لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

جزئیات زندگی خصوصی بنیامین نتانیاهو در رسانه های جهان


بنیامین نتانیاهو (نفر دوم از راست) همراه با مادونا و سارا نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو (نفر دوم از راست) همراه با مادونا و سارا نتانیاهو
در هفته های اخير برخی از نشريات مهم جهانی توانسته اند برای نخستين بار نگاهی به زندگی خصوصی بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل بيفکنند.

نتيجه اين گزارش های مشروح و بی سابقه ثابت می کند سياستمداری که او را در شمار رهبران قوی جهان می دانند، تا حد زيادی از همسر خود پيروی می کند و به قول ايرانی ها ممکن است که «زن ذليل» باشد.

نه تنها نشريه «تايم» ماه گذشته در اقدامی کاملا بی سابقه مقاله ای را همراه با عکسی پر حاشيه و عنوان پرطمطراق «کينگ بی بی» در باره زندگی بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل از بدو تولد تا کنون منتشر کرد، بلکه نشريه آمريکايی مهم «وانيتی فر» نيز مقاله ای را به زندگی زوج نتانياهو اختصاص داده است.

حال نوبت نشريه آلمانی «بيلد» رسيده است که زندگی نتانياهو و همسرش را با ديدی تحسين آميز مورد بررسی قرار دهد و همين روزها نيز فيلمی از شبکه آمريکايی سی.بی.اس درباره وی پخش خواهد شد.

رسانه های اسرائيلی که از ديرباز به اثرگذاری زياد خانم سارا نتانياهو بر تصميمات و زندگی کاری شوهرش می پرداختند، حال از اين همه مقالات نشريات تحسين آميز خارجی نسبت به زوجی که در اقامتگاه نخست وزيری اسرائيل در اورشليم نشسته اند، ابرو بالا انداخته و اين مقالات را با نگاهی انتقادی می نگرند.

نشريه «تايم» که لقب «پادشاه بی بی» را برای نتانياهو به کار برده بود، زندگی پدر نتانياهو، پروفسور نتانياهو را مورد بررسی قرار داده است. وی که يک مورخ سرشناس يهود بود ماه گذشته در سن ۱۰۴ سالگی در گذشت.

این نشریه در گزارش خود تاثیر پدر نتانیاهو و همچنین قهرمانی های يوناتان نتانياهو برادر بزرگ بنيامين نتانياهو را بر رفتارهای نخست وزير اسرائیل زياد دانسته بود.

سرهنگ يوناتان نتانياهو افسر ارشد واحد کوماندوهای نخبه ای بود که در ماجرای گروگان گيری مسافران هواپيمای «ايرفرانس» و ربودن آنها به فرودگاه «انتبه» در اوگاندا در دهه هفتاد ميلادی، با فدا کردن جان خود موجب نجات همه مسافران آن هواپيمای مسير پاريس – تل آويو از اسارت چريک های مسلح فلسطينی شد.

نشريه «تايم» در مقاله تحسين آميز خود نسبت به نتانياهو تاکيد کرده بود که نظرات و دانش تاريخی پروفسور نتانياهو نيز بر شکل گيری ديدگاه های سياسی پسرش بنيامين نتانياهو اثر بزرگی داشته است.

پدر نتانیاهو معتقد بود که يهوديان بايد همواره از خود در برابر خطراتی که موجوديت يهود را تهديد می کند، از پيش خبردار باشند و راهکارهای لازم را در پيش گيرند.

نشريه «وانيتی فر» نيز در روزهای اخير با اختصاص صفحات بسياری از تازه ترين شماره خود به زندگی زوج نتانياهو نوشته بود که نقش سارا نتانياهو در تصميم گيری های شوهرش کم نيست و او در چشم بسياری از اسرائيلی ها به عنوان «موثرترين» مشاور نخست وزير به تصوير کشيده می شود.

حال آقای نتانياهو خود در مصاحبه ای با نشريه آلمانی «بيلد» تاييد کرده است که اين خانم سارا بود که به او در غلبه کردن بر ترديدهای طولانی و جدی اش در مورد عملی کردن معامله جنجالی سال گذشته با سازمان حماس نقش نهايی را ايفاء کرد.

