيره‌ای «کی اف سی» را نیز به آتش کشيدند.

خشونت‌های چند روز گذشته در شماری از کشورهای اسلامی عليه آمريکا به دليل ساخت فيلم «معصومیت مسلمانان» در کاليفرنيا باعث شد که تدابير امنيتی در اطراف سفارتخانه‌های خارجی در اين کشور‌ها تشديد شود.

حسن نصر الله، دبيرکل حزب الله لبنان، شامگاه يکشنبه- ۲۶ شهريور- در سخنانی که از شبکه تلويزيونی «المنار» پخش شد گفت: «روز دوشنبه را برای آغاز اعتراض‌های خود انتخاب کرديم... دعوت ما برای تظاهرات در حومه جنوبی بيروت در ساعت پنج بخشی از حرکتی است که بايد در لبنان و همچنين دو جهان عربی و اسلامی آغاز شود و ادامه يابد.»

او افزود: «تمام کسانی که به طور مستقيم در توليد فيلم دست داشتند، آن‌هايی که پشت پرده اين فيلم قرار دادند و کسانی که از آن‌ها حمايت و پشتيبانی می‌کنند و در راس آن‌ها ايالات متحده آمريکا بايد مجازات، محاکمه و منزوی شوند. اهدافی در پی اين بی‌حرمتی پياپی به اسلام، رسول الله و کتاب خدا وجود دارد... يکی از اهداف خطرناک آن ايجاد فتنه ميان مسلمان و مسيحيان و کشاندن مسلمانان و مسيحيامن به جنگ خونين دينی و فرقه‌ای در سراسر جهان است.»

نصر الله گفت که «تظاهراتی که روز دوشنبه در حومه جنوبی بيروت آغاز خواهد شد، در بقيه مناطق همچون صور، بنت جبيل، جنوب لبنان، بعلبک، هرمل و در شرق لبنان تکرار خواهد شد.»

نصرالله همچنين ازدولت لبنان خواست تحرک قاطعی در این زمینه از خود نشان دهد.

اندکی پس از سخنرانی دبيرکل حزب الله، عدنان منصور وزير امور خارجه لبنان در مصاحبه با خبرگزاری رويترز گفت که به عنوان ریيس دوره‌ای شورای وزيران امور خارجه اتحاديه عرب، با نبيل العربی دبيرکل اين اتحاديه تماس گرفته و از او خواسته است تا برای برگزاری جلسه فوق العاده وزرای امور خارجه اتحاديه به منظور بررسی موضوع فيلم اهانت کننده به پيامبر اسلام اقدام کند.

در اعتراض‌های صورت گرفته به فيلم «معصوميت مسلمانان» در روز جمعه حدود ۹ نفر کشته شدند. اين اعتراض‌ها اما از اوايل هفته به ميزان زيادی آرام گرفته است.

در پی حمله افراد مسلح به کنسولگری ايالات متحده در شهر بنغازی در لیبی که به کشته شدن سفیر آمریکا منجر شد، حزب الله لبنان در بيانيه‌ای توليد فيلم اهانت کننده به پيامبر اسلام را به شدت محکوم کرد. اين حزب اما دعوت به تظاهرات نکرد.

پاپ بنديکت شانزدهم رهبر کاتوليک‌های جهان پس از سفری سه روزه به لبنان، روز يکشنبه اين کشور را ترک کرد. او در سفر خود مردم خاورميانه و رهبران کشورهای منطقه را به صلح و آشتی دعوت کرد.
XS
SM
MD
LG