لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

نتانیاهو: خواسته فلسطينی ها «نابودی» اسرائيل است


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، می گويد که سخنان روز شنبه خالد مشعل در آيين سالروز برپايی حماس در غزه، بايد يک بار ديگر «چهره واقعی دشمنان اسرائيل» را به جهان نمايانده و ثابت کرده باشد که تنها خواسته فلسطينی ها «نابودی» اسرائيل است.

آقای نتانياهو روز يکشنبه، نوزدهم آذر، در نشست هفتگی دولت خود گفت: اسرائيل کاری را که در قبال باريکه غزه انجام داد و به طور يکجانبه از غزه عقب نشينی کرد، هرگز در مورد کرانه باختری تکرار نخواهد کرد و اين اراضی را بدون توافق نهايی صلح که به نزاع برای هميشه خاتمه دهد، ترک نخواهد کرد.

بنيامين نتانياهو گفت: «چشمان ما به خوبی گشوده است و می دانيم که نيت واقعی فلسطينی ها چيست» و افزود: «آنها هيچ قصدی برای سازش و زندگی در کنار ما ندارند؛ آنها می خواهند اسرائيل را از بين ببرند اما يقيناً شکست خواهند خورد...ملت اسرائيل بر اين دشمنان غلبه خواهد کرد».

نخست وزير اسرائيل در ادامه اين سخنان، از محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی نيز انتقاد کرد و گفت: «جالب اينجاست که چرا ابومازن حرف های مشعل را نکوهش نکرده است؟ و چرا قبلاً در برابر حمله راکتی حماس با راکت های ايرانی به اسرائيل سکوت کرد؟»

آقای نتانياهو خود افزود که «البته ابومازن در جستجوی نزديکی با حماس است؛ همان سازمانی که از سوی ايران حمايت می شود و ما نيز يک دولت به دور از توهمات هستيم؛ صلح واقعی با همسايگان را می خواهيم اما چشمان خود را به روی حقيقت نمی بنديم و مانند کبک سر خود را در برف فرو نمی بريم و اشتباهاتی مانند عقب نشينی يکجانبه از غزه را که موجب شد حماس حاکم بر غزه شود، تکرار نخواهيم کرد».

نخست وزير اسرائيل گفت: «اگر به روند دروغين صلح تن در دهيم و زمين های بيشتری از يهودا و شومرون را به آنها بدهيم يعنی اينکه گذاشته ايم که غزه دوم تا دم در تل آويو، کفر صبا و خدرا نزديک شود؛ ما در برابر فشارهای بين المللی مقاومت می کنيم و اگر در گذشته مقاومت نکرده بوديم، حال به اينجا نمی رسيديم و امروز نيز ايستادگی، چيزی است که از رهبری اسرائيل درخواست می شود».

همزمان، شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل نيز روز يکشنبه گفت: «سخنان مشعل چهره واقعی حماس را نشان داد که يک باند تروريستی باقی مانده است».

آقای پرز نظر خود را تکرار کرد که «تنها گزينه برای اسرائيل، روی آوردن به مذاکرات صلح با محمود عباس است».

رييس جمهوری اسرائيل روز پنجشنبه گذشته نيز گفته بود که محمود عباس هنوز يک «شريک جدی» برای صلح اسرائيل با فلسطينی هاست.

خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس، که برای نخستين بار در عمر خود توانسته بود پس از دهه ها زندگی در کشورهای عربی، در روزهای گذشته وارد باريکه غزه شود، شنبه در آيين بيست و پنجمين سالروز برپايی حماس، در حالی که يک ماکت راکت دوربرد ام- ۷۵ ساخته شده بر اساس فناوری راکت ايرانی «فجر– ۵» در صحنه سخنرانی بود، گفت که اين جنبش هرگز اسرائيل را به رسميت نخواهد شناخت و گزينه «مقاومت» همچنان در دستور کار فلسطينی هاست.

