لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

ناتو عملیات دریایی علیه قاچاقچیان انسان را در مدیترانه آغاز کرد


سرفرمانده نیروهای ناتو روز پنجشنبه ۲۲ بهمن اعلام کرد کشتی‌های این پیمان نظامی برای کمک به ترکیه و یونان در مبارزه با شبکه قاچاقچیان انسان که پناهجویان را به اروپا منتقل می‌کنند به سمت دریای اژه حرکت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ساعاتی پس از توافق وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو برای استفاده از نیروی دریایی در شرق دریای مدیترانه برای مقابله با قاچاقچیان انسان، ژنرال فیلیپ بریتلاو سرفرمانده نیروی‌های ناتو گفت با سرعت مشغول طراحی این عملیات است.

او در یک کنفرانس خبری گفت: «ما کشتی‌ها را به مسیر مقتضی اعزام کرده‌ایم. طرح عملیاتی در مسیر حرکت و به مرور دقیق خواهد شد که حدود ۲۴ ساعت است».

هدف از این طرح که روز دوشنبه از سوی آلمان و ترکیه پیشنهاد شد و ناتو را متعجب کرد، کمک به مقابله با وسیع‌ترین موج مهاجرت در اروپا پس از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون است. سال گذشته بیش از یک میلیون پناهجو وارد اروپا شدند.

ژنرال بریتلاو گفت ناتو در عین حال مرزهای زمینی ترکیه و سوریه را برای شناسایی و مقابله با قاچاقچیان کنترل خواهد کرد.

هر چند این طرح هنوز کاملا دقیق نشده ولی به احتمال زیاد کشتی‌های ناتو با گارد ساحلی یونان و ترکیه و فرانتکس، اداره مرزبانی مشترک اتحادیه اروپا، همکاری خواهند کرد.

اشتون کار‌تر وزیر دفاع آمریکا نیز به خبرنگاران گفت: «یک شبکه تبهکاری سازمان یافته از این مردم مصیبت دیده سوءاستفاده می‌کند. هدف قرار دادن این شبکه تبهکاری بیشترین تاثیر را خواهد داشت و هدف این عملیات همین است».

با وجود هوای سرد زمستان و افزایش خطر سفرهای دریایی شمار پناهجویانی که از جنگ و بحران در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌گریزند، چندان کاهش نیافته است.

توافق سه میلیارد یورویی اتحادیه اروپا و ترکیه برای کاستن از موج ورود مهاجران به اروپا که چند ماه پیش امضا شد، تاکنون تاثیر چندانی نداشته است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید دولت آلمان اعلام کرد که در این عملیات ناتو همراه با ترکیه و یونان شرکت خواهد کرد و آمریکا قدرتمند‌ترین عضو پیمان نیز گفت از این طرح حمایت می‌کند.

یک واحد از نیروهای ناتو موسوم به گروه دوم آماده باش دریایی، شامل پنج شناور که در نزدیکی قبرس مستقرند تحت فرماندهی آلمان و شامل کشتی‌هایی از کانادا، ایتالیا، یونان و ترکیه است. ژنرال بریتلاو گفت برای تداوم این عملیات در طولانی مدت سایر اعضای پیمان نیز باید مشارکت کنند.

به گفته دولت آلمان، دانمارک قرار است یک کشتی برای مشارکت در این عملیات اعزام کند و دولت هلند نیز ممکن است به این عملیات بپیوندد.

وزیر دفاع آلمان گفت: «بسیار مهم است که ما با سرعت وارد عمل شویم».

به گفته دیپلمات‌های اروپایی، اطلاعاتی که در مورد شبکه‌های قاچاق انسان جمع‌آوری می‌شود به گارد ساحلی ترکیه منتقل خواهد شد تا به جای اقدام مستقیم ناتو در مبارزه با قاچاقچیان، نیروی انتظامی ترکیه بتواند به شکل موثرتری با این شبکه‌های تبهکاری مقابله کند.

ناتو و اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند این طور وانمود نشود که گویا وظیفه مقابله با موج گسترده مهاجرت به عهده ناتو گذاشته شده یا این پیمان پناهجویان را یک خطر تلقی می‌کند.

با توجه به حساسیت‌های موجود در مناسبات یونان و ترکیه قرار است کشتی‌های این دو کشور از حریم دریایی خود خارج نشوند. وزیر دفاع یونان گفت پناهجویانی که توسط کشتی‌های ناتو نجات پیدا خواهند کرد به ترکیه بازگردانده می‌شوند.

XS
SM
MD
LG