لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

«دیدار ناطق‌نوری با محمد خاتمی» برای ابقای لاریجانی در ریاست مجلس


محمدرضا عارف (راست) همراه با محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران.
محمدرضا عارف (راست) همراه با محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران.

وزیر تعاون در دولت محمد خاتمی رییس‌جمهوری پیشین ایران از دیدار علی اکبر ناطق نوری از چهره‌های شاخص اصولگرا با آقای خاتمی برای حمایت از ابقای علی لاریجانی در سمت ریاست مجلس خبر داد و گفت که با وجود این درخواست، آقای خاتمی از ریاست محمدرضا عارف حمایت می‌کند.

علی صوفی روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، همچنین اعلام کرد که محمدرضا عارف نامزد «رسمی» شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس دهم خواهد بود.

به گفته آقای صوفی، محمد خاتمی در دیدار اخیر با آقای ناطق نوری و برخی از وزیران دولت که برای جلب نظر او درباره ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم تلاش داشتند، بر «قطعی بودن» نظر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در حمایت از ریاست محمدرضا عارف تاکید کرده است.

علی اکبر ناطق نوری از چهره‌های شاخص اصولگرا و رییس دفتر بازرسی رهبر جمهوری اسلامی ایران است. وی در دوم خرداد سال ۱۳۷۶ رقیب محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری بود.

آقای صوفی با اشاره به «رایزنی‌ها» با اکبر هاشمی رفسنجانی نیز گفت که نظر او «در راستای» نظر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تعامل بیشتر حامیان دولت با اصلاح طلبان نشست‌هایی را با حسن روحانی رییس جمهوری ایران داشته است.

علی لاریجانی ریاست دوره نهم مجلس را بر عهده دارد، اما با انتخاب محمدرضا عارف به عنوان نماینده دوره جدید مجلس، برخی اصلاح‌طلبان از معاون اول دولت محمد خاتمی به عنوان نامزد ریاست مجلس نام می‌برند.

محمدرضا خاتمی دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت روز ۲۵ اردیبهشت اعلام کرده بود که «غالب جریان اصلاح‌طلب» به‌ویژه شخصیت‌هایی که «تابلوی» این جریان سیاسی محسوب می‌شوند، از جمله محمد خاتمی، از ریاست محمدرضا عارف بر مجلس دهم حمایت می‌کنند.

محمد خاتمی در دیدار اخیر با آقای ناطق نوری و برخی از وزیران دولت که برای جلب نظر او درباره ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم تلاش داشتند، بر «قطعی بودن» نظر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در حمایت از ریاست محمدرضا عارف تاکید کرده است.
وزیر تعاون دولت محمد خاتمی

برخی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله علی شکوری‌راد و رسول منتجب‌نیا نیز از ریاست آقای عارف بر مجلس دهم حمایت کرده‌اند.

در مقابل، برخی از تحلیلگران نزدیک به اصلاح‌طلبان نامزد شدن محمدرضا عارف برای ریاست مجلس را دارای ریسک بالایی دانسته‌اند.

از جمله عباس عبدی در یادداشتی در شماره اخیر نشریه «اندیشه پویا» پیش‌بینی کرده که اصلاح‌طلبان در صورت شکست آقای عارف در انتخابات هیات رییسه مجلس، دچار «تشتت و پراکندگی شدیدی» خواهند شد که رهبری فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس را هم تضعیف خواهد کرد.

با این حال، محمدرضا عارف گفته است که «شخصا حق ندارم به خواست مردم بی‌توجهی کنم و مطمئنا بر اساس مطالبه اکثریت جامعه که به دنبال تغییر در مجلس بودند عمل می‌کنم».

آقای صوفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که حزب اعتدال و توسعه از احزاب نزدیک به حسن روحانی هنوز موضع رسمی خود را در مورد ریاست مجلس اعلام نکرده و «کار گروه تعامل و رایزنی» در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنان با این حزب در ارتباط است.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنین خبر داد که برخی از وزیران دولت از جمله وزیر ارتباطات از ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم حمایت می‌کنند اما حسن روحانی در مورد «عدم مداخله دولت در این رابطه هشدار داده است».

به گفته آقای صوفی، محمد خاتمی در جلسات هفتگی خود با فعالان اصلاح‌طلب «گویا» از محمد علی نجفی رییس سابق سازمان میراث فرهنگی خواسته است که با دولت حسن روحانی برای تعامل بیشتر حامیان دولت با اصلاح‌طلبان در مورد ریاست مجلس رایزنی کند.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و مجید انصاری معاون پارلمانی رییس‌جمهوری ایران پیش از این گفته بودند که دولت روحانی دخالتی در تعیین رییس و هیات رییسه مجلس دهم نخواهد کرد.

«مذاکرات پنج به پنج اصلاح‌طلبان و اصولگرایان»

در همین حال محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم و منتخب مجلس دهم، خبر داد که فراکسیون «امید» در رابطه با انتخاب «افراد با‌ صلاحیت» برای «مناصب مهم مجلس»، گروه پنج نفره‌ای را مسئول گفت‌وگو با فراکسیون اصولگرایان مجلس ​کرده است.

بر اساس گزارش روز دوشنبه روزنامه شرق، این تصمیم در جلساتی که روزهای شنبه و پس از مشخص شدن نتیجه مرحله اول انتخابات مجلس دهم در دفتر محمدرضا عارف برگزار می‌شود گرفته شده و آقای تابش مأمور شده که این پیشنهاد را با علی لاریجانی مطرح کند.

به گفته آقای تابش، آقای لاریجانی هم قول داده که پنج نماینده فراکسیون اصولگرایان را برای گفت‌وگو بین دو فراکسیون معرفی کند اما با وجود پیگیری‌های چندین باره او از آقای لاریجانی و نزدیکانش آنان هنوز معرفی نشده‌اند.

وی همچنین خبر داد که روز سه‌شنبه دومین نشست فراکسیون «امید» برگزار خواهد شد و برای همه منتخبانی که در فهرست «امید» از آنها حمایت شده بود، از جمله علی لاریجانی دعوتنامه ارسال شده است.

مجلس دهم از شنبه هشتم خردادماه به صورت رسمی کار خود را آغاز می‌کند.

XS
SM
MD
LG