لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

علی اکبر ناطق نوری حمایت از اصولگرایان در انتخابات آینده را رد کرد


دفتر ناطق نوری گفته است که وی از «هیچ گروه سیاسی خاص حمایت نکرده» و با آن «همکاری ندارد». 
دفتر ناطق نوری گفته است که وی از «هیچ گروه سیاسی خاص حمایت نکرده» و با آن «همکاری ندارد». 

دو روز پس از سخنان غلامعلی حداد عادل سخنگوی «شورای ائتلاف اصولگرایان»، درباره حمایت علی اکبر ناطق نوری رییس اسبق مجلس ایران از اصولگرایان در انتخابات پیش‌رو، دفتر ناطق نوری گزارش‌های منتشر شده درباره حمایت وی از «جریان خاص سیاسی» را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر رییس مجالس چهارم و پنجم روز جمعه ۱۱ دی اعلام کرد که آقای ناطق نوری در انتخابات پیش رو از «هیچ گروه سیاسی خاص حمایت نکرده» و با آن «همکاری ندارد».

غلامعلی حداد عادل سخنگوی «شورای ائتلاف اصولگرایان»، که ائتلاف تعدادی از گروه‌های اصولگرا است، روز ۹ دی‌ گفته بود که «آقای ناطق نوری با اصولگرایان است و کمک و مساعدت لازم» را به این جریان می‌کند.

ناطق نوری از اعضای ارشد جامعه روحانیت مبارز و رقیب محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ بود. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اما خبرهایی درباره حمایت او از میرحسین موسوی کاندیدای اصلاح طلبان منتشر شد.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران، در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با نام بردن از پسران اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری آنان را تلویحا به فساد اقتصادی متهم کرد.

پس از این سخنان آقای احمدی‌نژاد، مصطفی ناطق نوری پسر علی‌اکبر ناطق نوری، در نامه‌ای به میرحسین موسوی شیوه مناظره تلویزیونی وی با رقیب انتخاباتی‌اش را ستود و برای او آرزوی پیروزی کرد.

سال گذشته اخباری مبنی بر تشکیل جلسات مشترک اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ناطق نوری و محمد خاتمی برای انتخابات مجلس دهم منتشر شد، اما آقای هاشمی رفسنجانی این خبر‌ها را تکذیب کرد.

محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، روز پنجم آبان ۹۳ گفته بود که آقای ناطق نوری از «ظلمی» که به گفته او در دولت نهم و دهم به وی شده و «توطئه‌هایی که صورت گرفت» دلخور است.

در هفته‌های گذشته شورایی به نام «شورای ائتلاف اصولگرایان» تشکیل شده و این شورا غلامعلی حداد عادل را به عنوان سخنگوی خود انتخاب کرده است.

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و صادق محصولی وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد از دیگر اعضای این شورا هستند.

با این حال برخی از احزاب و چهره‌های اصولگرا از جمله علی لاریجانی، رییس مجلس، در این شورا نماینده ندارند.

پیشتر برخی وب‌سایت‌ها و رسانه‌های خبری در ایران گزارش داده بودند که علت نپیوستن علی لاریجانی به «شورای ائتلاف اصولگرایان» حضور «جبهه پایداری» در این ائتلاف است.

در همین حال علی مطهری نماینده تهران در مجلس، اقدام آقای لاریجانی در نپیوستن به این ائتلاف را یک «حرکت سیاسی هوشمندانه برای نجات اصول‌گرایی» دانست.

به گزارش وب سایت «نامه نیوز»، وی تاکید کرد که آقای لاریجانی و همفکرانش باید زود‌تر از این، راه خودشان را از دیگر اصولگرایان جدا می‌کردند، چرا که نمی‌توان او و همفکرانش را در کنار اعضای جبهه پایداری قرار داد.

آقای مطهری افزود: «افرادی مانند آقای لاریجانی باید به طور مستقیم با مردم صحبت کنند و بگویند اصولگرای واقعی ما هستیم و طرح ائتلاف اصولگرایان را قبول نداریم».

اعضای جبهه پایداری از منتقدان اصلی علی لاریجانی، رییس مجلس نهم و برخی از دیگر اعضای هیات رییسه از جمله محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس هستند.

در همین حال گزارش‌هایی مبنی بر تهدید محمدرضا باهنر به خروج از «ائتلاف اصولگرایان» در صورت قرارگرفتن نام حمید رسایی، محمود نبویان و مهدی کوچک‌زاده، سه عضو جبهه پایداری، در فهرست این ائتلاف، منتشر شده بود. ولی دفتر آقای باهنر روز جمعه این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

حمله دوباره اصولگرایان به هاشمی رفسنجانی

یک روز پس از حمله حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در دولت دهم، و برخی از دیگر اصولگرایان به اکبر هاشمی رفسنجانی، غلامعلی حداد عادل، رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس، روز جمعه گفت که «عده‌ای با رفتار و گفتارهای مشکوک به دنبال جناحی کردن» انتخابات مجلس خبرگان رهبری هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی اضافه کرد: «واقعاً جای سوال دارد زمانی که رهبری از سلامت انتخابات در سال ۸۸ صحبت می‌کردند عده‌ای ساکت ماندند و چیزی نگفتند و بعد‌ها علم حق الناس بودن رای مردم را دست گرفتند».

علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس، نیز در سخنانی که خبرگزاری فارس آن را بازتاب داده است، ضمن انتقاد از گفته‌های اکبر هاشمی رفسنجانی درباره نظارت مجلس خبرگان بر رهبر جمهوری اسلامی گفته است: «همین کسانی که می‌خواهند بر رهبری نظارت داشته باشند، همان‌هایی هستند که با اسرائیل مذاکره کرده و می‌خواستند با عربستان یکی باشند».

هاشمی رفسنجانی پیش از این بار‌ها با اشاره به گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای درباره «حق الناس» بودن رای مردم، از عملکرد دستگاه‌های زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی در برخورد با دولت حسن روحانی انتقاد کرده بود.

وی همچنین روز ۲۲ آذر در مصاحبه‌ با خبرگزاری ایلنا گفته بود که مجلس خبرگان رهبری نباید از نظارت بر نهادهای زیر نظر رهبری «غافل» شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مصاحبه تاکید کرده بود که پیش از حذف «شورای رهبری» در متمم قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ و بعد از آن معتقد به رهبری شورایی بوده، اما به رغم چنین دیدگاهی «تسلیم» تصمیم خبرگان رهبری شده است.

تعدادی از منصوبان آیت الله خامنه‌ای از جمله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه و علی سعیدی نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران، به این گفته‌های آقای هاشمی شدیدا اعتراض کرده و درباره ورود او و همفکرانش به مجلس خبرگان هشدار داده‌اند.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در دولت محمود احمدی‌نژاد، نیز روز پنج‌شنبه گفته بود که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری «عده‌ای به دنبال فتنه‌ای تازه هستند و مباحثی همچون شورای رهبری را مطرح می‌کنند».

XS
SM
MD
LG