نتانياهو سال گذشته موافقت کرد که بيش از هزار زندانی امنيتی فلسطينی را که برخی از آنها به عنوان «ابر تروريست» شناخته شده بودند، در برابر تحويل گرفتن زنده گيلعاد شاليط سربازی که پنج سال و نيم در اسارت حماس بود، آزاد کند.

آقای نتانياهو به «بيلد» گفته است: «سارا به من گفت وقتی می خواهی تصميم نهايی را اتخاذ کنی، فکر کن که گيلعاد يکی از پسران خودت است؛ اگر پسر خودت در اسارت بود، چه می خواستی؟»

نشريه «بيلد» مصاحبه خود را شامل حال سارا نتانياهو نيز کرده است و اين گفت و گو را با «بانوی اول اسرائيل» يک «دستاورد» برای اين روزنامه معرفی کرده است، زيرا خانم سارا در ۱۲ سال گذشته، پس از دوره قبلی نخست وزيری شوهرش، ديگر گفت و گوی رسانه ای مشروحی انجام نداده بود.

خانم نتانياهو که در زمان ميهمانداری هواپيما با نتانياهو آشنا شد و پس از مدتی با او ازدواج کرد، به «بيلد» گفته است: «من، بی بی و دو پسران مان، هر شب شبات (آدينه شب ها) همانند هر خانواده عادی ديگر يهودی هستيم که در پای درختی بزرگ در حياط خانه، در کنار هم غذاهايی را که من می پزم، صرف می کنيم و در باره امور مهم خود در هفته ای که داشته ايم، حرف می زنيم».

نشريه «بيلد» اين را نيز نوشته است که «دو پسر نتانياهو؛ يائير و آونر در کانون توجه جهانی هستند و برخی، آن دو را با شاهزاده های بريتانيا؛ ويليام و هری هم رديف می کنند».

بنيامين نتانياهو پيش از ازدواج با سارا دو بار زن های گذشته خود را طلاق داده بود و از دختر بزرگش از همسر نخست خود، صاحب نوه هم شده است.

سارا نتانياهو در مصاحبه با «بيلد» شکايت می کند که رسانه های اسرائيل به او به شدت حمله می کنند و هر چيز مربوط به او را «بزرگ نمايی» می کنند و می گويد: در ده سالی که نتانياهو در صف اوپوزيسيون بود، کسی از خدمتکاران و دایه های فرزندانش و غيره نبود که شکايتی کند اما حالا پی درپی عليه او شکايت می شود که گويا با فلان کارمند و فلان خدمتکار اقامتگاه نخست وزيری سخت گيری کرده است!

در دوره پيشين که نتانياهو نخست وزير اسرائیل بود چند شکايت عليه سارا از جمله در مورد اينکه يک سلمانی کنار خانه اش مجانی موهای او را سشوار می کشيده است، موجب جنجال زيادی شد. تاثیر این شکایت به گونه ای بود که وقتی نتانياهو بار دیگر به نخست وزيری رسيد، شب پيروزی، ديگر زنش در کنار او نبود و می خواست نشان دهد که درس عبرت های لازم را گرفته است.

اما رسانه های اسرائيل از دست انداختن سارا نتانياهو کوتاه نمی آيند و آدمک های سارا يکی از شخصيت های هميشگی در برنامه های کمدی تلويزيونی اسرائيلی است. روزنامه چپگرای «هاآرتص» نيز که با سياست های نتانياهو مخالف است، بخش مخصوصی را به مطالب انتقادی عليه سارا نتانياهو اختصاص می دهد.

به نوشته روزنامه هاآرتص، زوج نتانياهو در کارزاری برنامه ريزی شده خود را «زوج سلطنتی يهود» به جهان معرفی می کنند و همين روزها نيز بنيامين نتانياهو خودش با يک تراکتور کوچک خنده دار، گزارشگر شبکه آمريکايی سی.بی.اس را اين طرف و آن طرف می برد زيرا اين شبکه نيز در حال تهيه گزارشی در باره زندگی نتانياهوهاست.
XS
SM
MD
LG