لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

«شکاف در جبهه نتانياهو و باراک» بر سر حمله نظامی به ایران


بنیامین نتانیاهو (نفر دوم از راست) نخست وزیر اسرائیل همراه با اهود باراک (نفر اول از چپ) وزیر دفاع
بنیامین نتانیاهو (نفر دوم از راست) نخست وزیر اسرائیل همراه با اهود باراک (نفر اول از چپ) وزیر دفاع
در پی تشديد اختلافات ميان بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و اهود باراک وزير دفاع دولت او، رسانه های اين کشور از قصد نتانياهو برای برکنار کردن باراک خبر داده و همزمان مشاور نخست وزير گفته است که خوب بود باراک خود کناره گيری می کرد.

اختلافات جدی ميان نخست وزير و وزير دفاع اسرائيل از زمانی بيشتر آشکار شد که اهود باراک به تازگی در سفر رسمی اش به آمريکا ديدارهايی با نزديکان باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا انجام داد؛ ملاقات هايی که در برنامه کاری سفر او از قبل تعيين نشده بود.

اهود باراک از جمله با رام ايمانوئل شهردار شيکاگو و رييس پيشين کارکنان کاخ سفيد که از نزديکان سياسی باراک اوباما محسوب می شود، ديدار کرد و برای ملاقاتی با او که تنها کمتر از يکساعت طول کشيد، به ناگهان از واشينگتن به شيکاگو رفت و يک روز خود را در اين سفر برای اين ديدار کوتاه گذاشت.

رسانه های اسرائيل تاکيد کردند که اهود باراک در این ديدار به رام ايمانوئل گفته بود که به باراک اوباما پيام بدهد وی با ديدگاه بنيامين نتانياهو در زمينه حمله به سايت های هسته ای ايران مخالف است و بر اين باور است زمانی که گزينه نظامی عليه ايران به عنوان آخرين راهکار عملی شود، اين اقدام بايد ضمن همکاری و همآهنگی کامل با آمريکا باشد و ارتش آمريکا پيشآهنگ اين اقدام گردد.

ناظران در روزهای گذشته در رسانه های اسرائيل اتفاق نظر داشتند که اهود باراک برای حفظ منافع سياسی خود، ناگهان از جبهه مشترکی که در سه سال اخير با نتانياهو در رابطه با برنامه هسته ای ايران تشکيل داده بود، دوری کرده است تا به آمريکا پيام بدهد که بايد روی او حساب کنند.

همزمان رسانه های اسرائيل روز پنجشنبه، سيزدهم مهرماه، فاش کردند که اهود باراک در سفر به آمريکا با خانم تسيپی ليونی رهبر پيشين حزب کاديمای اسرائيل نيز ملاقات کرده و تلاش کرده است تا به هماهنگی های سياسی با اين سياستمدار مخالف دولت، در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائيل، بپردازد.

حزب «استقلال» که حزب تازه تاسيس اهود باراک است، انجام ديدار ميان باراک با خانم ليونی در آمريکا را تاييد کرد و آن را حق اين سياستمدار دانست.

رسانه های اسرائيل تاکيد دارند که اهود باراک پس از آن به اين اقدامات برای حفظ منافع سياسی و حزبی خود دست زده است که بنيامين نتانياهو به او گفته است در صورت برگزار شدن انتخابات زودهنگام پارلمانی، نمی تواند از هم اکنون قول بدهد که در دولت بعدی نيز پست وزارت دفاع را در اختيار وی بگذارد.

مسئله جلو انداختن انتخابات برای کنست از روزی به بحث داغی در صحنه سياست اسرائيل مبدل شد که اهود اولمرت نخست وزير پيشين و رهبر قبلی حزب کاديما دو هفته پيش از اتهامات فساد در محاکمه ای چند ساله مبری شد و زمزمه های بازگشت وی به صحنه سياست، قوی تر به گوش رسيد.

در حالی که روزنامه معاريو روز جمعه چهاردهم مهر خبر داد که بنيامين نتانياهو به طور جدی در روزهای گذشته در صدد برکنارکردن اهود باراک بوده است، تساخی هانگبی مشاور نزديک نتانياهو در همين روز به راديوی اسرائيل گفت بهتر می بود که باراک خود از اين مقام کناره گيری می کرد.

روزنامه هاآرتص نيز سه شنبه اين هفته در تيتر يک خود نوشته بود که نتانياهو به سختی ناخشنود است که اهود باراک موجب عميق تر شدن اختلافات ميان وی با باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا شده است.

