لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

فرماندهی ناتو در افغانستان به آمریکا واگذار شد


ژنرال دن مک نیل، فرمانده جدید نیروهای ناتو در افغانستان در دیار با رییس جمهوری آمریکا
ژنرال دن مک نیل، فرمانده جدید نیروهای ناتو در افغانستان در دیار با رییس جمهوری آمریکا

آمريکا از روز يکشنبه فرماندهی نيروهای ناتو در افغانستان را بر عهده گرفت. ژنرال دن مک نيل، جانشين ژنرال ديويد ريچاردز، فرمانده بريتانيايی نيروهای ناتو شد .


ديويد ريچاردز نه ماه پيش فرماندهی نيروهای ناتو در افغانستان را در دست گرفته بود. شمار اين نيروها در طی اين مدت از نه هزار نفر به ۳۳ هزار نفر افزايش يافته است .


از زمان حمله آمريکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ تاکنون، سال گذشته مرگبارترين دوره به شمار می رفت. در اين سال، چهار هزار نفر کشته شدند و طالبان هشدار داده است که دو هزار بمبگذار انتحاری اين گروه آماده اند تا به گفته آنها خونين ترين سال را برای نيروهای خارجی رقم بزنند .


ملا حيات الله خان، روز شنبه در يک پايگاه مخفی در شرق افغانستان به رويترز گفته است: ما برای نبرد با نيروهای آمريکايی و خارجی به مرز ۸۰ درصد آمادگی رسيده ايم و درصدد آغاز جنگ هستيم .


ژنرال ريچاردز گفته است: سال ۲۰۰۶ برای نيروهای ايساف و ارتش افغانستان سالی موفقيت آميز بود و طالبان متحمل شکست شدند .


به گفته وی، طالبان دستاوردی نداشته است و نيروهای ناتو ثابت کرده اند که می توانند شبه نظاميان اين گروه را شکست دهند .


اگرچه ايالات متحده نيروهای خود را در افغانستان دو برابر کرده است ولی به گفته تحليلگران، هنوز به اندازه کافی سرباز برای پشتيبانی از نيروهای کم آموزش ديده افغانستان وجود ندارد .


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا از کنگره خواسته است تا ظرف دوسال ۱۰.۶ ميليارد دلار بودجه اضافی به ارتش و پليس افغانستان اختصاص دهد.


واشنگتن همچنين به متحدان خود فشار می آورد تا نيروهای بيشتری به اين کشور اعزام کرده و محدوديت ها برای اينکه چگونه و در کجا بجنگند را بردارند .


اين درحالی است که تنها بريتانيا و لهستان متعهد شده اند تا نيروی اضافی به افغانستان اعزام کنند و فرانسه اعلام کرده که سربازان خود را از اين کشور خارج خواهد کرد .


کشته شدن یک فرمانده ارشد طالبان

به گفته فرماندهی ناتو در افغانستان ، ملا عبدالفغور ، فرمانده طالبان در ناحيه موسی قلعه، همراه شماری از طالبان ، در حمله هوايی نيروهای ناتو کشته شده است.


موسی قلعه در ولايت هلمند در جنوب افغانستان روز پنج شنبه به دست طالبان افتاد.


نيروهای ناتو در سال گذشته، طالبان را از اين ناحيه بيرون رانده بودند و به دنبال توافقی با ريش سفيدان محل، امنيت اين منطقه را به نيروهای محلی سپرده بودند.


فرماندهان آمريکايی ناتو، از توافق سال گذشته فرماندهان بریتانیائی با ریش سفیدان موسی قلعه برای سپردن حفظ امنیت منطقه به آن ها انتقاد کرده بودند.


XS
SM
MD
LG