لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

جدال بر سر سازمان ملی رادیو و تلویزیون اسرائیل و احتمال فروپاشی دولت ائتلافی


بنیامین نتانیاهو گفته است که حزب لیکود از ورود به عرصه انتخابات زودهنگام باکی ندارد.
بنیامین نتانیاهو گفته است که حزب لیکود از ورود به عرصه انتخابات زودهنگام باکی ندارد.

جدال بر سر سازمان ملی رادیو و تلویزیون اسرائیل ائتلاف دولت این کشور را با احتمال فروپاشی روبرو کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و رهبر حزب حاکم لیکود، روز یکشنبه ۲۹ اسفند گفت، اگر هم پیمانانش در دولت موضع وی را در مورد لزوم بقای سازمان ملی رادیو و تلویزیون اسرائیل رد کنند، او این آمادگی را دارد که کار را به انتخابات زودهنگام بکشاند.

اما موشه کاخلون وزیر دارایی اسرائیل که رهبر حزب «کولانو» با ده کرسی، از هم‌پیمانان دولت نتانیاهو است، در پاسخ به تهدید وی گفت حزب او «از انتخابات زودهنگام باکی ندارد».

وزیر دارایی روز یکشنبه گفت، قانون مصوب کنست در مورد تشکیل سازمان جدید رسانه‌ای به جای سازمان ملی رادیو و تلویزیون، باید عملی شود.

مباحثات بر سر رادیو و تلویزیون ملی اسرائیل از سال‌ها قبل در این کشور آغاز شده بود.

معضلات این سازمان که قدمت کار آن به هشتاد سال پیش، ده سال پیش از استقلال اسرائیل باز می‌گردد، از یک دهه پیش افزایش یافته است.

بودجه این سازمان از آغاز به کار آن، نه از سوی دولت و نهادها، بلکه با پرداخت عوارضی اندک از سوی هر خانواده اسرائیلی تامین می‌شد.

اما سیاستمداران عوام‌گرا، از جمله از حزب لیکود، پرداخت عوارض از سوی خانواده‌ها را «امر تحمیلی» توصیف کرده و سرانجام سه سال پیش این عوارض را حذف کردند.

تشدید معضلات بودجه‌ای برای سازمان ملی رادیو و تلویزیون به خاطر حذف پرداخت عوارض، با انتصاب روزنامه‌نگاری به نام «یونی بن مناخم» به مدیرکلی این سازمان همراه بود که از سوی رسانه‌های دیگر اسرائیل به حمایت از دیدگاه‌های نتانیاهو متهم بود.

زمانی که دولت اسرائیل در تابستان سه سال پیش درگیر جنگ میان ارتش این کشور با شبه نظامیان حماس در غزه بود، کنست در نشستی در ساعت سه نیمه شب در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۴، قانون انحلال سازمان ملی رادیو و تلویزیون را تصویب کرد.

بنیامین نتانیاهو بارها در هفته‌های اخیر گفت، چنان مشغول رتق و فتق مسائل آن جنگ بود که توجه به سرنوشت سازمان ملی رادیو و تلویزیون «از مدار رصد او خارج شد» و از این بابت پشیمان است.

قانون کنست می‌گوید در پی انحلال سازمان ملی رادیو و تلویزیون باید سازمان رسانه‌ای جدیدی برپا شود که بودجه آن را دولت بپردازد.

اما سازمان جدید در برپایی خود سال‌ها اهمال کرده و مسئولان آن نیز یکی پس از دیگری استعفا داده و کارگزینی آن نیز متهم است که به جای روزنامه‌نگاران سازمان ملی، روزنامه‌نگاران دیگری را با حقوق کلان استخدام کرده و بودجه بیشتری را می‌طلبد.

بحران ایجاد شده از تابستان ۲۰۱۴ موجب شد که از دو هزار گزارشگر، نیروی فنی، کارمند و گوینده دائمی و صدها کارمند پیمانی سازمان ملی رادیو و تلویزیون، یک هزار کارمند دائمی و صدها کارمند پیمانی آن داوطلبانه استعفاء دهند.

طبق قانون باید ۳۰ آوریل، دهم اردیبهشت امسال، پایان کار سازمان ملی رادیو و تلویزیون اسرائیل باشد تا همان روز، سازمان جدید کار خود را آغاز کند.

انحلال سازمان ملی به مفهوم اخراج یک هزار نیروی دائمی باقی مانده و بیکار شدن صدها کارمند پیمانی دیگر آن است؛ آنها اعتراض‌های خود را در روزهای اخیر در شهرهای این کشور شدت بخشیده‌اند.

شماری از اعضای سازمان ملی که بزودی بیکار می‌شوند، روز ۲۷ اسفند در دیدار با نتانیاهو وضعیت سخت خود را تشریح کرده و گفتند سازمان جدید آنها را که سابقه طولانی دارند، استخدام نمی‌کند.

نخست‌وزیر اسرائیل در پایان نشست با هیات سازمان ملی رادیو و تلویزیون به رسانه‌های کشورش گفت، هیچ دلیل منطقی برای انحلال این سازمان وجود ندارد؛ چون سازمان هم اصلاحات کافی را انجام داده؛ بودجه کمتری را مصرف می‌کند و هم نیروهای باقیمانده حاضر هستند که حقوق‌شان کمتر از امروز شود.

نتانیاهو گفت، اما برپایی سازمان جدید بودجه بیشتری را به بیت‌المال تحمیل می‌کند.

با وجود این، بسیاری از رسانه‌های تجاری اسرائیل که مخالف دیدگاه‌های سیاسی نتانیاهو هستند، از دولتمردان و سیاستمداران رقیب او حمایت می‌کنند.

بخش فارسی رادیو صدای اسرائیل با سابقه ۵۹ سال پخش به سوی ایران و ۶۵ سال برای فارسی‌زبان در خود اسرائیل، یکی از زبان‌های خارجی در سازمان ملی رادیو و تلویزیون اسرائیل است.

بحران گسترده سازمان ملی رادیو و تلویزیون که در سال‌های گذشته موجب عدم مجوز برای استخدام نیروهای جدید شد، بخش فارسی را نیز تحت تاثیر شدید قرار داد اما اکنون ادامه حیات تمامی رادیو و تلویزیون اسرائیل به تصمیم و یا سازش دولتمردان در کابینه ائتلافی این کشور گره خورده است.

آقای نتانیاهو گفته است، در پی بازگشت از سفر رسمی‌اش به چین، باید سرنوشت تمرد وزیر دارایی که خواهان انحلال سازمان ملی است روشن شود و لیکود از ورود به عرصه انتخابات زودهنگام باکی ندارد.

اما رئوون ریولین رییس‌جمهوری اسرائیل روز دوشنبه گفت، این بحران را باید بدون نیاز به انتخاباتی زودهنگام فیصله داد.

نظرسنجی‌ها می‌گوید، احزاب کوچک هم‌پیمان با دولت کنونی نتانیاهو در انتخابات تازه تضعیف می‌شوند.

XS
SM
MD
LG