منظور از گزينه «مقاومت» کاربرد ترور و خشونت مسلحانه عليه اسرائيل است در حالی که جنبش فتح و تشکيلات خودگردان فلسطينی مدت های طولانی است که اين گزينه را ترک کرده و راهکار«مقاومت مردمی» به دور خشونت را در دستور کار قرار داده است.
محمود عباس با استفاده از راهکار سياسی به دور از خشونت توانست در روز نهم آذر/ بيست و نهم نوامبر موجب ارتقای جايگاه سياسی فلسطينی ها در سازمان ملل شود و زمينه را برای استقلال آتی کشور فلسطين فراهم کند.

البته خالد مشعل در غزه اين را نيز گفته بود که «مقاومت» هدف نيست بلکه «تنها ابزار و راهکار» است.

آقای مشعل افزوده بود که «از نهر با بحر سرزمين فلسطينی است». منظور از «نهر» رود اردن و هدف از «بحر» دريای مديترانه است؛ مفهوم اين عبارت که در دهه های دور ياسر عرفات برای نخستين بار آن را باب کرد، اين است که کشوری به نام اسرائيل در حد فاصل رود اردن تا دريای مديترانه از اساس نبايد وجود داشته باشد.

موفاز: «بايد مشعل را در غزه ترور می کرديم»

در اين ميان، شائول موفاز رهبر جناح اپوزيسيون روز شنبه گفته بود که دولت اسرائيل می بايست از حضور خالد مشعل در غزه استفاده می کرد و او را می کشت.

ژنرال ذخيره موفاز که در گذشته وزيردفاع و نيز رييس ستاد کل ارتش اين کشور بوده است، بودن مشعل در غزه را «فرصتی» برای اسرائيل جهت کشتن او توصيف کرد و گفت: «با از دست دادن اين فرصت و در حالی که خودمان موجب تضعيف محمود عباس شده ايم، موجب می شويم که مشعل به زودی به يهودا و شومرون (کرانه باختری) نيز بيايد».

اولمرت: «محور افراطی نتانياهو – ليبرمن اسرائيل را شديداً منزوی کرده است»

همزمان، اهود اولمرت نخست وزير پيشين اسرائيل گفت که «محور افراطی بنيامين نتانياهو- آويگدور ليبرمن اسرائيل را بشدت منزوی کرده است».

آقای اولمرت روز شنبه در مصاحبه با رسانه های کشورش، از تصميمات دولت نتانياهو در خانه سازی های جديد در شرق اورشليم و کرانه باختری به شدت انتقاد کرد و گفت اسرائيلی ها بايد بدانند که به خاطر اين نابخردی های نتانياهو و همفکرانش، بهای سنگينی از کشور ما گرفته می شود.

آقای اولمرت اين را نيز گفت که به خاطر انشعاب های زياد در احزاب ميانه و چپ که امکان تشکيل يک جبهه در برابر محور تندروی نتانياهو- ليبرمن را سلب کرده است، وی از حضور در انتخابات پيش روی کشور خودداری می کند. اين انتخابات روز سوم بهمن/ ۲۲ ژانويه برگزار می شود.

آقای اولمرت در سال ۲۰۰۸ از سمت خود به خاطر اتهاماتی در زمينه فساد، که هنوز تازه حالت شايعه داشت و به مرحله بازجويی يا کيفرخواست نرسيده بود، کناره گيری کرد اما پس از چهار سال دادگاه حکم به تبرئه او داد.

در آخرين هفته های عمر دولت آقای اولمرت، وی و محمود عباس پيش نويس توافق صلح نهايی را همراه با نقشه های زمين ها آماده کرده بودند اما استعفای اولمرت، روند صلح را از آن زمان تا به امروز به اغمای مطلق برد.

فلسطينی ها نظر به اين بن بست، دو هفته پيش توانستند از طريق رای گيری در مجمع عمومی سازمان ملل فلسطين را به عنوان «دولت ناظر غير عضو» به رسميت جامعه جهانی بشناسانند و موفقيت خيره کننده سياسی برای خود کسب کنند؛ اين دستاورد دولت نتانياهو را خشمگين کرده و طرح خانه سازی های کلان تازه در اراضی اشغالی را به عنوان «مجازات» فلسطينی ها در پيش گرفته است.

اما آقای عباس در مصاحبه با رسانه های قطر که روز يکشنبه منتشر شد، گفت: «اسرائيل اگر صلح با ما را می خواهد، بايد کرانه باختری را ترک کند».
XS
SM
MD
LG