لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۷

نتانیاهو: احتمال «ناکامی» اسرائیل و آمریکا برای مقابله با تشکیل کشور فلسطین


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
همزمان با آغاز نشست شورای امنيت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه برای بررسی درخواست عضويت کشور مستقل فلسطين، نخست وزير اسرائيل ارزيابی کرده است که کشورش و آمريکا در تلاش خود در مقابله با اين درخواست فلسطينی ها ناکام شوند و شورای امنيت سرانجام خواسته تشکيلات فلسطينی را بپذيرد.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در مصاحبه ای در نيويورک با بخش عربی شبکه تلويزيونی بی بی سی گفت اين احتمال وجود دارد که شورای امنيت در کنار فلسطينی ها قرار گيرد و همه تلاش هايی که آمريکا و اسرائيل به عمل می آورند، رد شود.

نخست وزير اسرائيل در اين مصاحبه بار ديگر محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی را به بازگشت به ميز مذاکرات و ملاقات فوری، در هرجا که فلسطينی ها تعيين کنند، فرا خواند.

آقای نتانياهو در اين مصاحبه جدول زمانی تعيين شده از سوی «کوارتت»، کميته چهار جانبه صلح خاورميانه را برای پيشبرد گفت و گوهای سياسی اسرائيلی – فلسطينی، «منطقی و عملی» ناميد.

نخست وزير اسرائيل گفت: «با وجود سختی هايی که پيشنهادهای کوارتت برای اسرائيل بوجود می آورد، اين تلاش را با ديده مثبت می نگرد.»

آقای نتانياهو که روز دوشنبه از نيويورک به بیت المقدس (اورشليم) بازگشت، گفته است که نشست دولت خود را سه شنبه برگزار می کند تا نظرات وزيران کابينه اش را در زمينه پيشنهادهای جديد کميته چهار جانبه صلح خاورميانه بشنود و تصميم بگيرد.

به نظر می رسد که اکثريت چشمگيری از اعضای دولت اسرائيل، حتی راستگرايان، با پذيرش درخواست های «کوارتت» موافق هستند؛ آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اسرائيل و رهبر حزب راستگرای «اسرائيل خانه ماست»، يکشنبه نخستين دولتمرد اسرائيلی بود که گفت پيشنهادهای «کوارتت» قابل قبول است.

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل و خانم تسيپی ليونی، رهبر جناح اوپوزيسيون اين کشور نيز روز يکشنبه بر لزوم پذيرش پيشنهادهای کميته چهار جانبه و از سرگيری سريع تماس های سياسی با فلسطينی ها تأکيد کردند.

همچنين شيمون پرز، رييس جمهور اسرائيل، که خود معمار پيمان های صلح اوسلو و پايه گذار تشکيلات خود گردان فلسطينی بوده است، روز دوشنبه در حمايتی صريح از محمود عباس، در حالی که او را «ابو مازن» می ناميد، گفت او «بهترين شريک صلحی است که اسرائيل می توانست برای خود آرزو کند.»

آقای پرز و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، با موافقت نخست وزیر این کشور طی هفته های اخير هر يک جداگانه، چهار ديدار محرمانه در اردن، با آقای عباس به اميد از سرگيری گفت و گوهای صلح به عمل آورده بودند.

جمعه شب گذشته، ساعاتی پس از آن که محمود عباس درخواست رسمی عضويت کشور مستقل فلسطين را به دست دبير کل سازمان ملل داد و در نطقی در مجمع عمومی سازمان ملل جامعه جهانی را به پذيرش اين درخواست فرا خواند، کميته چهار جانبه صلح خاورميانه پيشنهادهای تازه ای را با اميد از سرگيری گفت و گوهای راکد مانده صلح ارائه کرد.

