لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

نتانیاهو: ایران می‌خواهد هولوکاست دیگری علیه یهودیان به راه اندازد


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز يکشنبه، هشتم بهمن ماه، در جلسه دولت خود گفت که «ايران می‌خواهد هولوکاست ديگری عليه يهوديان به راه اندازد».

آقای نتانياهو اين سخنان را در نشست دولت خود و پس از انتخاباتی که سه شنبه گذشته در اين کشور برگزار شد، بر زبان آورد و اولين اظهارات رسمی او در جلسه کابینه اسرائیل بود.

دولت نتانياهو تا تشکيل دولت بعدی، حالت دولت گذار را دارد. همه شواهد نشان می دهد که او از بخت بيشتری برای تشکيل دولت آتی برخوردار است.

بنيامين نتانياهو در حالی از خطر «هولوکاست ديگری از سوی ايران» عليه اسرائيل سخن گفت که روز يکشنبه با روز جهانی يادبود هولوکاست مصادف است.

سازمان ملل از سال ۲۰۰۵ و پس از سخنان محمود احمدی نژاد در رد هولوکاست، با اجماع جهانی و در حالی که ايران تنها مخالف قطعنامه بود، روز بيست و هفتم ژانويه را که سالروز آزادسازی اردوگاه آشوويتس به دست ارتش سرخ است، به عنوان روز بين المللی يادبود هولوکاست، تعيين کرده است.

نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه اين را نيز گفت که «يهودی ستيزی هنوز از جهان رخت برنبسته است و اراده برای نابودی اسرائيل، هنوز وجود دارد و انکار هولوکاست نه تنها از سوی عوامل حاشيه ای، بلکه با حرارت از سوی کشورهای اصلی نیز انجام می شود».

آقای نتانياهو در اشاره به سخنرانی های احمدی نژاد در مجامع جهانی گفت: «انکار هولوکاست از سوی ملتی انجام می شود که رهبران آن از تريبون سازمان ملل و تريبون های ديگر دنيا، هالوکاست را رد می کنند و در همان حال زمينه را به باور خود برای هولوکاست ديگری آماده می کنند تا به زعم خود، پايان کشور يهوديان را رقم بزنند».

نخست وزير اسرائيل در ادامه گفت: «آنها از تلاش بی وقفه برای دستيابی به سلاح اتمی که هدفشان را در نابودی اسرائيل تامين کند، باز نمی ايستند ولی ما اين خطرات را متوقف خواهيم کرد و اين، هدف نخست دولت من بوده و هدف اول ملت نيز هست».

آقای نتانياهو گفت: «با گذشت تنها چند دهه از هولوکاست، اراده برای نابودی يهوديان ظاهرا تغييری نکرده اما چيزی که تغيير کرده است، قدرت يهوديان در دفاع از خود است که در آمادگی ما برای اقدام متجلی می شود و اگر يهوديان آماده اقدام نباشند، هيچ کسی برای دفاع از آنها اقدام نخواهد کرد و نمی توان به اقدامات مستقل و تک تک برای دفاع از يهوديان تکيه کرد مگر اينکه خود يهوديان از خويش دفاع کنند».

ناظران می گويند که آقای نتانياهو با اين سخنان بار ديگر ناخشنودی خود را از رويکرد آمريکا در قبال ايران نشان می دهد. دولت باراک اوباما تعيين ضرب الاجل برای برنامه هسته ای ايران را رد کرده است؛ امری که به تلاش های چند ساله نتانياهو برای واداشتن آمريکا به قائل شدن اولتيماتوم برای ايران ضربه زد.

نتانياهو در حالی ايران را به تلاش برای ايجاد هولوکاست ديگری متهم کرد و از خطر دستيابی ايران به سلاح اتمی سخن گفت که در آمريکا نيز سناتور جان کری پنجشنبه گذشته در نشست سنا گفت که آمريکا تنها قائل به مهار برنامه هسته ای ايران نيست و نخواهد گذاشت که ايران به سلاح اتمی دسترسی يابد.

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، نيز آخر هفته در مصاحبه با وب سايت آمريکايی «ديلی بيست» گفت که آمريکا طرح های نظامی لازم را برای حمله به ايران به عنوان آخرين راهکار در برابر لجاجت های سران ايران در برنامه هسته ای اين کشور، تهيه کرده است.

آقای باراک اين را نيز گفت که طرح های نظامی آمريکا عليه ايران، برای «جراحی از نوع ليزری» است و آمريکا درگير جنگ بزرگ ديگری مانند عراق و افغانستان نخواهد شد و نيز گفت «نبايد فکر کرد که شکستی در ممانعت از ايران در کار خواهد بود».

اهود باراک در اين مصاحبه هرچند خواهان برقراری تحريم های فلج کننده تر عليه ايران شد و «قطع کامل واردات و صادرات» به ايران را طلب کرد، اما خود نيز افزود که فکر نمی کند اين کارها نيز ايران را به تغيير ماهيت برنامه هسته ای اش وادار کند.

در روزهای گذشته رييس جمهوری اسرائيل و نيز هنری کيسينجر وزيرخارجه اسبق يهودی آمريکا در جريان مجمع جهانی اقتصاد در داوس سوييس، نسبت به ادامه برنامه هسته ای ایران هشدار داده و گفته اند که آمريکا يقيناً مانع از تحقق قصد اتمی شدن ايران خواهد شد.

وزيران امنيتی اسرائيلی: خبر انفجار در فردو «جالب» است، «استقبال» می کنيم

در همين حال، ژنرال ذخيره اسرائيلی و عضو ارشد حزب ليکود موشه بوگی يعلون که از او به عنوان يکی از دو گزينه برای احراز پست وزارت دفاع در دولت جديد اسرائيل نام برده می شود، روز يکشنبه در مصاحبه با راديوی سراسری اسرائيل، در پاسخ به پرسشی در مورد اينکه از گزارش های رسانه های آمريکايی، از جمله وبسايت WND در مورد انفجاری سهمگين در تاسيسات هسته ای فردو در قم چه می داند، تنها گفت: «من هم اين را در روزنامه های امروز خواندم».

وبسايت آمريکايی يادشده به نقل از حميد رضا ذاکری يک ايرانی گريخته از کشور که از سالها پيش خود را مرتبط با تشکيلات اطلاعاتی و شورای امنيت ملی ايران معرفی کرده بود، نوشته است که از زمان اين انفجار در پيش ازظهر چهارشنبه در قم، بيش از ۲۸۰ کارشناس و کارکنان تاسيسات فردو در دل کوه گرفتار شده اند.

در حالی که ايران در برابر اين خبرها سکوت کرده است، ژنرال اسرائيلی يعلون به راديوی اسرائيل گفت اين خبرها «جالب» است.

اما نه تنها وزير امور راهبردی اسرائيل اين خبرها را «جالب» دانست بلکه به گزارش وب سايت «تايمز آو اسرائيل»، آوی ديختر وزير دفاع شهروندی اسرائيل نيز روز يکشنبه در مصاحبه با رسانه های اين کشور گفت: «هر عملياتی در مورد ايران که در آن مردم عادی کشته نشوند اما به سرمايه های اين کشور لطمه بزند، خبرهای خوبی است و از آن استقبال می شود».
XS
SM
MD
LG