لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

بنيامين نتانياهو از موضع کانادا در قبال ايران ستايش کرد


بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل، استفان هارپر نخست وزير کانادا را که به اسرائيل سفر کرده است، به دليل مواضع سرسختانه کانادا عليه جمهوری اسلامی ايران، «دوست بزرگ مردم يهود و دولت اسرائيل» ناميد.

استفان هارپر روز يکشنبه در آغاز سفر رسمی چهار روزه خود به اسرائيل از سوی بلندپايگان اين کشور مورد استقبالی کم سابقه قرار گرفت؛ آيين استقبال و برنامه‌های سفر آقای هارپر با عرفی تنظيم شده که معمولا برای سفر يک رييس جمهوری آمريکا به اسرائيل انجام می‌شود.

رسانه‌های اسرائيل تاکيد کرده‌اند که اشتياق دولت اسرائيل برای نشان دادن دوستی و اهميتی که برای آقای هارپر قائل است، در مراسم غيرعادی استقبال، مشاهده شد.

اين نخستين سفر يک نخست وزير کانادا به اسرائيل ظرف ۱۴ سال گذشته است.

آقای نتانياهو يکشنبه شب، ۲۹ دی، در استقبال از همتای کانادايی خود در بيت المقدس گفت: «شهامت، عزم جزم و شفافيت ديدگاه‌هايی» که دولت کانادا در زمان نخست وزيری هارپر نشان داده است، قابل تقدير است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست وزير اسرائيل خطاب به هارپر افزود: «زمانی که نداهای نابودی اسرائيل از ايران شنيده می‌شد و در دوره‌ای که با تلاش پايان ناپذير هسته‌ای ايران روبرو هستيم، شخص شما و کانادا نشان داده‌ايد، با اراده‌ای غير قابل تزلزل در مسير درست تاريخ ايستاده‌ايد».

نتانياهو اين را نيز گفت که «برخلاف موضع گيری‌های رياکارانه برخی از کشورهای اروپايی، کانادا دوست واقعی و وفادار اسرائيل است، و با نخست وزيری استفان هارپر، همواره با تلاش اعراب برای غير مشروع جلوه دادن اسرائيل مقابله کرده است».

استفان هارپر از فوريه ۲۰۰۶ که به نخست وزيری رسيد و بويژه پس از پيروزی دوباره در انتخابات مارس ۲۰۱۱ که او را تا سال ۲۰۱۶ در اين مسند قرار داده است، در تمامی امور مرتبط با خاورميانه و ايران، از ديدگاه‌های اسرائيل قاطعانه حمايت کرده است.

استفان هارپر و دولت او مانند بنيامين نتانياهو از روی کارآمدن دولت حسن روحانی در ايران استقبال نکردند.

دولت کانادا در زمينه توافق موقت هسته‌ای ميان ايران و شش قدرت نيز ابراز ترديد کرده و گفته است که نسبت به صداقت ايران در عملی کردن اين توافق شک دارد و دولت ايران را بايد در صحنه عمل محک زد.

دولت اتاوا در سال‌های گذشته در پيشبرد طرح‌هايی برای محکوميت ايران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نيز نقش مهم و فعالی داشته است.

همچنين اقدام دو سال پيش کانادا در قطع مناسبات سياسی با ايران و بستن سفارتخانه ايران در اتاوا، مانند تحريم‌های سختی که کانادا عليه ايران برقرار کرد، مورد استقبال زياد دولت اسرائيل قرار گرفت.

اما موضع گيری‌های دولت کانادا در ارتباط با فلسطينی‌ها نيز يکی از دلايل مهم ديگری است که مناسبات اين کشور با اسرائيل را مستحکم کرده است.

بهار گذشته جان برد وزير امور خارجه کانادا در سفر به اسرائيل، در بخش شرقی بيت المقدس (اورشليم) با يکی از وزيران دولت اسرائيل ديدار کرد؛ امری که مفاهيم زيادی داشت و نشان می‌داد که دولت کانادا تسلط اسرائيل بر اين بخش از بيت المقدس را به رسميت می‌شناسد.

اين اقدام جان برد موجب ناخشنودی عميق فلسطينی‌ها شد.
XS
SM
MD
LG