«کوارتت»؛ شامل آمريکا، اتحاديه اروپا، روسيه و سازمان ملل متحد، اسرائيل و فلسطينی ها را فرا خواند که در يک ماه بر سر موضوعاتی که در دستور کار مذاکرات قرار گيرد، به توافق برسند؛ در سه ماه بعد از آن بر سر مرزها و تدابير امنيتی به گفت و گوهای جدی اقدام کنند؛ در شش ماه از آغاز مذاکرات به پيشرفت های ملموس برسند به گونه ای که در پانزده ماه، تا پايان سال ۲۰۱۲، اوائل دی ماه ۱۳۹۱، پيمان نهايی صلح به دست آيد.

کوارتت اميدوار است بدين ترتيب، فلسطينی ها موافقت کنند که درخواست پذيرش عضويت کشور فلسطين در شورای امنيت، برای پانزده ماه آينده، مسکوت بماند.

اما محمود عباس روز يکشنبه در آيين بزرگ استقبال از خود در بازگشت به رام الله، از پيشنهادهای کميته چهار جانبه به سختی انتقاد کرد – هر چند که برخی از مقامات ارشد فلسطينی گفتند که تصميم کادر رهبری فلسطينی ها در نشست هايی در روزهای آينده گرفته خواهد شد.

دليل ناخشنودی فلسطينی ها از پيشنهادهای «کوارتت» اين است که صريحاً به لزوم تشکيل کشور فلسطين در محدوده سال ۱۹۶۷ و نيز قطع ساخت و سازهای اسرائيلی در کرانه باختری و شرق بيت المقدس (اورشليم) اشاره نکرده است همان گونه که درخواست مهم و مؤکد نخست وزيراسرائيل را برای شناسايی اسرائيل به عنوان کشور يهودی به حساب نياورده است.

در اين ميان، حکومت خود گردان فلسطينی در چارچوب تلاش های بين المللی برای کسب موافقت شورای امنيت با درخواست پذيرش عضويت کشور فلسطين، هيئت هايی را راهی نيجريه و گابن کرد؛ نحوه رأی دادن اين دو کشور آفريقايی عضو غير دائم شورای امنيت، اکنون اهميتی به سزاء يافته است.

دکتر محمد اشتیة، عضو ارشد کميته مرکزی جنبش فتح، شامگاه يکشنبه به «فلسطين»، شبکه تلويزيون رسمی حکومت خود گردانی، گفت که هيئت های فلسطينی برای رهبران نيجريه و گابن توضيح خواهند داد که نبايد در برابر جامعه جهانی قرار گيرند و مسئوليتی خطير بر دوش آنها افتاده است.

هفته گذشته رييس جمهور نيجريه، که کشورش با اسرائيل هم مناسبات حسنه ای دارد، در پی ديدار با اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل در نيويورک، گفته بود که نيجريه در رأی گيری شورای امنيت بر سر درخواست فلسطينی ها، رای ممتنع خواهد داد اما گابن هنوز نظر خود را اعلام نکرده است.

مقامات آمريکا پيشتر گفته اند که «اگر چاره ديگری نماند»، آمريکا درخواست فلسطينی ها را وتو خواهد کرد؛ امری که می تواند برای آمريکا عواقبی جدی در افکار عمومی اعراب و دنيای اسلام داشته باشد.

اما حال که نخست وزير اسرائيل خود در مصاحبه با بی بی سی عربی احتمال موفقيت فلسطينی ها و ناکامی اسرائيل و آمريکا در شورای امنيت را مطرح کرده است، می تواند به اين مفهوم باشد که آمريکا نيز نمی تواند به آسانی از «حق وتو» عليه فلسطينی ها استفاده کند هرچند که باراک اوباما روز چهارشنبه در نطق اش در مجمع عمومی گفت که متوسل شدن فلسطينی ها به سازمان ملل يک «راه ميان بُر» و غير قابل قبول است.

محمود عباس در پی سخنرانی جمعه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که «اين سخنرانی حال و هوای شورای امنيت را به سود فلسطينی ها تغيير داده است.»
XS
SM
MD
LG