لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

نتانیاهو: توافق نهایی باید قطار هسته‌ای ایران را از ریل خارج کند


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، در اولين واکنش به اجرای توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی گفته است که منتظر پيمان نهايی اتمی با ايران می‌ماند و توافق پايانی بايد به گونه‌ای تنظيم شود که «قطار برنامه هسته‌ای ايران را از ريل خارج کند».

نخست وزير اسرائيل روز دوشنبه، سی‌ام دی، در جريان سخنرانی استفان هارپر نخست وزير کانادا که به اسرائيل رفته است و اظهاراتی که او در مورد ايران داشت، گفت اسرائيل خواهان قطع کامل فعاليت‌های اتمی ايران است.

وی افزود: «جامعه جهانی بايد از مشروعيت بخشيدن به (حکومت) ايران در حالی که فريادهای نابودی اسرائيل هنوز از ايران بلند است، دست بکشد».
آقای نتانياهو گفت حتی اجرای توافق موقتی هسته‌ای «مانع از ادامه تلاش‌های ايران برای رسيدن به توانايی اتمی نظامی نخواهد شد».

نخست وزیر اسرائیل پیشتر پيمان هسته‌ای موقتی را که سوم آذر ميان ايران و کشورهای گروه ۱+۵ به دست آمد و اجرای آن از دوشنبه سی ام دی ماه آغاز شد، «يک اشتباه تاريخی» ناميده و از قدرت‌های مذاکره کننده در برابر ايران، به سختی انتقاد کرده بود.

وی روز دوشنبه در حالی که که همتای کانادايی خود را در مجلس اسرائيل همراهی می‌کرد، بار دیگر از موضع‌گيری‌های کانادا در خصوص ايران به گرمی قدردانی کرد.

نتانياهو گفت: «کانادا در مسير درست تاريخ ايستاده» و سياست‌های اين کشور در دوران نخست وزيری استفان هارپر بر اساس «صداقت و اخلاق» است.

استفان هارپر در سخنرانی در کنست گفته بود، کانادا هنوز حاضر نيست حتی بخشی از تحريم‌ها عليه ايران را لغو کند.

موضع‌گيری دولت کانادا در حفظ تحريم‌های ايران در حالی است که آمريکا و کشورهای اتحاديه اروپا از روز دوشنبه بخشی از تحريم‌ها عليه ايران را، بر اساس توافق هسته‌ای موقتی، لغو کردند.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که هيات ده نفره ناظران خود را از روز شنبه اين هفته برای رصد کردن اقدامات عملی دولت ايران در اجرای توافق هسته‌ای به تهران فرستاده بود، تاييد کرد که ايران از روز دوشنبه، سی ام دی، غنی‌سازی بيست درصدی اورانيوم را تعليق کرده است.

ايران همچنين از روز نخست اجرای تعهدات خود، کار تبدیل ذخيره اورانيوم غنی شده بيست درصدی به اکسيد، و رقيق سازی اورانيوم را در سايت‌های نطنز و فردو در اطراف قم آغاز کرد.

ناظران آژانس که از کوره اتمی اراک ديدار کردند، تاييد می‌کنند که ايران اجرای تعهدات بر اساس توافق هسته‌ای ژنو را در مورد اين کوره نيز آغاز کرده است.

قطع کامل غنی‌سازی بيست درصدی و تعليق فعاليت‌های اتمی ايران در کوره آب سنگين اراک دو شرط مهم از سوی بنيامين نتانياهو در خصوص برنامه‌های اتمی ايران بود ولی وی خواهان برچيدن کامل سايت اتمی فردو در اطراف قم و نيز قطع غنی‌سازی اورانيوم با هر ميزان غلظت شده است.

نتانياهو خواهان آن است که در توافق نهايی، اصولا برنامه هسته‌ای ايران برچيده شود. اين در حالی است که توافق ژنو ادامه غنی‌سازی اورانيوم تا سطح پنج درصد را برای ايران حفظ می‌کند.

دستور نتانياهو به تشکيل «پرونده تخلفات» ايران

در اين ميان، روزنامه اسرائيلی هاآرتص، سه شنبه اول بهمن گزارش داد که هياتی از دولت آمريکا در ادامه اين هفته برای گفت‌وگو در مورد آغاز اجرای توافق هسته‌ای ايران، راهی بيت‌المقدس می‌شود.

به نوشته هاآرتص، فيليپ گوردون مشاور باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا در امور خاورميانه رياست هيات آمريکايی اعزامی به اسرائيل، شامل کارشناسان اتمی و امور تحريم‌ها عليه ايران را بر عهده دارد.

يک مقام آمريکايی مرتبط با اين مذاکرات که نام او برده نشد، به هاآرتص گفت، «در روزهای پيش از آغاز اجرای توافق هسته‌ای، مقامات ارشد آمريکايی و اسرائيلی از طريق ويدئوهای امن، مذاکرات زيادی با يکديگر داشتند زيرا مسئله اجرای توافق هسته‌ای، برای اسرائيل بالاترين اهميت را دارد و منفعت مشترک اين کشور و آمريکا است».

روزنامه اسرائيلی معاريو روز دوشنبه نوشته بود، دولت نتانياهو گروهی از کارشناسان خود در نهادهای مختلف اين کشور را مامور کرده که اجرای توافق ژنو از سوی ايران را «به دقت رصد کنند» تا پرونده «تخلفات احتمالی ايران» را تهيه کرده و آن را به قدرت‌های مذاکره کننده در برابر ايران ارائه کنند.

رسانه‌های اسرائيل پيشتر نيز گزارش داده بودند ماموريت اضطراری نهادهای اطلاعاتی اين کشور در دوره پيش رو، رصد کردن نحوه اجرای توافق ژنو از سوی ايران خواهد بود تا بتوان با «شکار» تخلفات احتمالی ايران، موجب تشديد تحريم‌ها عليه اين کشور شد.

بنیامین نتانياهو کاهش تحريم‌ها عليه ايران را به شدت مورد انتقاد قرار داده بود. دولت او از طريق لابی‌های خود در کنگره آمريکا برای تصويب تحريم‌های بيشتر عليه ايران فعاليت گسترده‌ای کرد اما باراک اوباما تا کنون مانع از تشديد تحريم‌ها شده است.

جو بايدن معاون رييس جمهوری آمريکا هفته گذشته در سفر به اسرائيل گفت: «ساختار اصلی تحريم‌ها» عليه ايران باقی می‌ماند هر چند که دولت اوباما در اين مرحله، با تصويب تحريم‌های بيشتر مخالف است.

حسن روحانی رييس جمهوری ايران پنجشنبه گذشته در خوزستان گفت: «آنها شعار می‌دهند و می‌گويند، ساختمان تحريم‌ها حفظ می‌شود؛ اما توانستيم يکی دو پايه از اين ساختمان را پايين بياوريم...و می‌دانيم که لغو کامل تحريم‌ها، که يک توطئه بود، کاری بسيار دشوار است و يک روزه از بين نمی‌رود».

ناظران می‌گويند نظر به اينکه بايد به زودی مذاکرات ميان ايران و قدرت‌ها برای توافق نهايی هسته‌ای آغاز شود، دولت اسرائيل تلاش می‌کند درخواست‌های خود را که در پيمان موقتی کاملاً لحاظ نشد، در توافق نهايی بگنجاند تا بخشی از ناکامی خود را جبران کند.

مقامات ايران تاييد کرده‌اند که مذاکرات برای پيمان نهايی بسيار سخت خواهد بود.
XS
SM
MD
LG