لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

نتانياهو: مشکل خاورميانه شهرک‌سازی نيست، ايران است


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، می گويد که خانه سازی های دولت او در اراضی اشغالی فلسطينی مشکل اصلی خاورميانه نيست، بلکه «ايران اتمی معضل مهم جهانی است».

آقای نتانياهو اين سخنان را شامگاه شنبه، ۳۰ دی ماه، در ديدار با سناتور جان مک کين از چهره های شاخص جمهوريخواه آمريکايی که به اسرائيل سفر کرده است، بيان داشت.

به گزارش رسانه های اسرائيل، نخست وزير اين کشور اين را نيز به سناتور مک کين و هيات همراه او گفت: «تاريخ کسانی را که مانع از طرح های هسته ای ايران نشوند، نخواهد بخشيد».

به نوشته «تايمز آو اسرائيل»، اين سخنان بنيامين نتانياهو پيامی به واشينگتن است.

آقای نتانياهو تحريم های آمريکا و جامعه جهانی عليه ايران به خاطر طرح های اتمی جمهوری اسلامی را کافی ندانسته و خواهان سخت تر کردن تحريم ها شد.

بنيامين نتانياهو در ديدار با سناتورهای آمريکايی که شخصيت های دمکرات نيز در آن شرکت داشتند، از هر دو حزب آمريکايی به خاطر «حمايت بی چون و چرا» از اسرائيل سپاسگزاری کرد.

وی چند روز پيش نيز در ديدار با هيات ديگری از سناتورهای آمريکايی گفته بود دولتی که پس از انتخابات اسرائيل تشکيل می دهد، مقابله با معضل هسته ای ايران در صدر اولويت های وی خواهد بود.

اشاره آقای نتانياهو به اينکه ساخت و سازهای اسرائيلی مسئله اصلی نيست، انتقادهايی است که آمريکا و نيز جامعه جهانی از اسرائيل به خاطر خانه سازی های جنجالی در شرق بيت المقدس و کرانه باختری مطرح می کند.

اين ساخت و سازها که موجب خشم شديد دولت باراک اوباما نيز شده است، عامل اصلی رکود در روند صلح اسرائيلی- فلسطينی است؛ مذاکرات طرفين از چهار سال گذشته تا کنون متوقف شده است.

بنيامين نتانياهو در حالی ادامه ساخت و سازهای اسرائيلی در کرانه باختری و شرق اورشليم را امری کم اهميت می داند که اين سياست دولت او باعث خشم شديد آمريکا و نيز رويگردانی باراک اوباما از دولت اسرائيل شده است.

جفری گلدبرگ روزنامه نگار مشهور آمريکايی هفته گذشته در ستون مقاله های خود در بلومبرگ عمق ناخشنودی باراک اوباما از بنيامين نتانياهو را فاش کرد و نوشت اوباما بارها در جمع دوستان نزديک خود گفته است که برخی از سياستمداران اسرائيل حتی منافع ملی خود را تشخيص نمی دهند و موجب انزوای کشورشان در جهان می شوند.

جفری گلدبرگ اين را نيز نوشته بود که نتانياهو به صلح با فلسطينی ها اهميت نمی دهد؛ به خانه سازی ها در سرزمين های فلسطينی ادامه می دهد به گونه ای که باراک اوباما ديگر به اين کارهای او عادت کرده است و در چنين بن بستی، آمريکا نگران آينده و موجوديت اسرائيل در صورت انزوای شديدتر اين کشور است.

بنيامين نتانياهو چند روز پيش در پاسخ تلويحی به اين انتقادهای تند نقل شده از زبان باراک اوباما گفته بود که «اين مردم اسرائيل هستند که رهبران خود را تعيين می کنند و آنها می دانند که چه کسی به راستی با خلوص نيت مدافع منافع اسرائيل است».

نخست وزير اسرائيل در حالی از معضل هسته ای ايران به عنوان «مهم ترين مسئله جهان» ياد می کند که در آستانه انتخابات اسرائيل، اهود اولمرت نخست وزير پيشين اين کشور نيز در رشته انتقادهای تند و بی سابقه در طول چندين روز پی در پی، آقای نتانياهو و دولت او را متهم کرد که در چهار سال گذشته با «هدر دادن ۱۱ ميليارد شِکِل» طرح های واهی و موهومی را برای مقابله با برنامه اتمی ايران اجراء کرده است – در حالی که اين پول می توانست صرف رفاه مردم اسرائيل شود.

اهود اولمرت گفت تا کنون سابقه نداشته است رهبر يک ابرقدرت جهانی که تنها دوست اسرائيل در جهان است، از نگرانی از آينده اسرائيل سخن بگويد و مقصر اين امر، نتانياهو است.

انتخابات اسرائيل که ارزيابی می شود نخست وزيرِ تشکيل دهنده دولت پس از انتخابات نيز نتانياهو خواهد بود، در حالی روز سه شنبه برگزار می شود که باراک اوباما امروز رسماً دور دوم رياست جمهوری خود را آغاز می کند.

ناظران بسياری در اسرائيل و آمريکا ارزيابی می کنند که دوره ديگری از دولت های نتانياهو و اوباما نيز مملو از تنش در مناسبات بين دو دولت و نيز در روابط شخصی ميان آن دو باشد.

با وجود اين، مناسبات نزديک ميان شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل و باراک اوباما و احترامی که بين آن دو وجود دارد، عامل مهمی در ناديده گرفتن تنش های چهار سال گذشته در روابط دولت اوباما با نتانياهو بوده است.

به گزارش «تايمز آو اسرائيل»، شيمون پرز نيز روز شنبه در ديدار با هيات سناتورهای آمريکايی به رياست جان مک کين گفت «ما از ديدگاه آمريکا در ارتباط با ايران و تاکيد آمريکا بر اينکه نخواهد گذاشت که ايران به سلاح هسته ای برسد و اينکه برای تامين اين هدف، همه گزينه ها روی ميز است، قدردانی می کنيم».

سناتور مک کين به شيمون پرز گفت: «اسرائيل نمادی از يک کشور دمکرات برای همه جهان و قابل ستايش است».

در هيات همراه سناتور مک کين، افزون بر چهره های جمهوريخواه، شخصيت هايی از حزب دمکرات در سنای آمريکا نيز شرکت داشتند؛ سايراعضای هيات عبارت بودند از: کلی آيوت جمهوريخواه از ايالت نيوهمپشاير، ريجادربلومنتال دموکرات از ايالت کانتيکت، شلدون وايت هاوس دموکرات از ايالت رود آيلند و کريستوفر کونز دموکرات از ايالت دلور.

اين هيات در چارچوب سفری منطقه ای، در روزهای گذشته نيز در مصر با محمد مرسی رييس جمهوری مصر گفت و گو کرد و پيش از آن از اردن و نيز افغانستان ديدار کرده بود.

سناتور مک کين نامزد جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهوری نوامبر ۲۰۰۸ آمريکا با باراک اوباما رقابت می کرد. سناتور مک کين در کنار سناتور ليندزی گراهام و سناتور جو ليبرمن از مهم ترين حاميان اسرائيل در سنا محسوب می شود.
XS
SM
MD
LG