لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

لاریجانی و سولانا در ترکیه مذاکره می کنند


در صورتی که روز چهارشنبه لاريجانی و سولانا در ترکيه با يکديگر ديدار کنند، اين نخستين ديدار مقام های مذاکره کننده ايران با طرف اروپايی از ماه فوريه تا امروز است.
در صورتی که روز چهارشنبه لاريجانی و سولانا در ترکيه با يکديگر ديدار کنند، اين نخستين ديدار مقام های مذاکره کننده ايران با طرف اروپايی از ماه فوريه تا امروز است.

يک منبع ايرانی روز دوشنبه اعلام کرد که ترکيه به عنوان ميزبان گفت وگوهای هسته ای علی لاريجانی و خاوير سولانا انتخاب شده است.


خبرگزاری فارس به نقل از يک مقام مطلع که نام وی را فاش نکرده، خبر داد که رجب طيب اردوغان رايزنی هايی را با دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپايی داشته است و اعلام کرده که با موافقت طرفين، دور جديد مذاکرات روز چهارشنبه، پنجم ارديبهشت، در کشور ترکيه برگزار خواهد شد.


خاویر سولانا نیز روز دوشنبه هنگام شرکت در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا گفت که « من روز چهارشنبه با لاریجانی در آنکارا ملاقات خواهم کرد تا ببینیم چگونه می توانیم مذاکراتی که تاکنون چندین دور آن برگزار شده است را از سر گیریم.»


آقای سولانا درباره اظهار نظر روز یکشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیرامون عدم تعلیق غنی سازی توسط ایران گفت که من در این باره با طرف ایرانی صحبت نخواهم کرد.


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفته بود که توقف غنی سازی اورانیوم کاملا از ادبیات فعالیت های هسته ای ایران حذف شده است.




روز پنج شنبه هفته گذشته، علی لاريجانی و خاوير سولانا برای سومين بار ظرف چند ماه گذشته با يکديگر تلفنی گفت وگو و توافق کردند که به صورت حضوری مذاکره کنند.

علی لاريجانی، در اين مذاکره تلفنی گفته بود که ايران، «همواره آماده است تا با سايرين مذاکره سازنده داشته باشد.»


بنا به گزارش خبرگزاری رويترز، وی تاکيد کرده بود که ايران از «حق خود مبنی بر دستيابی به انرژی صلح آميز هسته ای» صرف نظر نخواهد کرد.


همزمان، به نقل از يک مقام ارشد اتحاديه اروپا که نامش فاش نشده، گزارش شد که ديدار روز چهارشنبه دو مقام بلندپايه ايران و اتحاديه اروپا، می تواند با هدف از سرگيری «مذاکرات هسته ای با ايران»، انجام شود.


در صورتی که لاريجانی و سولانا روز چهارشنبه در ترکيه با يکديگر ديدار کنند، اين نخستين ديدار مقام های مذاکره کننده ايران با طرف اروپايی از ماه فوريه تا امروز است.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ابراز اميدواری کرد که مذاکرات نمايندگان ايران و اتحاديه اروپا درباره فعاليت های هسته ای تهران نتيجه خوبی داشته باشد.



به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، محمد علی حسينی ابراز اميدواری کرد که مذاکرات دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روندی خوب و منطقی داشته باشد و پايه ای اساسی برای حل و فصل برنامه اتمی ايران از اين طريق پيدا شود .




ماه گذشته شورای امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه تنبيهی تازه ای عليه ايران به دليل عدم تعليق غنی سازی به تصويب رساند و از تهران خواست تا به پای ميز مذاکره بازگردد.


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا به نمايندگی از پنج کشور عضو دائم شورای امنيت به همراه آلمان که نقش اصلی را در تدوين قطعنامه تحريم ايران ايفاء کرده بودند مامور شده است تا با طرف ايرانی خود مذاکره و راهی برای حل بحران اتمی ايران پيدا کند.


ايران اواسط فروردين ماه اعلام کرد که توانسته است به توليد سوخت اتمی در مقياس صنعتی دست يابد ولی ادعا با ترديد ساير کشور ها روبرو شده و آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز می گويد که ايران تنها ۱۳۰۰ سانتريفيوژ را راه اندازی کرده و مقدار کمی گاز هگزافلورايد به آنها تزريق کرده است.

آمريکا و کشورهای غربی نگران هستند که ايران به دليل ۱۸ سال مخفی کاری در زمينه برنامه هسته ای خود بدنبال توليد سلاح اتمی باشد. امری که همواره از سوی ايران رد شده و هدف از ادامه اين برنامه را، توليد برق و مقاصد صلح آميز دانسته است.


ايران اواسط فروردين ماه اعلام کرد که توانسته است به توليد سوخت اتمی در مقياس صنعتی دست يابد ولی ادعا با ترديد ساير کشورها روبرو شده و آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز می گويد که ايران تنها ۱۳۰۰ سانتريفيوژ را راه اندازی کرده و مقدار کمی گاز هگزافلورايد به آنها تزريق کرده است.


نشست اتحاديه اروپايی


در حالی که دو روز ديگر نماينده اتحاديه اروپا و ايران با يکديگر مذاکره خواهند کرد، امروز، دوشنبه، وزرای امورخارجه اتحاديه اروپا در لوکزامبورگ گرد هم می آيند تا راه های تشديد تحريم ها عليه ايران را بررسی کنند.


اتحاديه اروپا پيشتر يک بسته پيشنهادی به ايران ارائه کرد که شامل مشوق های تجاری و اقتصادی بود و از تهران خواست که غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد. اما جمهوری اسلامی با رد اين بسته گفت که برنامه اتمی خود را با جديت دنبال خواهد کرد.


به رغم تنش ميان ايران و اتحاديه اروپايی بر سر اين مسئله، علی لاريجانی و خاوير سولانا بارها با يکديگر ديدار و گفت وگو کرده اند ولی اين مذاکرات نتيجه مشخصی دربر نداشته است.


در نشست امروز، همچنين وزرای امورخارجه اتحاديه اروپا با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود ديدار می کنند که محور آن مسائل تجاری عنوان شده است.


هفته گذشته نشست مقامات رسمی اين اتحاديه برای بررسی ممنوعيت واردات گوشت و محصولات گياهی از لهستان توسط روسيه که از سال ۲۰۰۵ اعمال می شود نتيجه ای در بر نداشت.


در مقابل این تصمیم روسیه، لهستان واکنش نشان داده و تصميم اتحاديه اروپا برای ارتقاء پيوندهای انرژی با مسکو را وتو کرده است.


اين ديدار در حالی صورت می گيرد که پيتر مندلسون، مسئول تجاری اتحاديه اروپا هفته گذشته اعلام کرد که روابط مسکو با اين اتحاديه به «سطح سوء تفاهم يا عدم تعهد» رسيده که از زمان جنگ سرد تاکنون بی سابقه است.


وزرای امورخارجه اتحاديه اروپايی در نشست خود همچنين تحولات مربوط به خاورميانه را بررسی کرده و ممنوعيت سفر مقامات رسمی ميانمار، برمه سابق، به اين اتحاديه را به مدت يکسال ديگر تمديد خواهند کرد.


انتظار می رود که در اين نشست سفر مقامات زيمبابوه، بدليل عملکرد حکومت اين کشور درباره مسائل حقوق بشر، نيز ممنوع شود.


XS
SM
MD
LG