لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

نتانیاهو: بهار اعراب ممکن است به زمستان ایرانی ختم شود


بنیامین نتانياهو «هشدار» داده است که ايران با سوار شدن بر بال امواج خيزش های جاری و تلاش برای سوء استفاده از آن، می کوشد که سمت و سوی اين رخدادها را به مسير انقلاب ۳۲ سال پيش ايران بکشاند.
بنیامین نتانياهو «هشدار» داده است که ايران با سوار شدن بر بال امواج خيزش های جاری و تلاش برای سوء استفاده از آن، می کوشد که سمت و سوی اين رخدادها را به مسير انقلاب ۳۲ سال پيش ايران بکشاند.
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل با اعلام اينکه ايران از تلاطم های سياسی کشورهای عرب و شمال آفريقا «سوء استفاده» می کند، گفته است که «بهار اعراب ممکن است به زمستان ايرانی ختم شود» زيرا بعيد نيست که حاصل خيزش ها، نه حکومت های مردمسالار، بلکه ديکتاتوری مذهبی شبيه ايران باشد.

آقای نتانياهو در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه، به مناسبت آغاز عيد پسح، جشن فطير يهوديان، گفته است که سرنوشت اين خيزش ها به دليل نگاه طمع ورزانه ايران در خطر است.

در اين مصاحبه، رهبر حزب راستگرای ليکود اسرائيل گفته است ناآرامی هايی که منطقه را در برگرفته، می تواند تنها به يکی از دو سرنوشت ختم شود: اميد به اينکه بهار ۱۹۸۹ اروپا، اين بار در خاورميانه و شمال آفريقا تکرار شود يا اينکه شاهد آن باشيم که اين «بهار عربی» به «زمستان ايرانی» تبديل گردد.

اشاره نخست وزير اسرائيل به «بهار ۱۹۸۹ اروپا»، فروپاشی اتحاد جماهيری شوروی و ديوار برلين و از بين رفتن حکومت های اقمار شوروی در شرق اروپا و جانشين شدن آنها با حکومت های دموکراتيک است.

آقای نتانياهو «هشدار» داده است که ايران با سوار شدن بر بال امواج خيزش های جاری و تلاش برای سوء استفاده از آن، می کوشد که سمت و سوی اين رخدادها را به مسير انقلاب ۳۲ سال پيش ايران بکشاند.

از چهار ماه پيش که موج بيداری عربی از تونس و مصر آغاز شد و به بخش های وسيعی از کشورهای پيرامونی اسرائيل؛ در خاورميانه و شمال آفريقا سرايت کرده است، مقامات ارشد اسرائيل، با وابستگی های حزبی مختلف، همگی بارها نسبت به تحقق نظام مردمسالاری در نتيجه اين تلاطم ها ابراز ترديد کرده و برخی از آنها صريحا گفته اند که حاصل کار ممکن است اتفاقا روی کارآمدن نظام های خودکامه مذهبی به سبک جمهوری اسلامی ايران باشد.

آقای نتانياهو در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفته است که در دوران های هرج و مرج، يک سازمان اسلامی ممکن است حکومت را در دست خود قبضه کند؛ «اين اتفاقی است که در ايران رخ داد و ممکن است در سرزمين های ديگر نيز تکرار شود.»

نخست وزير اسرائيل تاکيد کرده است که اگر فشاری نيز به همان سنگينی فشار بر برخی رژيم های ديگر منطقه، وارد می شد، در آن صورت، احتمالی برای تحقق صلح و پيشرفت وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که به نظر می رسد، منظور نتانياهو از لزوم ايجاد «همان فشار» بر ايران، کارزار نظامی است که ناتو از اواخر مارس عليه حکومت سرهنگ معمر قذافی، حاکم ليبی در پيش گرفته است.

آقای نتانياهو اين را هم به خبرگزاری فرانسه گفت که «ايران هم اينک نيز نيمی از جامعه فلسطينی را از طريق حماس، که اهرمی در دست ايران است، زير تسلط خود دارد.»