شبکه دوم تلويزيون اسرائيل نيز روز چهارشنبه- دوازدهم مهر- به نقل از منابع سياسی اسرائيل گفت: نتانياهو معتقد است که باراک در ديدارهايش با مقامات آمريکا، نتانياهو را جنگ افروز و خود را طرفدار راهکار مسالمت جويی در قبال برنامه هسته ای ايران و يک «منجی» برای جلوگيری از عملی کردن حمله به سايت های هسته ای ايران نشان داده است.

نتانياهو و باراک بويژه در ماه های اخير، در برابر همه مقامات کنونی و پيشين اسرائيل که مخالف حمله به ايران بودند، در يک جبهه مشترک و واحد ظاهر می شدند اما اکنون نخستين بار است که اين جبهه به ظاهرپولادين گذشته آنان، دستخوش شکافی جدی شده است.

نتانياهو بويژه با تکيه بر پيشينه و تجربيات غنی نظامی ژنرال اهود باراک بود که خطرات ناشی از برنامه هسته ای ايران را بسيار جدی معرفی می کرد.

اهود باراک کماندوی واحد نخبه ارتش اسرائيل و قهرمان نظامی اين کشور، رييس ستاد کل بوده و نيز در کنار چند دوره پست وزارت دفاع در دولت های مختلف، يک دوره نيز نخست وزير اسرائيل بوده است.

رسانه های اسرائيل روز جمعه- چهاردهم مهر- خبر دادند که بنيامين نتانياهو اين احتمال را به طور جدی بررسی کرده است که انتخابات پارلمانی در ماه فوريه، چهار ماه ديگر، برگزار شود.

نتانياهو با اين انديشه که انتخابات زودتر از موعد خود برگزار شود، لايحه بودجه سال ۲۰۱۳ را نيز به کنست ارائه نکرده است؛ امری که رئوبن ريبلين رييس مجلس اسرائيل روز سه شنبه در مورد آن گفت که ممکن است نيازی به بررسی لايحه بودجه در دوره کنونی پارلمان نباشد و اين امر به بعد از انتخابات موکول شود.

شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل نيز سه شنبه پيشاپيش با احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرد و گفت «چند ماه زود برگزار شدن انتخابات اثری ندارد».

شائول موفاز رهبر ايرانی زاده حزب کاديما در روزهای اخير گمانه زنی کرده بود که نتانياهو مسئله «مقابله با ايران» را به انتخابات بکشاند و با توسل به حربه «تهديدهای ناشی از ايران» بخواهد قدرت حزب ليکود را تقويت کند.

نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب حاکم ليکود به رهبری بنيامين نتانياهو در انتخابات قدرت خود را بيشتر خواهد کرد و حزب کاديما که در دوره کنونی پارلمانی يک کرسی نيز بيشتر از حزب ليکود دارد، به ميزان زيادی تضعيف خواهد شد و از قدرت چانه زنی سياسی آن برای حضور در دولت بعدی کاسته می شود.

نظرسنجی ها همچنين می گويد حزب «استقلال» که اهود باراک چندی پيش در پی کناره گيری اش از حزب کارگر برپا کرد، از کمترين ميزان استقبال رای دهندگان برخوردار خواهد بود اما حزب کارگر که وی آن را ترک کرد با رهبری خانم شلی يخيموويچ، به ميزان زيادی تقويت خواهد شد.

نظرسنجی ها از تقويت حزب راستگرای افراطی «اسرائيل خانه ماست» به رهبری آويگدور ليبرمن وزير خارجه کنونی اسرائيل نيز خبر می دهد.

در حالی که در بسياری از دوره های پيشين انتخابات اسرائيل، روند سياسی و مسئله فلسطينی ها در کانون جدل های احزاب اسرائيل بود، با رفتن مذاکرات اسرائيل و فلسطينی ها به حالت اغما، به نظر می رسد که مسئله ايران در صدر موضوع های احزاب برای انتخابات پيش روی اين کشور باشد.

روزنامه «هاآرتص» روز جمعه- چهاردهم مهر- نيز در تيتر يک خود با عنوان «طلاق ديرهنگام نتانياهو و باراک» کارتونی را منتشر کرده است که نشان می دهد که این دو نفر نقشه ايران را به عنوان ميراث خود تقسيم می کنند.
XS
SM
MD
LG