حماس از تابستان ۲۰۰۷ با تسلط يک جانبه بر نوار غزه و بيرون راندن جنبش ديرپای فتح از قدرت در اين باريکه، عملا موجب شده است که سرزمين های فلسطينی به دو بخش جداگانه کرانه باختری، زير حکومت فتح و غزه با حاکميت حماس، تبديل شود.

آقای نتانياهو درادامه گفت و گوی سياسی خود با خبرگزاری فرانسه پرسيده است: «اگر رژيم ايران سقوط کند، به راستی چقدر طول خواهد کشيد تا حماس نيز سقوط نمايد؟»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يکی از دلايل مهمی که اسرائيل اصرار دارد که تسلط بر بقاع اردن، در دست اسرائيل باقی بماند و حتی در يک پيمان نهايی صلح با فلسطينی ها، اين منطقه به آنان واگذار نشود، نگرانی عميق اسرائيل از احتمال سرايت نفوذ ايران به کرانه باختری است.

آقای نتانياهو به آژانس فرانس پرس گفت که «ما بايد حضوری طولانی مدت در مرز با اردن داشته، ديواره حائلی برای جلوگيری از رخنه ايران و عوامل آن در اين منطقه داشته باشيم.»

نخست وزير اسرائيل اضافه کرد، هنگامی که اسرائيل (دراوت ۲۰۰۵) از سراسر غزه بيرون رفت، يک نيروی اروپايی در طول مرز غزه با مصر مستقر بود اما اندک زمانی پس از تسلط حماس برحکومت غزه، اين نيرو ناچار به فرار از منطقه شد و در نتيجه آن، «عوامل ايران به سهولت توانستند از طريق مرزهای جنوبی و تونل های زيرزمينی، جنگ افزار را به سوی غزه سرازير کنند.»

تکرار اتهام های نخست وزير اسرائيل علیه جمهوری اسلامی ايران درمورد دخالت های منفی در امور فلسطينی ها و خيزش های کنونی منطقه، در روزهای گذشته از سوی شماری از کشورهای منطقه و حتی از سوی شخصيت های بارز فلسطينی نيز شنيده شده است.

محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی روز جمعه تاکيد کرده بود که «ايران بار ديگر به دخالت منفی در امور داخلی فلسطينی ها اقدام کرده و با ريختن پول های کلان به جيب خالد مشعل، (رييس دفترسياسی حماس در سوريه) دستور داده است که حماس اين بار نيز از امضای پيمان آشتی با جنبش فتح خودداری کند.»

آقای عباس گفته بود پول های ايران موجب شده که «مشعل در تعيين وضعيت، دست بالا را داشته باشد و او پول ها را در جيب نهاده و به هر کسی که می خواهد می دهد.»

محمود عباس تاکيد کرده بود که «ايران دوست فلسطينی ها نيست، هرچند که دشمن نيز نيست...اما حماس به خاطر پول های ايران، مطيع تهران شده و حرف های آنها را اجراء می کند و حرفش در مورد منافع فلسطينی لاف زدن دروغين است.»

همچنين سخنان نتانياهو درزمينه «بهره برداری ايران» از خيزش های جاری خاورميانه و شمال آفريقا در حالی است که شش کشور عضو شورای خليج فارس نيز اين هفته در نامه ای خواهان آن شده اند که شورای امنيت مانع از «دخالت های ايران» در رخدادهای جاری در منطقه شود.

وزيران خارجه شورای همکاری خليج فارس در نشست روز يکشنبه خود در رياض در بيانيه ای نوشتند که «دخالت های آشکار ايران و کاشتن بذر نفاق از سوی ايران در کشورهای عرب منطقه» بايد متوقف شود.

اين کشورها ايران را به دست برداشتن از «تحريکات» دعوت کرده، همزمان جامعه بين المللی و شورای امنيت را نيز به لزوم مقابله با «دخالت های ايران» فرا خواندند.
XS
SM
MD
LG